کوفته غذای پرطرفدار و خوشمزه‌ای است که با کمی دقت و حوصله می‌توان در خانه آن را آماده کرد. در این مطلب با طرز تهیه نوع جدیدی از کوفته آشنا می‌شوید.

کوفته ساده - کوفته قلقلی - آشپزی - غذا

به گزارش همشهری‌آنلاین، کوفته کاری یکی از انواع مختلف کوفته است که طرفداران زیادی دارد. این کوفته بسیار خوشمزه و خوش‌طعم است. طرز تهیه این کوفته خوشمزه بسیار آسان بوده و به راحتی تا یک ساعت و با ساده‌ترین مواد اولیه آماده می‌شود.

این کوفته را می‌توانید به عنوان غذای اصلی یا حتی پیش غذا سرو کنید. این نوع کوفته بدون برنج و با خامه، آرد نخودچی، پودر کاری و بسیاری مواد خوراکی دیگر تهیه شده و می‌توانید آن را در کنار برنج یا با نان سرو کنید. در ادامه همراه باشید تا به شما طرز تهیه کوفته کاری خوشمزه و خوش‌طعم را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه کوفته‌ کاری کشمیری

یک عدد پیاز کوچک (۱۲۰ گرم بعد از پوست گرفتن) تقریباً خردشده

یک عدد فلفل قرمز چیلی بدون ساقه و تقریباً خردشده

یک‌چهارم لیوان برگ گشنیز

یک قاشق غذاخوری برگ نعناع (اختیاری)

یک قاشق چای‌خوری سیر خردشده

یک قاشق چای‌خوری زنجبیل خردشده

۵۰۰ گرم گوشت گاو (ترجیحاً چربی کامل)

۲ قاشق غذاخوری آرد نخودچی

یک عدد تخم مرغ، به آرامی زده شود

یک قاشق چای‌خوری آب لیمو تازه

۱/۲ قاشق چای‌خوری پودر زیره

۱/۲ قاشق چای‌خوری پودر گشنیز

۱/۲ قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه

۱/۲ قاشق چای‌خوری پودر فلفل سیاه

۱/۲ قاشق چای‌خوری پودر چیلی قرمز

۱/۲ قاشق چای‌خوری گرام ماسالا

یک قاشق چای‌خوری نمک

طرز تهیه کوفته‌کاری کشمیری | نکات پخت این غذای هندی خوشمزه

مواد لازم برای سس کاری

یک پیاز بزرگ تقریباً خردشده

۲ عدد گوجه‌فرنگی متوسط (یا ۳ ریز) تقریباً خردشده

یک عدد فلفل قرمز چیلی بدون ساقه و تقریباً خردشده

یک‌چهارم فنجان روغن بی‌رنگ

یک قاشق چای‌خوری دانه‌های زیره

۳ میخک کامل

۲.۵ سانت چوب دارچین

یک برگ بو

۱-۲ غلاف هل سبز

۴-۵ حبه سیر خردشده

تکه زنجبیل یک سانتی

۳ قاشق غذاخوری ماست پرچرب

یک قاشق چای‌خوری پودر زیره

یک قاشق چای‌خوری پودر گشنیز

یک و یک‌دوم قاشق چایخوری پودر چیلی قرمز

یک‌دوم قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه

یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر پاپریکا (معمولی یا دودی) (اختیاری)

یک و یک‌دوم قاشق چایخوری نمک

۲ فنجان آب

یک‌دوم قاشق چای‌خوری گرام ماسالا

۱-۲ قاشق غذاخوری برگ گشنیز

طرز تهیه سس کاری

۱- پیاز را خرد کنید و کنار بگذارید. سپس گوجه فرنگی و فلفل چیلی سبز را خرد کنید. کنار بگذارید.

۲- یک ظرف بزرگ و سنگین را روی حرارت زیاد گرم کنید. روغن و ادویه‌جات را به آن اضافه کنید و اجازه دهید چند ثانیه تفت بخورند. سپس پیاز خرد شده را اضافه کرده و تفت دهید، مرتباً هم بزنید، به مدت ۷-۸ دقیقه یا تا زمانی که طلایی شود. حرارت را متوسط ​​تا زیاد کنید.

۳- سیر و زنجبیل را اضافه کنید و ۲ دقیقه دیگر تفت دهید، تا پیازها رنگ بیشتری پیدا کنند. گوجه فرنگی و مخلوط فلفل چیلی سبز و به دنبال آن ماست، ادویه و نمک اضافه کنید. ۵-۴ دقیقه یا تا زمانی که روغن شروع به جدا شدن از مخلوط کند، تفت دهید.

۴-  دو فنجان آب اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا جوش بیاید. وقتی آب به جوش آمد، حرارت را به کمترین مقدار کاهش دهید. هنگامی که جوش آن متوقف شد، کوفته را در یک لایه قرار دهید.

۵- حرارت را به متوسط برسانید، روی آن را بپوشانید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بپزد. کوفته را بیرون آورده و به آرامی به جوش آورید. حرارت را کم و متوسط کنید. روی آن را بپوشانید و اجازه دهید تا ۳۵ دقیقه دیگر دم بکشد، یک بار هم بزنید، تا پخته شود.

۶- اجازه دهید آب تبخیر شود تا کوفته با قوام مورد نظر ساخته شود. در صورت نیاز مزه را تنظیم کرده و به آن نمک اضافه کنید. گارام ماسالا و گشنیز بپاشید. در صورت تمایل، گرم و با تخم مرغ های آب‌پز شده سرو کنید.

طرز تهیه کوفته‌کاری کشمیری | نکات پخت این غذای هندی خوشمزه

طرز تهیه و دستور پخت کوفته‌ کاری

► مرحله اول

پیاز، فلفل چیلی سبز، برگ‌های گشنیز و برگ نعناع (در صورت استفاده) را در غذاساز ترکیب کنید. از روشی استفاده کنید تا پیازها ریز خرد شوند اما مخلوط نشوند. شما نمی‌خواهید پیاز خیلی خراب شود و آب آزاد کند. سپس بقیه مواد ذکرشده در زیر کوفته را اضافه کنید (از جمله گوشت) و پردازش را برای ترکیب حدود ۳۰ ثانیه یا فقط تا زمانی که مخلوط شود، انجام دهید.

► مرحله دوم

با استفاده از کمی روغن برای چرب کردن دستان خود، کوفته‌هایی به قطر ۳ تا ۴ سانت درست کنید. باید حدود ۲۵ کوفته درست کند. کنار بگذارید.

► مرحله سوم

غذاساز خود را بشویید. سپس دوباره از عملکرد قبلی استفاده کنید تا پیاز را خرد کنید. بردارید و کنار بگذارید. سپس گوجه‌فرنگی و فلفل چیلی سبز را خرد کنید. کنار بگذارید.

► مرحله چهارم

یک ظرف بزرگ و سنگین را روی حرارت زیاد گرم کنید. روغن و ادویه‌جات را به آن اضافه کنید، و اجازه دهید چند ثانیه تفت بخورند. سپس پیاز خردشده را اضافه کرده و تفت دهید، مرتباً هم بزنید، به مدت ۷-۸ دقیقه یا تا زمانی که طلایی شود. حرارت را متوسط ​​تا زیاد کنید. سیر و زنجبیل را اضافه کنید و ۲ دقیقه دیگر تفت دهید، تا پیازها رنگ بیشتری پیدا کنند. گوجه‌فرنگی و مخلوط فلفل چیلی سبز و به دنبال آن ماست، ادویه و نمک اضافه کنید. ۵-۴ دقیقه یا تا زمانی که روغن شروع به جدا شدن از مخلوط کند، تفت دهید.

► مرحله پنجم

۲ فنجان آب اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا جوش بیاید. وقتی آب به جوش آمد، حرارت را به کمترین مقدار کاهش دهید. هنگامی که جوش آن متوقف شد، کوفته را در یک لایه قرار دهید.

حرارت را به متوسط برسانید، روی آن را بپوشانید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بپزد. کوفته را بیرون آورده و به‌آرامی به جوش آورید. حرارت را کم و متوسط کنید. روی آن را بپوشانید و اجازه دهید تا ۳۵ دقیقه دیگر دم بکشد، یک بار هم بزنید، تا پخته شود.

► مرحله آخر

اجازه دهید آب تبخیر شود تا کوفته با قوام مورد نظر ساخته شود. در صورت نیاز مزه را تنظیم کرده و به آن نمک اضافه کنید. گرام ماسالا و گشنیز بپاشید. در صورت تمایل، گرم و با تخم‌مرغ‌های آب‌پزشده سرو کنید.

نکات سرو و خوشمزه شدن این غذای هندی

  • کوفته کاری را می‌توانید هم با برنج و هم با نان سرو کنید.
  • به جای آبلیمو می‌توانید از آبغوره یا آب نارنج دلخواهتان استفاده کنید.
  • در کوفته کاری، مزه کاری باید کاملا احساس شود. با این حال می‌توانید میزان آن را به دلخواه، کم یا زیاد کنید.

► در تهیه این مطلب از منابع گوناگونی همچون کتاب کاله، ایرنا و ... استفاده شده است.

کد خبر 594015

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha