مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

دهه گذشته دوران تحول بزرگ در آشپزی جهان به نفع غذاهای بدون گوشت بود و تغییر منوها با انواع غذاهای گیاهی مصرف سبزیجات را هرچه آسان‌تر و فراگیرتر کرده است.

گیاهخواری

نظرسنجی که به سفارش پایگاه داده‌های املاک «نست‌پیک» انجام‌شده، ۷۵ مکان برتر برای زندگی گیاهخواران در جهان را مشخص کرده است. قیمت مواد غذایی و در دسترس بودن رستوران‌ها برخی سنجه‌های رتبه‌بندی در این نظرسنجی بوده‌اند. در این نظرسنجی همچنین سلیقه و خواست وگان‌ها یا همان گیاهخواران مطلق نیز در نظر گرفته شده است.

تقریبا نیمی از ۷۵ مکان برتر در فهرست بهترین مکان‌ها برای گیاهخواران، در قاره اروپا واقع شده است و شما چه از گروه «دوشنبه‌های بدون گوشت» باشید، چه از وگان‌های سفت و سخت، این داده‌ها برای دسترسی به غذاهای گیاهی به شما کمک می‌کند.

شش شهر برتر اروپایی در این میان کدام‌اند؟

۱- لندن

در بریتانیا وارد هر فروشگاه زنجیره‌ای یا سوپرمارکتی که بشوید، اگر نه راهروها، قفسه‌هایی را مشاهده می‌کنید که پر است از گزینه‌های غذایی برای همه سلیقه‌ها به جای غذاهای حیوانی.

پایتخت بریتانیا به دلیل داشتن میوه و سبزیجات ارزان‌قیمت برای طبخ وعده‌های غذایی مورد علاقه همه، در صدر جدول شهرهای ایده‌آل برای گیاهخواران رتبه‌بندی شده است. در سطح این شهر رستوران‌هایی هست که خوشمزه‌ترین تولیدات گیاهی با پروتئین سنگین را ارائه می‌دهند. رستوران‌های زنجیره‌ای گیاهخواران در بریتانیا معمولا کار خود را ابتدا در لندن آغاز کرده و در صورت موفقیت در سایر نقاط کشور ادامه می‌دهند.

۲- برلین

این پایتخت پرافتخار اروپایی البته قطب خلاقیت در زمینه جنبش غذایی غیرگوشتی بوده است. در برلین به‌ویژه به گیاهخوارانی که مزه شیرین را دوست دارند خیلی خوش می‌گذرد، با خوراکی‌های خوشمزه در دونات‌فروشی‌های برامیبالز با طعم نارنگی و بادام، کیک جنگل سیاه و شکلات‌های کرانچ.

در طول سال در برلین رویدادهای زیادی در پیوند با غذا و آشپزی برگزار می‌شود که جشنواره غذاهای وگان به نام «زومرفست» با بازدیدکنندگان زیادش از آن جمله است.

۳- مونیخ

درست است که وقتی صحبت از آلمان می‌شود، آدم فوری یادش به انواع غذاهای گوشتی سنتی مثل سالامی و سوسیس آلمانی می‌افتد، اما داده‌ها دروغ نمی‌گویند، این کشور در حال استقبال و تجربه کردن سبک تازه‌ای از زندگی بدون گوشت است.

مونیخ به خاطر مقرون به صرفه بودن و شمار زیاد رستوران‌هایی که نیازهای مختلف غذایی مشتریان از جمله گیاهخواران را برآورده می‌کنند، مورد علاقه بسیاری از شهروندان و گردشگران است. «مکس پت» یکی از پرشمار مجموعه‌هایی است که به ویژه برای مشتریان وگان فضای غذاخوری فوق‌العاده زیبا با غذاهایی زیباتر، مانند این سالاد هوس‌انگیز در تصویر بالا را عرضه می‌کند.

به این ترتیب نام دو شهر بزرگ آلمان در بالای فهرست بهشت‌های گیاهخواران در اروپا قرار دارد.

۴- وین

پایتخت اتریش طی دهه گذشته از نظر فرهنگ غذایی وارد دوره‌ای با تحول سریع شده است. این تحول به گونه‌ای است که گیاهخواران بیش از هر زمان دیگری احساس پذیرفته شدن در این فرهنگ را دارند.

گزارش شده است که تقریبا نیمی از کل رستوران‌های وین با کیفیت غذای عالی، مکان‌هایی به غایت مناسب برای غذا خوردن گیاهخواران هستند.

رستوران گیاهخواری «تیان» در وین از رستوران‌های برجسته و دارای نشان ستاره میشلن است. در این رستوران همچنین مجموعه‌ای از سس‌ها و چاشنی‌های خوشمزه تولید و فروحته می‌شود.

۵- گلاسکو

از قبل معلوم بود که گلاسکو در فهرست ما جای خوبی دارد، زیرا رسانه‌های بریتانیا تقریباً از یک دهه پیش این شهر را به عنوان «پایتخت وگان بریتانیا» انتخاب کرده بودند، یعنی مدت‌ها پیش از آن که خوردن غذای بدون گوشت وارد گفتمان عمومی شود و شهرهای دیگر هم به این سبک روی بیاورند.

گلاسکو از نظر شمار رستوران‌های گیاهخواری با غذای باکیفیت خوب برای وگان‌ها از هر شهر دیگری در این فهرست وضعیت بهتری دارد. گفته می‌شود که بیش از نیمی از رستوران‌های این شهر برای وگان‌ها بسیار مناسب هستند و این چیزی است که مردم این شهر به آن افتخار می‌کنند.

رستوران‌های مونو، استریو، ۷۸ و اردک پرنده از جمله این مکان‌ها هستند.

۶- زوریخ

زوریخ گران‌ترین شهر در میان شهرهای این لیست است. هیچ کس برای سفر ارزان به این شهر نمی‌رود زیرا برای مثال، هزینه‌های زندگی در این شهر ۴۱ درصد بیشتر از پاریس است.

زوریخ اگرچه از نظر قیمت، امتیاز خودش را در رده‌بندی گیاهخواری از دست می‌دهد، اما از نظر وفور محصولات گیاهی این مسئله را جبران کرده است. قفسه‌های سوپرمارکت‌های زوریخ پر است از سویا، توفو (پنیر سویا)، غلات و سبزیجات. و مطمئن باشید که خرید این مواد غذایی در سوپرمارکت بسیار ارزان‌تر از رستوران برای شما درمی‌آید.

تازه این هم بدان معنا نیست غذاهای مخصوص گیاهخواران در رستوران‌های زوریخ مورد توجه نیستند. بر عکس، زوریخی‌ها ادعا می‌کنند که رکورد جهانی گینس مربوط به قدیمی‌ترین رستوران گیاهخواری در جهان را دارند. رستوران گیاهخواری «هیتل» از سال ۱۹۸۹ در قلب زوریخ وجود داشته و هنوز هم با بیش از صد گزینه مختلف غذایی روی میز بوفه، مشتریان خود را راضی نگه داشته است.

منبع: یورونیوز

کد خبر 594522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha