«کل ناصر خسرو را هم که بگردی واکسن کرونا نیست. نه که نباشد، هست اما قیمت دارد. ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومن. داری؟» اما برخی دلالان ناصر خسرو نشانی دیگری برای تهیه واکسن می‌دهند؛ برخی بیمارستان‌های دولتی، فقط آشنا می‌خواهد!

واكسن كرونا - تزريق

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از تجارت‌نیوز، واکسن کرونا در جهان تنها دو دلار قیمت دارد و اینجا در بازار سیاه ایران قیمتش بین ۴۵ میلیون تا ۶۰ میلیون تومان است. آن هم به شرط اینکه پیدا کنی. «اینجا که واکسن نیست. باید زنگ بزنم به رابطم توی بیمارستان. اون باید واکسن را بکشه بیرون از اونجا. زمان می‌بره. کار یکی دو روز نیست. عجله که نداری؟»

از ۵۰ دلال راسته ناصر خسرو تنها چند نفری ادعا می‌کنند که واکسن کرونا دارند. البته خودشان ندارند. باید به کسی زنگ بزنند و رابطشان واکسن را جور کند.

اولین دلال قول واکسن را حداقل برای دو هفته آینده می‌دهد. «دو هفته دیگه زنگ بزن. الان تو بازار موجود نیست. آن وقت هم شاید باشد. قیمتش ۴۵ تا ۴۶ میلیون تومان است. اما الان اگر کسی بگوید واکسن دارد دروغ گفته. یا آب مقطر دستت می‌دهند یا بیعانه می‌گیرند و غیب می‌شوند.»

بقیه متفق‌القول می‌گویند واکسن کرونا نیست. پیرمردی می‌گوید: «گیرم که پیدا کردی، کجا می‌خواهی واکسن را بزنی. باید ببری بیمارستان. آنجا هم درجا دست‌بند می‌زنند دستت. اصلا نگرد نیست.»

واکسن هست اما اینجا نیست!

خبرها می‌گوید تا الان ۸۰ هزار دوز واکسن کرونا وارد ایران شده. واکسن روسی، هندی و چین. دلالان ناصرخسرو می‌گویند حتی یک دوز واکسن توی بازار سیاه پیدا نمی‌شود. آی‌جی‌آی وی هست و رمدسیویر اما واکسن کرونا نه. حتی رنگش را هم ندیده‌اند. چون هر چقدر واکسن وارد شده دست دولت است و دانشگاه‌های علوم پزشکی.

اما یکی از دلالان ناصر خسرو می‌تواند واکسن را جور کند. دو دوز واکسن اسپوتنیک روسی. می‌گوید همین امروز به رابطم زنگ میزنم. او باید واکسن را از بیمارستان بکشد بیرون. یعنی بیرون که نه. چون در دمای خاصی باید نگهداری و تزریق شود. «میری بیمارستان واکسن رو میزنی. قیمتش ولی ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است. حالا یا دو میلیون کمتر یا بیشتر.»

گویا افراد زیادی دنبال خرید واکسن کرونا نیستند. چون می‌دانند در بازار سیاه وجود ندارد. اما یکی دیگر از دلالان می‌گوید به چند رابطش در بیمارستان زنگ می‌زند و اگر پیدا کرد خبر می‌دهد. می‌پرسد: «چند دوز می‌خواهی؟ آقایی دیروز اینجا بود که ۶ دوز می‌خواست. برای سه چهار نفر.»

چرا ناصر خسرو؟ برو بیمارستان!

خبرها زود می‌رسد. دیروز دبیر کل خانه پرستار کشور گفته بود: «واکسن‌های کرونا به صاحبان اصلی خود نرسیده و از کانال‌هایی به افرادی غیر از کادر درمان رسیده است.» حالا هم چند تایی از دلالان ناصر خسرو خبر را شنیده‌اند و می‌گویند «اینجا دنبال واکسن نگرد. برو بیمارستان. همونجا برات می‌زنن. شنیدم اگر آشنا داشته باشی حله.»

اما روند تزریق واکسن کرونا چگونه است و آیا واقعا خارج از لیست می‌توان واکسن کرونا گرفت؟ م.ش پزشک بخش کرونای یکی از بیمارستان‌های دولتی است. او به تجارت‌نیوز می‌گوید خودش و همکارانش دو دوز واکسن کرونا را گرفته‌اند. واکسن روسی. اما زمانی که برای تزریق دوز دوم رفته‌اند دو سه نفر غریبه در صف تزریق بوده‌اند. مطمئن است که کادر درمان نبوده‌اند.

او توضیح می‌دهد که البته روند تزریق روندی طولانی است. کلیه اطلاعات افراد را وارد سیستم می‌کنند با کد ملی موجود در سیستم مطابقت می‌دهند و روند طولانی دارد. حداقل یک ساعت طول می‌کشد. کمتر پیش می‌آید که بتوان سهمیه واکسن فردی را فرد دیگری زد.

واکسیناسیون در میانه تعطیلات

اما پزشک یکی دیگر از بیمارستان‌ها می‌گوید در بیمارستان ما کادر بخش کرونا دو دوز واکسن را گرفتند. اما درست در وسط تعطیلات نوروز برای تزریق دوز اول به بعضی از همکاران ما زنگ زدند. خیلی‌ها سفر بودند و نتوانستند دوز دوم را بگیرند.

او می‌گوید بسته‌های واکسن ۵ تایی است و وقتی یک بسته را وارد دمای محیط می‌کنی باید سریعا آن را تزریق کنی. احتمالا واکسن آنهایی که نبوده‌اند را به فرد دیگری داده‌اند. چون زمانی که ما برای تزریق دوز دوم رفتیم، متوجه شدیم افرادی که از همکاران ما نبودند دوز اول را دریافت می‌کنند.

این همان خبری است که چندی پیش منتشر و تایید شد. انتقاد از پارتی‌بازی در تزریق واکسن کرونا. حسین کرمانپور مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ضمن تایید تلویحی این خبر گفته بود: احتمالا چنین چیزی درست است چراکه این واکسن‌ها یخ‌زده هستند و هنگامی از حالت یخ‌زده درمی‌آیند اگر تزریق نشوند، باید دور ریخته شوند و به همین دلیل برای اینکه واکسن‌ها دور ریخته نشود در آن لحظه شخصی را پیدا می‌کنند و واکسن را به او می‌زنند.

او البته گفته بود «این حالت به ندرت پیش می‌آید مگر اینکه برنامه از پیش‌تعیین شده و غرض‌ورزی در کار نباشد» که گویا هست.

احتمالا برای همین است که بسیاری از دلالان ناصر خسرو برای تزریق واکسن آدرس بیمارستان را می‌دهند و می‌گویند اینجا حتی یک دوز واکسن هم پیدا نمی‌کنی. اما در بیمارستان هست. اگر آشنا داشته باشی.

کد خبر 594489

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    6 0
    من که 60 میلیون ندارم، خودم بیمه عمر کردم تا اگر فوت کردم از کرونا لااقل خانواده ام بتوانند از پولش مرا دفن کنند و اگر چیزی ماند دو و سه کیلو خرما بخرند خیرات کنند
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    5 0
    مقصر را باید در جا اعدام کنید تا سایرین ماست ها رو کیسه کنند