یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

سعید مروتی: مینا لاکانی با اولین نشانه‌های تغییرات در سینمای پس از انقلاب، به عالم بازیگری آمد.

سینمای ایران در ابتدای دهه هفتاد تغییر و تحولاتی را تجربه کرد که یکی از آنها ورود نسل تازه‌ای از بازیگران جوان بود.

مطلع این اتفاق، «عروس» ساخته بهروز افخمی بود که با آن نیکی کریمی و ابوالفضل پورعرب به عنوان بازیگرانی تازه نفس و خوش‌قریحه به میدان آمدند.

در سال‌های بعد، مسیر قدری هموارتر شد و بازیگران دیگری هم به عرصه آمدند.

در میان این بازیگران، مینا لاکانی به مثابه یک پدیده مطرح شد. او بازیگری در سینما را با ایفای نقشی کوتاه در «پرواز را به خاطر بسپار» (حمید رخشانی)، آغاز کرد و یک سال بعد در کمدی «روز فرشته» ساخته افخمی نقش فرشته را ایفا کرد؛

نقشی که گرچه خیلی جای کار نداشت و فاقد بعد و فراز و نشیب بود، ولی تاحدی امکان دیده‌شدن قابلیت‌های لاکانی را فراهم کرد. او در این فیلم در کنار چهره‌هایی چون عزت‌الله انتظامی و اکبر عبدی قرار گرفت.

هر چند «روز فرشته» مثل فیلم قبلی افخمی اثر قابل قبولی نشد، ولی لاکانی را به عنوان بازیگری مستعد و توانا معرفی کرد.

محمدرضا هنرمند که در «روز فرشته» با لاکانی همبازی بود، وقتی تصمیم به ساخت «دیدار» را گرفت، از همان ابتدا این بازیگر را برای نقش اصلی زن فیلم در نظر گرفت.

«دیدار» ملودرامی اجتماعی بود با محوریت به تصویرکشیدن درد و رنج‌های یک زن ارمنی که با صبوری و پشتکار بر مشکلات غلبه می‌کند.

لاکانی دوره‌های مختلف کاراکتر ژانت را به بهترین شکل به تصویر کشید. «دیدار» در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و لاکانی موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن شد.

در زمان جشنواره، منتقدان به ستایش از بازی متفاوت لاکانی پرداختند و حتی عده‌ای او را سوسن‌تسلیمی تازه سینمای ایران نامیدند.

چیزی که مسلم به نظر می‌رسید ظهور بازیگری خوش‌قریحه و مستعد بود. استعدادی که همه برایش آتیه‌ای درخشان را پیش‌بینی می‌کردند.

لاکانی پس از «دیدار» پیشنهادهای زیادی را برای حضور در سینما داشت که به خاطر وسواس فراوان آنها را رد کرد. چنانکه بین «دیدار» و فیلم بعدی لاکانی نزدیک به چهار سال فاصله افتاد.

از بخت بد او، «دیدار» هم پنج سال در محاق ماند. لاکانی پس از «دیدار» در فیلم‌های «جان سخت» و «زن شرقی» ایفای نقش کرد که هیچ کدام آثار قابل قبولی نبودند و حضور او هم در این فیلم‌ها جالب توجه نبود.

به این ترتیب بازیگر خوب فیلم «دیدار» به حاشیه و انزوا رفت. در سال‌های اخیر لاکانی با حضور در تلویزیون بار دیگر به عرصه بازیگری بازگشته است.

او در سریال «آخرین گناه» برای اولین بار بازی در نقش منفی را نیز تجربه کرده است؛ نقشی که نشان از توانایی‌های بازیگری لاکانی دارد. بازیگری که همچنان می‌تواند جایگاهی قابل توجه در سینما و تلویزیون داشته باشد. باید منتظر بازگشت او ماند.

کد خبر 5940

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز