مجموع نظرات: ۱
یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

ماهواره‌های شرکت‌های وان‌وب و اسپیس‌ایکس این قدرت‌های عرصه‌ی اینترنت ماهواره‌ای، هفته‌ی گذشته در فاصله‌ی بسیار نزدیک و خطرناکی از یکدیگر قرار گرفتند.

ماهواره

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از دیلی‌میل، دو ماهواره‌ی این شرکت‌ها در روز ۱۵ فروردین در فاصله‌ی ۵۸ متری یکدیگر قرار گرفتند و این موضوع باعث هشدارهایی از سمت اسکادران هجدهم کنترل فضایی  ایالات متحده شد.

این تماس نزدیک در پی جدیدترین پرتاب شرکت وان‌وب در تاریخ ۳۰ مارس رخ داد. در این پرتاب ۳۶ ماهواره به مدار ارسال شدند که برای قرارگیری در مدار مورد نظر باید از میان دریایی از استارلینک‌ها گذر می‌کردند.

این اولین باری است که شرکت‌ها از زمان آغاز ارسال ماهواره‌های اینترنتی به فضا، از برخورد جلوگیری می‌کنند اما آخرین بار نخواهد بود.

مرکز کنترل فضایی این رویداد را متوجه شد و بلافاصله پس از فعال شدن هشدارها، شرکت وان‌وب را مطلع کرد.

آژانس فضایی ایالات متحده احتمال برخورد را ۱.۳ درصد تشخیص داده است و اگر این دو ماهواره برخورد می‌کردند هزاران قطعه‌ زباله‌ی فضایی دیگر به مدار اضافه می‌شد.

میلیون‌ها زباله‌ی فضایی در فضا وجود دارند که با سرعتی مشابه یک گلوله حرکت می‌کنند و می‌توانند ماهواره‌ها، تلسکوپ‌ها و فضاپیماها را تخریب کنند. دانشمندان ناسا نگرانند که آن‌ها در نهایت باعث ایجاد «نشانگان کسلر» شوند.

پرتاب موفقیت‌آمیز راکت بازیافت شده اسپیس‌ایکس به فضا

«نشانگان کسلر» فرضیه‌ای است که توسط دانشمند ناسا دونالد کسلر در سال ۱۹۷۸ مطرح شد. این فرضیه بیان می‌کند که تراکم اجسام در مدارهای پایین زمین می‌تواند تا مرحله‌ی ایجاد برخورد افزایش یابد و پس از هر برخورد بر تعداد آن‌ها اضافه خواهد شد تا جایی که خروج از زمین برای انسان خطرناک شود.

متخصصان راه‌هایی برای کاهش تعداد ماهواره‌های در گردش پیشنهاد داده‌اند اما تاکنون هیچ تصمیم رسمی توسط مسئولان اتخاذ نشده است. و هیچ محافظتی برای شرکت‌ها وجود ندارد تا از عدم برخورد دستگاه‌شان با سایر شرکت‌ها اطمینان حاصل کنند.

زمانی که مرکز کنترل فضایی به شرکت وان‌وب درباره‌ی احتمال برخورد هشدار داد این شرکت به سرعت ایمیلی به شرکت استارلینک زد و امیدوار بود بتوانند ماهواره‌ها را جابه‌جا کرده و در فاصله‌ی ایمنی از یکدیگر قرار دهند.

کریس مک‌لافلین، رئیس امور شرکت وان‌وب به ورج گفت: اسپیس‌ایکس نرم‌افزار مبتنی بر هوش‌مصنوعی خود که برای جلوگیری از برخورد است را غیرفعال کرد تا وان‌وب ماهواره‌اش را از مسیر برخورد دور کند.

وان‌وب ۱۴۶ ماهواره در مدار دارد در حالی که شرکت اسپیس‌ایکس ۱۲۷۸ استارلینک در مدار دارد و شرکت ایلان‌ ماسک برای شلوغ کردن فضا مورد انتقاد قرار گرفته است.

شرکت ارتباطات ویاست در ماه دسامبر از کمیسیون فدرال ارتباطات درخواست کرد تا ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس را مورد ارزیابی قرار دهند و ادعا کرد که این مجموعه‌ ماهواره‌ها خطرات محیط زیستی به همراه خواهند داشت. در این سند به تعدادی از شکایت‌ها اشاره شده است از جمله: میزان خرابی ماهواره‌های اسپیس‌ایکس و برخورد این دستگاه‌ها در مدار و خطرات بازگشت آن‌ها به جو زمین.

با این حال ماسک از این درخواست آگاه شد و کاری را انجام داد که اکثر میلیاردرها انجام می‌دهند: توییت گذاشتن

او در توییتی نوشت: استارلینک خطری برای منافع شرکت ویاست دارد.

جان جانکا، مدیر ارشد امور جهانی ویاست به دیلی‌میل گفت: نگرانی در مورد زباله‌های فضایی، امنیت فضا و مشکلات برخورد در بین افراد حاضر در این صنعت افزایش یافته است. موضوع فقط اسپیس‌ایکس نیست بلکه تمام مجموع ماهواره‌هایی است که به فضا می‌روند. هر کسی می‌خواهد هزاران و ده‌ها هزار ماهواره به مدار بفرستد.

شرکت ایلان ماسک قصد دارد تا ده هزار استارلینک جدید در طول ۱۵ سال آینده به فضا بفرستد که طبق گفته‌ی ویاست به طور متراکمی فضا را شلوغ می‌کند.

جانکا می‌گوید: این تعداد، تقریبا برابر با تعدادی است که از دهه‌ی ۵۰ تاکنون به مدار ارسال شده است. این موضوع باعث ایجاد نگرانی است.

کد خبر 594269
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha