مجموع نظرات: ۳
پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

بررسی آمارهای ثبت‌نام نامزدهای حضور در انتخابات شوراهای روستایی مازندران نشان می‌دهد که استقبال روستاییان برای مشارکت در مدیریت روستاهای این استان نسبت به دوره‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته و تقریبا در تمام معیارها رشد محسوسی دیده می‌شود.

ثبت نام انتخابات

همشهری آنلاین – اشکان جهان‌آرای: ثبت‌نام نامزدهای شورای اسلامی روستاها در سراسر کشور از ۱۶ فروردین آغاز شده و تا یکشنبه ۲۲ فروردین ادامه دارد. معمولا در آخرین روزهای ثبت‌نام نامزدهای انتخابات هر دوره از شورای اسلامی شهرها و روستاها، آمار نامزدها روند افزایشی محسوسی به خود می‌گیرد، اما در مازندران برای این دوره استقبال گسترده‌ای از سوی روستاییان برای حضور در مدیریت روستاهای‌شان دیده شده است.

مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران و رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات مازندران با اشاره به آمارهای ثبت شده از مشارکت روستاییان برای حضور در شورای روستاهای مازندران، به همشهری آنلاین گفت: در حالی که تا پایان روز سوم ثبت‌نام انتخابات شورای پنجم روستاهای مازندران ۲۳۸۹ نفر در سراسر مازندران ثبت‌نام کرده بودند، امسال تا پایان روز سوم مجموع ثبت‌نام کنندگان به ۳۰۸۴ نفر رسیده که رشد ۲۹.۱ درصدی استقبال روستاییان برای حضور در مدیریت روستاها را نشان می‌دهد.

عباس مهدوی با بیان این که در روزهای دوم و سوم ثبت‌نام نسبت به زمان مشابه انتخابات شورای پنجم به ترتیب رشد ۴۹.۴ و ۵۴ درصدی از ثبت‌نام را شاهد بودیم، اظهار کرد: در انتخابات شورای پنجم روستاهای مازندران مجموعا ۱۶۰۷۲ نفر ثبت‌نام کرده بودند. با توجه به استقبال گسترده‌ای که تا پایان روز سوم ثبت‌نام‌ها در مازندران مشاهده شد پیش‌بینی می‌شود در پایان زمان ثبت‌نام، رکورد دوره پنجم شکسته شود.

این آمارها در حالی ثبت شده که طبق آمارها تا پایان روز سوم ثبت‌نام، از ۲۵۰۱ روستای واجد شرایط برگزاری انتخابات شورای اسلامی مازندران فقط نامزدهایی برای حضور در شورای ۱۳۹۶ شورای روستا ثبت‌نام کردند و هنوز از ۱۱۰۵ حوزه انتخابیه روستایی نامزدی برای ثبت‌نام مراجعه نکرده است.

رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات مازندران به افزایش مشارکت بانوان روستایی برای شرکت در انتخابات شورای ششم روستاهای مازندران نیز اشاره کرد و با بیان این که حضور بانوان در عرصه مدیریت روستاها پیامدهای مثبتی در توسعه جوامع محلی دارد، گفت: تا پایان روز سوم ۲۱۶ زن برای حضور در انتخابات شورای روستاهای مازندران ثبت‌نام کردند که نسبت به سه روز ابتدایی ثبت‌نام شورای روستاهای مازندران در دوره پنجم رشد ۱۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: این افزایش استقبال و حضور بانوان یک اتفاق مثبت در عرصه مدیریت اجتماعی و توسعه جوامع روستایی مازندران محسوب می‌شود. در حال حاضر نیز ۲۵۱ زن در مازندران عضو شورای روستاها هستند که امیدواریم این عدد در شورای ششم افزایش یابد.

نکته قابل توجهی که در مورد این آمار انتخاباتی شوراهای روستاهای مازندران در دوره ششم دیده می‌شود، حضور تعداد زیادی از افراد بدون سابقه تجربه حضور در شورای روستاهاست. مهدوی در این باره اظهار کرد: از ۳۰۸۴ نفری که تا پایان روز سوم ثبت‌نام کردند، ۲۲۰۳ نفر پیشینه حضور در شورای روستای خود را ندارند و فقط ۸۸۱ نفر در کارنامه فعالیت‌های خود این فعالیت را ثبت کرده‌اند. ضمن این که تقریبا از همه اقشار در بین ثبت‌نام کنندگان حضور دارند. بیشترین آمار ثبت‌نام مربوط به مشاغل آزاد است و پس از این گروه، بازنشستگان، کارمندان و کشاورزان و فرهنگیان قرار دارند.

میل به تغییر و تحول

کارشناسان مسائل اجتماعی معتقدند این افزایش آماری برای حضور در انتخابات شوراهای روستاهای مازندران بیانگر میل بالای روستاییان مازندران برای تحول در عرصه مدیریت روستایی این استان است. سایه پهلوان جامعه‌شناس مازندرانی در این باره به همشهری آنلاین گفت: البته باید منتظر پایان زمان ثبت‌نام نامزدهای شورای روستاهای مازندران باشیم تا تحلیل بهتر و دقیق‌تری در این مورد ارائه کنیم. بخش مهمی از دلیل این استقبال را باید در میل به تحول‌خواهی جامعه روستایی مازندران جست‌وجو کرد.

وی افزود: روستاهای مازندران به دلیل تراکم جمعیتی و نزدیکی و حتی در هم‌آمیختگی بافت جغرافیایی و اجتماعی با شهرها نسبت به روستاهای بسیاری از استان‌های دیگر شرایط متفاوتی دارند. به همین دلیل معمولا میزان مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی معمولا در روستاهای این استان قابل توجه است.

به گفته این جامعه‌شناس، شرایط متفاوت روستاهای مازندران از نظر اقتصادی، اجتماعی و جغرافیایی و فاصله داشتن روستاهای این استان با نقطه مطلوب مدنظر روستاییان مازندران که حدود ۴۳ درصد جمعیت این استان را تشکیل می‌دهند به واسطه ظرفیت‌های متعدد توسعه‌ای روستاهای مازندران سبب می‌شود که احساس نارضایتی در چنین جوامع محلی بیشتر به چشم بیاید و طبیعتا تلاش برای تغییر و تحول نیز پررنگ‌تر دیده شود.

در مازندران بیش از سه هزار روستا وجود دارد که برای این دوره از انتخابات شورای اسلامی روستاها ۲۵۰۱ روستا واجد شرایط برگزاری انتخابات تشحیص داده شدند. تعداد روستاهای واجد شرایط برگزاری انتخابات شورای اسلامی در مازندران برای دوره پنجم ۲۶۷۹ روستا بود.

کد خبر 593804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha