مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف همدان گفت: از همان ساعات اولیه اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، اعمال محدودیت‌های کرونایی گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ را با تشکیل تیم‌های مختلف بازرسی در شهر آغاز کردیم.

همدان

مصطفی باقری با اعلام این‌ خبر به همشهری آنلاین گفت: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد اصناف فعالیت خود را متوقف کرده و به حالت تعطیل درآمده‌اند. همچنین اداره اصناف همدان، تیم‌های گشت‌زنی مشترکی با فرمانداری، نیروی انتظامی، اداره بهداشت تشکیل داده است که در سطح شهر حضور دارند و در صورت مشاهده تخلف از سوی واحدهای صنفی با آنها برخورد خواهد شد. در همدان بیش از ۳۰ هزار واحد صنفی وجود دارد که اکثرا شامل اعمال محدودیت‌ها می‌شوند.

وی ادامه داد: محدویت‌های کرونایی که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ می‌شود مشکلات بسیاری را برای اصناف ایجاد می‌کند. افراد کارمند در صورت تعطیلی ادارات دچار مشکل نخواهد شد زیرا حقوق ماهانه دریافت می‌کنند، اما اصناف با توجه به این‌که عمدتا در مکان‌های اجاره‌ای مشغول کسب و کار هستند، با توقف کار دچار مشکلات عدیده‌ای خواهند شد.

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف همدان اظهار کرد: کمتر شدن فشار اقتصادی در شرایط موجود، همکاری دولت در تخفیفات مالیاتی و همچنین تامین اجتماعی درباره دریافت حق بیمه را می‌طلبد. اصناف طی یک سال گذشته و در دوره‌های مختلف اعمال محدویت‌های کرونایی درخواست‌های مکرری را برای اعمال تخفیفات مالیاتی و حق بیمه تامین اجتماعی به فرمانداری و استانداری ارسال کرده که این نهادها نیز درخواست‌ها را به مقامات بالاتر ابلاغ کرده‌اند، اما تا تصویب نشدن قانونی در این زمینه حمایتی صورت نخواهد گرفت.

باقری با اشاره به این‌که اصناف تنها گروهی هستند که در این شرایط بیشترین ضرر را خواهند داد و در حال حاضر هنوز درگیر مشکلات ایجاد شده در دوره‌های قبلی اعمال محدودیت‌ها هستند، گفت: وعده‌هایی که از سوی مسئولان درباره تخصیص تسهیلات داده شده بود، اکثرا اجرایی نشده و تنها تعداد کمی از صنوف این تسهلات را دریافت کرده‌اند که آن هم بسیار ناچیز بوده و جوابگوی حتی قسمتی از مشکلات ایجادشده نبوده است. با وجود اعمال محدودیت‌های جدید اگر از صنوف حمایت نشود با مشکلات بزرگی روبرو خواهیم شد.

این مقام مسئول گفت: خیلی از واحدهای صنفی در همدان سرپرست خانوار هستند که محل سکونت و واحد صنفی آنها استیجاری است. با متوقف شدن فعالیت کاری، زندگی این بخش از جامعه دچار مشکلات عدیده خواهد شد.  

وی ادامه داد: به گفته کارشناسان، بیشترین درصد شیوع کرونا در سفرها، تجمعات و دورهمی‌ها اتفاق می‌افتد و کمتراز ۱۰ درصد به اصناف مربوط می‌شود. این درحالی است که سفرهای خارجی، داخلی و مخصوصا نوروزی در جای خود باقی بود اما بیشترین اعمال محدودیت‌ها متوجه اصناف می‌شود. در شهر همدان مکان‌هایی وجود دارد که صنوف در آنها به شکل کامل به حالت تعطیل درآمده، اما در ساعاتی از روز تجمعات مردمی در این مکان‌ها دیده می‌شود. اگر مردم همکاری نکنند معضل کرونا به همین شکل ادامه پیدا خواهد کرد.

کد خبر 594603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha