قصه کوچه هاتف و اجرای پروژه مسیر دوچرخه در آن چند ماه است که محل بحث و اختلاف‌نظر اهالی شده است.

کوچه

همشهری آنلاین _ فاطمه عسگری‌نیا: جمعی از اهالی معتقدند اجرای پروژه ایجاد مسیر امن دوچرخه در کوچه قدیمی هاتف، پیاده‌راه جنوبی را از آنها گرفته و دسترسی شهروندان را برای پارک خودرو کمتر از گذشته کرده است. آنها حالا خواستار رسیدگی مسئولان برای برگرداندن کوچه به حالت قبل هستند. برای تهیه گزارشی از این وضعیت به میان مردم رفتیم و پای درد دل آنها نشستیم.

«کوچه هاتف! نه خیابان هاتف! ‌» حرف مخالفان طرح این است. چه کسی کوچه را خیابان دید و بنای اجرای یک طرح معلوم‌الحال را در کوچه گذاشت؟ مخالفان اجرای این طرح می‌گویند مسیر دوچرخه باید در خیابان اصلی اجرا شود نه یک معبر فرعی. «اسماعیل غلامی» یکی از اهالی این کوچه است و سابقه سکونتش در این کوچه به ۵ سال پیش برمی‌گردد: «ما مخالف اجرای پروژه مسیر دوچرخه یا پیاده‌راه در محله نیستیم اما آیا واقعاً یک کوچه ده‌متری ظرفیت اجرای این طرح را داشت؟ آیا مسیر دوچرخه‌ای که ایجاد شد استاندارد است؟»

اینجا کوچه است نه خیابان!
مجید نظام‌اسلامی / عضو شورایاری محله شیخ هادی


«مجید نظام‌اسلامی» عضو شورایاری محله شیخ هادی، هم با اشاره به پست برقی که در ابتدای مسیر دوچرخه کوچه هاتف واقع شده می‌گوید: «برنداشتن این پست برق در میانه خط شروع مسیر دوچرخه و نیمه‌کاره رها کردن این مسیر بدون اتصال به خیابان اصلی همگی حکایت از شکست این پروژه در همین ابتدا دارد! ‌»

اینجا کوچه است نه خیابان!

  •  دردسرهای طرح

پروژه‌ای که از سوی شورایاران محله پیشنهاد شده حالا محل دعواست: «۶ نفر از ۹ نفر اعضای شورایاری با اجرای این پروژه موافق بودند و همین برای شهرداری کافی بود تا این طرح را در محله دنبال کند و بعد از اجرا پی به ناکارآمدی آن ببرد و با تغییر پروژه به پیاده‌راه، به دنبال جلب رضایت مردم باشد.» یکی دیگر از اهالی این کوچه با اشاره به مشکل نبود پارکینگ در کوچه و از دست رفتن یکی از خطوط پارک می‌گوید: «در نخستین مراحل اجرای طرح با یکی از همسایه‌ها به شهرداری منطقه ۱۱ رفتیم که مسئول مربوط در پاسخ ما گفت: «ماشین خود را ۲ یا ۳ کوچه بالا و یا پایین‌تر پارک کنید.» ما وقتی ماشینمان را در کوچه خودمان پارک می‌کنیم، باز هم نگرانیم که سارقان به سراغش نروند. آن‌وقت چطور انتظار دارند از کوچه‌های دیگر برای این کار استفاده کنیم؟»

  •  مسیر دوچرخه در کوچه ضرورت ندارد

«حمید کردبچه» یکی دیگر از اهالی این کوچه قدیمی است؛ کسی که مانند دیگر همسایه‌هایش معتقد است اجرای مسیر دوچرخه در کوچه هیچ توجیه علمی ندارد: «ما هم از شهروندان تهران هستیم و مدافع طرح توسعه مسیر دوچرخه‌سواری در شهر تهران، اما واقعاً اجرای این طرح در کوچه هاتف منطقی نیست. با اجرای این طرح کوچه خلوت شده و سرقت از خودروها افزایش یافته است. از آن گذشته، ساکنانی که خانه‌هایشان فاقد پارکینگ است، به خاطر پارک خودرو در حاشیه کوچه جریمه می‌شوند و تکرار این مسئله امان مردم را بریده است.»

اینجا کوچه است نه خیابان!

  •  سطل زباله هم نداریم

گلایه‌های او با نبود سطل زباله مکانیزه در کوچه و رها شدن زباله‌ها در معابر ادامه می‌یابد: «از وقتی این پیاده‌راه یا مسیر دوچرخه را در کوچه احداث کرده‌اند، سطل زباله را از کوچه برداشته‌اند و مردم زباله‌های خود را در میانه معبر رها می‌کنند. این مسئله نه تنها سیمای کوچه را زشت کرده که سلامت هم‌محله‌ای‌ها را نیز به خطر انداخته است.»
«زهرا صابری»، یکی از اهالی ساکن کوچه، هم می‌گوید: «قرار بود در کوچه ما فضایی ایجاد شود که مردم راحت بتوانند کنار هم ساعتی را بگذرانند، اما از وقتی این پروژه به اصطلاح به صلاح مردم اجرا شده، هر روز شاهد درگیری میان همسایه‌ها هستیم. سیمای کوچه به خاطر رها بودن زباله‌ها زشت شده و طرحی نصفه‌نیمه روی دستمان مانده است. نه مسیر دوچرخه کامل است، نه پیاده‌راه کوچه.»

  •  مردم خودشان خواستند

برای طرح این مسائل و مشکلات به سراغ «علی‌اصغر طاهری» شهردار ناحیه یک منطقه ۱۱، رفتیم. او در پاسخ به همشهری محله ریشه تمام این مسائل و مشکلات را در اختلاف میان اهالی و شورایاری می‌داند و می‌گوید: «طرح ایجاد مسیر دوچرخه در کوچه هاتف براساس درخواست مکتوب تعداد قابل‌توجهی از شورایاران و اهالی محله از شهرداری ناحیه اجرایی شد.»
او با اشاره به بررسی‌های کارشناسانه طرح توسط مسئولان ذی‌ربط در شهرداری منطقه ادامه می‌دهد: «درست است این طرح با رأی حداکثری شورایاری و درخواست مکتوب متقاضیان اجرا شد، اما قبل از اجرا تمامی جوانب طرح از لحاظ کارشناسی توسط کارشناسان حوزه حمل‌ونقل و کارشناس شهرسازی منطقه مورد ارزیابی و مطالعه قرار گرفت و بعد وارد فاز اجرا شدیم.»
تغییر ماهیت طرح از مسیر دوچرخه به مسیر پیاده‌راه موضوعی نیست که شهردار ناحیه یک منکر آن شود، اما تأکید می‌کند که این تغییرات پیرو اعتراضات مردمی و موافقات شهردار منطقه بعد از بازدید طرح صورت گرفته است. طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری محله از پیگیری مشکل مردم در پارک خودرو و جریمه شدن آنها از سوی پلیس راهور خبر داد: «ما از این معضل اطلاعی نداشتیم و قول می‌دهیم این مسئله را از طریق پلیس راهور پیگیری کنیم تا مشکل مردم حل شود.»
شهردار ناحیه یک منطقه ۱۱ می‌گوید: «برای داشتن شهر و محله‌های‌آباد نیازمند همراهی و همدلی شورایاری‌ها با مدیران شهری هستیم. قطعاً در هر جمع و گروهی اختلاف‌نظرهای فراوانی هست و شبکه‌های مجازی جای خوبی برای بیان این مسائل نیست. وقتی می‌توانیم مسائل را از راه گفت‌وگو و مذاکره با هم در نشستی صمیمی و دوستانه حل و فصل کنیم، دیگر نیازی به تنش‌های مجازی نیست.» شهردار ناحیه یک در خصوص نبود سطل زباله در کوچه هاتف هم می‌گوید: «بعد از اجرای طرح، کسی اجازه نداد تا در مکان‌یابی‌های صورت‌گرفته سطل‌های مکانیزه کار بگذاریم. حتی یک‌بار این کار را انجام دادیم، اما اهالی زیرسازی آن را تخریب کردند.»
طاهری از مردم محله شیخ هادی خواست برای طرح مسائل و مشکلات پیرامون این طرح به جای طرح موضوع در فضای مجازی به دفتر شهردار ناحیه مراجعه کنند و در فضای تبادل‌نظر با هم زمینه حل این مشکلات را فراهم سازند.

کد خبر 594090

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha