رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: با توجه به سال زراعی خوب برای خرما، هیچ مشکلی در تامین این محصول در ماه مبارک رمضان نداریم.

خرما

«محسن رشیدفرخی»  در گفت‌وگو با همشهری آنلاین افزود: با توجه  به اینکه سال زراعی گذشته سال خوبی برای محصول خرما ؛ هم از لحاظ تولید و هم از لحاظ کیفیت بوده است بنابراین موجودی خرما در انبارها از وضعیت خوبی برخوردار هستند و این انجمن آمادگی تامین و توزیع خرما در ماه رمضان سراسر کشور را داشته و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

برای تامین خرما در ماه مبارک رمضان مشکلی نداریم

رییس انجمن ملی خرمای ایران با تاکید بر اینکه مشکلی در تامین خرمای ماه رمضان نداریم، اظهار کرد: در کشور ما برای ماه مبارک رمضان بیشتر از دو نوع خرمای مضافتی و کبکاب استفاده می شود که انجمن خرما با کمک ستاد تنظیم بازار برای تامین این دو محصول همکاری های لازم را انجام داده است و این دو محصول به میزان کافی در سراسر کشور موجود خواهد بود.

وی افزود:  هر کیلوگرم رطب مضافتی در مبدا با قیمت بین ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان و هر کیلوگرم خرمای کبکاب با قیمتی حدود  ۱۲ هزار و 500 تا ۱۳ هزار و 500 تومان قابل عرضه هستند.

 وی با بیان اینکه میزان تولید خرما بستگی به سال زراعی دارد، ادامه‌داد: طبق آمارها تولید خرما هر سال حدودا یک میلیون ۲۰۰ هزار تن می باشد اما در سال زراعی ۹۸ - ۹۹  که سال خوبی برای این محصول بود تولید آن را  به یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسانده بود و اگر این وضعیت برای امسال هم ادامه داشته باشد تولید خرما حدودا به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید.  

رشیدفرخی با تاکید بر کافی بودن موجودی خرما در کشور، تصریح‌کرد: با توجه به اینکه در حال نرخ تورم حدود ۴۰ درصد و هزینه‌های تولید بین سه تا چهار برابر رشد داشته و همچنین نهاده های کشاوردی افزایش قیمت داشته متاسفانه خرما تنها محصولی است که در این دو سال گذشته هیچ افزایش قیمتی در مبدا نداشته است.

رییس انجمن ملی خرمای ایران اضافه‌کرد: با توجه به جلساتی که با ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت و میادین شهرداری و تره بار برگزار شد، تمهیداتی را اندیشیدیم که بهترین خرما را برای تامین نیاز هموطنان تامین کنیم،‌ همین‌طور مباشرانی در ستاد حضور خواهند یافت تا این محصول را با توجه به قیمت های مبدا با نرخ مناسب در اختیار شهروندان سراسر کشور قرار گیرد.

سود فروشگاه های زنجیره ای منصفانه نیست

وی با اشاره به تشدید نظارت‌های ستاد تنظیم بازار بر بازار خرما، افزود: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت خرما در فروشگاه‌های زنجیره ای با ۱۳ درصد سود باید عرضه شود؛ این در حالی است که اکنون در این فروشگاه سودهای ۴۵ درصدی روی این محصول اعمال می‌شود که منصفانه نیست.

رییس انجمن ملی خرمای ایران بیان‌داشت: طبق آمارها سرانه مصرف خرما در کشور به‌طور متوسط  ۷.۵ کیلوگرم است که البته در برخی استان‌ها مانند استانهای شمالی بین یک تا دو کیلو مصرف خرما داریم ولی در استان های جنوبی گاهی تا ۳۰ کیلو مصرف خرما هم اعلام شده است و همچنین استان های مرکزی کشور هم چیزی حدود ۷ کیلو مصرف دارند.

 بنا بر گزارش میدانی همشهری آنلاین قیمت انواع خرما در خرده فروشی های سطح شهر به شرح زیر است:

نوع خرما

وزن

قیمت(تومان)

رطب مضافتی ساغر ویژه

۷۰۰ گرمی

۵۴۵۰۰

رطب مضافتی تندیس

۶۰۰ گرمی

۴۳۵۰۰

خرما کبکاب ساغر

۱.۲۵۰ گرمی

۴۷۵۰۰

خرمای کبکاب مروارید سیاه

۱۰۰۰ گرمی

۳۱۸۷۵

خرما زاهدی فله

۱۰۰۰ گرمی

۶۸۰۰۰

خرمای خاصویی

۱۰۰۰ گرمی

۵۵۰۰۰

خرما پیارم

۱۰۰۰ گرمی

۸۶۰۰۰

خرما رَبی ممتاز

۱۰۰۰ گرمی

۴۰۰۰۰

خرما آلویی گنتار ممتاز

۱۰۰۰ گرمی

۳۴۰۰۰

کد خبر 594328

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha