طی سال‌های اخیر، ورزش بانوان در منطقه ۲۱ پیشرفت خوب و چشمگیری داشته است. در کنار رشته‌هایی مانند «فوتبال» و «فوتسال» و «بسکتبال» این پیشرفت در رشته «والیبال» ملموس‌تر است.

والیبال تهران

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل پور:   قهرمانی‌ها و روی سکو رفتن‌های تیم‌های والیبال بانوان منطقه در مسابقات مختلف به خوبی این پیشرفت و موفقیت را نشان می‌دهد. از جمله نایب قهرمانی دختران نوجوان منطقه در مسابقات «لیگ برتر والیبال بانوان استان تهران» در رده سنی نوجوانان که به نام «جام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» در «خانه والیبال تهران» برگزار شد. جالب اینجا است که والیبالیست‌های نوجوان منطقه ۲۱ تنها تیم شهر تهران بودند که توانستند خودشان را به جمع ۴ تیم نهایی این رقابت‌ها برسانند. این موفقیت‌ها جدا از استعدادهای خوبی که در منطقه وجود دارد، به مربیان دلسوز و کاربلدی باز می‌گردد که سال­ها است با جان و دل برای شناسایی و پرورش استعدادها کار و تلاش می‌کنند. «خدیجه خزایی»، یکی از مربیان موفق منطقه ۲۱ است که با اوگفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

خدیجه خزایی، مربی و پایه‌گذار تیم والیبال منطقه ۲۱ است. این مربی، بیش از ۲۰ سال است که در زمینه ورزش بانوان منطقه و به‌ویژه والیبال فعالیت می‌کند. مربی کارنامه‌دار و شناخته شده‌ای که حضور در کادر فنی تیم‌ملی والیبال بانوان ایران و مسئول استعدادیابی فدراسیون والیبال را نیز در کارنامه خود دارد. خزایی با مدرک مربیگری بین‌المللی و بدنسازی ورزشی، از بین صدها نوجوان علاقه­ مند به والیبال تیم‌های والیبال منطقه ۲۱ را در رده‌های مختلف سنی انتخاب و گلچین و با آنها عناوین و قهرمانی‌های متعددی را کسب کرده است.

او درباره تیمش و موفقیت‌هایی که به دست آورده‌اند، می‌گوید: «ما در دوره گذشته نیز در رقابت‌های بانوان استان تهران حضور داشتیم و تنها تیم شهر تهران از بین مناطق ۲۲‌گانه بودیم که به جمع ۴ تیم نهایی راه پیدا کردیم، اما با شیوع ویروس «کرونا» بازی‌ها نیمه‌تمام ماند. تا اینکه سال ۱۳۹۹ دوباره در این رقابت‌ها شرکت کردیم تا این بار کار نیمه‌تمام خود را کامل کنیم. باز هم تیم ما تنها تیم شهر تهران بود که به جمع ۴ تیم نهایی رسید و تیم‌های دیگر از شهرهای توابع استان تهران بودند. ما به فینال رسیدیم. اما در نهایت تیم «یاسین یک» از «اسلامشهر» مقام نخست را کسب کرد و ما بر روی سکوی دوم ایستادیم. در واقع باید بگویم با تلاش بچه‌ها توانسته‌ایم پرچم والیبال منطقه ۲۱ و تهران را بالا نگه داریم.»

پرچم والیبال تهران را بالا نگه داشته‌ایم

  • هیچ اسپانسری در منطقه برای ما پیدا نشد

تیم والیبال منطقه ۲۱ و موفقیت‌های آن محصول ۴ سال تمرین و آموزش خزایی است. تیمی که با وجود همه مشکلات و محدودیت‌ها به قول معروف خودش آن را به دندان کشیده و بالا آورده است: «چند سال است که با وجود همه مشکلات و محدودیت‌های فراوان، این بچه‌ها را دور هم جمع کردم و تمرین می‌کنیم. در سال‌های گذشته با وجود شرکت در مسابقات مختلف و مقام‌هایی که بچه‌ها در مسابقات مختلف کسب می‌کردند، هیچ حامی و پشتیبان مالی نداشتیم و به‌عنوان مربی و متولی تیم، همیشه از جیب خود هزینه می‌کردم تا امکانات اولیه مانند توپ خوب و استاندارد یا وسایل تمرین را تهیه کنم.

تا اینکه سال گذشته، باشگاه والیبال «اکسون» که در سوپر لیگ والیبال بانوان حضور دارد، پذیرفت تا اسپانسر ما باشد. محل این باشگاه در شمال شهر و در «زعفرانیه» است. اما در صحبت‌هایی که با مدیران باشگاه داشتم به آنها گفتم بچه‌های تیم من ساکن غرب تهران هستند و در سالن مجموعه ورزشی دریا در منطقه ۲۱ تمرین می‌کنند و با توجه به اینکه رفت‌وآمد برای این دختران نوجوان و جوان محصل سخت است، در همین‌جا به تمرینات خود ادامه دهیم. باشگاه اکسون می‌خواست در رده‌های پایه تیم­داری کند که در نهایت قرار شد بچه‌های ما به‌عنوان تیم نوجوانان و جوانان اکسون در رقابت‌ها شرکت کنند و برای نخستین بار یک اسپانسر برای ما پیدا شد. این در شرایطی است که سال‌های گذشته تیم با نام خودم یعنی خزایی در رقابت‌ها شرکت می‌کرد.»

پرچم والیبال تهران را بالا نگه داشته‌ایم

  • پس از ساعت ۴ به بانوان سالن نمی‌دهند

مربی تیم اکسون منطقه ۲۱ درباره شاگردانش این‌گونه توضیح می‌دهد: «ما در محله «تهرانسر» هستیم. اما از همه محله‌های منطقه ۲۱ از جمله شهرک غزالی بازیکن داریم. حتی برخی از بچه‌ها از محله‌هایی مانند «خلیج‌فارس» می‌آیند. در مسابقات والیبال که شرکت می‌کردیم هر تیم می‌توانست ۱۸ بازیکن داشته باشد، اما با توجه به مشکلات و محدودیت‌هایی که داشتیم و میزان آمادگی بچه‌ها، در نهایت با ۱۵ بازیکن در مسابقات شرکت کردیم. واقعاً بچه‌های با استعدادی داریم که آینده درخشانی پیش رو دارند. هدف‌ام این است که تیم نوجوانان و جوانان‌مان را که در همه این سال­ها با عشق و علاقه جمع کرده‌ام و آموزش داده‌ام پله به پله و رده به رده بالا ببرم تا یک روز همین تیم و همین بچه‌ها در سوپر لیگ بانوان کشور شرکت کنند.

در منطقه ۲۱ و غرب تهران واقعاً دختران با استعداد و علاقه‌مند به ورزش زیاد است که اگر یک برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب انجام شود، اطمینان دارم ده‌ها استعداد برتر در رشته‌های مختلف ورزشی به‌ویژه والیبال از بین آنها کشف می‌شود. منطقه ۲۱ و غرب تهران می‌تواند به قطب اول ورزش بانوان تبدیل شود. تنها نیاز به توجه بیش­تر و سرمایه‌گذاری داریم. برای شما یک مثال ساده می‌زنم. با توجه به اینکه بچه‌ها محصل هستند، مجبور هستیم تا تمرینات‌مان را در ساعتی برگزار کنیم که همه بچه‌ها بتوانند در آن شرکت کنند، اما مشکل اینجا است که از ساعت ۴ عصر به بعد، هیچ سالنی برای ورزش بانوان پیدا نمی‌شود. با کلی دوندگی و خواهش و التماس توانستم سالن مجموعه ورزشی دریا را برای ساعت ۶ و آن هم ۳ روز در هفته اجاره کنم تا بچه‌ها بتوانند تمرین کنند. در ورزش بانوان جدا از ماجراهای مالی، درگیر چنین مشکلاتی نیز هستیم.»

  • موفقیت ورزش بانوان منطقه، مرهون مربیان خوب است

رئیس اداره ورزش منطقه ۲۱ درباره وضعیت ورزش بانوان و پیشرفت‌ها و موفقیت‌های آنها در سال‌های اخیر به همشهری محله می‌گوید: «در سال‌های اخیر، شاهد موفقیت تیم‌های بانوان منطقه ۲۱ در رشته‌های مختلف بوده‌ایم که این موضوع نشان می‌دهد ورزش بانوان منطقه در مسیر خوبی قرار گرفته است. شهرداری منطقه با ایجاد زیرساخت‌های لازم و در اختیار قراردادن امکانات مناسب به بانوان محترم در این موفقیت و پیشرفت تأثیرگذار بوده و سهیم است. یکی از دلایل این موفقیت‌ها حضور مربی‌های خوب و تأثیرگذار است که توانسته‌ایم آنها را از نقاط مختلف تهران به منطقه بیاوریم تا در رشته‌ها و تیم‌های مختلف بانوان کار کنند. مربی‌هایی که در سال‌های گذشته با استعدادیابی و آموزش بانوان علاقه‌مند به ورزش، تیم‌های قدرتمندی را تشکیل داده‌اند.

موضوع دیگر برگزاری مسابقات مختلف در منطقه بود. همه ساله در رشته‌های مختلف مسابقات ویژه بانوان را برگزار می‌کردیم که جدا از آماده‌سازی و محک خوردن تیم‌ها و بازیکنان، از سوی مربیان از دل همین رقابت‌ها استعدادهای زیادی کشف می‌شود. از جمله مسابقات «فوتبال دانشجویی بانوان» که سال گذشته در منطقه ۲۱ برگزار شد.» «محمد شمس‌آبادی»، درباره وضعیت ورزش بانوان در دوران پاندمی کرونا هم این‌گونه توضیح می‌دهد: «با توجه به شیوع ویروس کرونا طی یکی دوسال اخیر امکان برگزاری مسابقات نبود، اما تلاش کردیم تا از طریق برگزاری مسابقات و چالش‌های مجازی تا آنجا که امکان داشت این خلأ را برطرف کنیم. برای توسعه ورزش بانوان و فعالیت در رشته‌های جدید، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته و کارهایی انجام شده است که به امید خدا در دوران پسا کرونا اجرا خواهد شد.»

کد خبر 594286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha