مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
۰ نفر

بانوان مازندرانی برای شرکت در انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی روستاهای این استان استقبال بیشتری نسبت به دوره پنجم داشتند.

انتخابات شوراها

به گزارش همشهری آنلاین، ثبت‌نام داوطلبان حضور در ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی روستاها پایان یافت و آمار نهایی نامزدهای این دوره از انتخابات در استان‌های مختلف مشخص شد که طبق آمارهای ثبت شده در ستاد انتخابات مازندران، تعداد نامزدهای این دوره برای شورای اسلامی روستاهای این استان ۲ دهم درصد کمتر از دوره پنجم است. اما حضور بانوان در این انتخابات نسبت به گذشته رشد محسوسی را نشان می‌دهد.

بنا به اعلام ستاد انتخابات مازندران با پایان یافتن مهلت نامنویسی نامزدهای حضور در شورای اسلامی روستاها، ۱۶ هزار و ۴۵ نفر در این استان برای حضور در شورای اسلامی روستاها ثبت‌نام کردند که نسبت به ۱۶ هزار و ۷۱ نامزد دوره پنجم شورای اسلامی روستاها در مازندران کاهش ۲ دهم درصدی را نشان می‌دهد. اما حضور ۹۹۶ زن از روستاهای مازندران در نام‌نویسی انتخابات شوراهای ششم رشد ۲۵.۶ درصدی را نسبت به حضور ۷۹۳ نفری بانوان روستایی مازندران در دوره پیشین انتخابات شورای روستاهای این استان را ثبت کرده است.

نگاهی به آمار ثبت‌نام شدگان دوره‌های پیشین انتخابات شورای اسلامی روستاها در مازندران نشان می‌دهد که زنان روستایی این استان طی سال‌های اخیر هرچند با شیبی ملایم، اما در حال افزایش مشارکت در مدیریت روستاهای خود هستند.

در انتخابات شورای پنجم روستاهای مازندران از ۱۶ هزار و ۷۱ نفری که نامزد عضویت در شورای روستاها شده بودند، ۷۹۳ نفر از بانوان روستایی بودند. بنا به آمارهای موجود از ۷۹۳ نامزد زن انتخابات شورای پنجم روستاهای مازندران ۲۵۱ نفر به شوراها راه یافتند و اکنون عضو شورای اسلامی روستاهای مازندران هستند که با توجه به افزایش تعداد بانوان متقاضی عضویت در شوراها، در شورای ششم احتمالا این تعداد افزایش خواهد یافت.

در دوره چهارم انتخابات شورای اسلامی روستاهای مازندران این تعداد کمتر بود. یعنی از ۱۵ هزار و ۶۶۸ نامزد تصدی مسئولیت کرسی شورای روستاهای مازندران، ۵۰۴ نفر یعنی حدود ۳.۴ درصد را بانوان تشکیل می‌دادند. به عبارتی دیگر طی سه دوره چهارم، پنجم و ششم تعداد بانوان روستایی که نامزد حضور در شورای روستاهای مازندران شدند از ۵۰۴ نفر ابتدا به ۷۹۳ نفر و امسال به ۹۹۶ نفر رسید.

حدود ۱۰ درصد نامزدهای ثبت‌نام شده برای حضور در شورای ششم شهرهای مازندران را نیز بانوان تشکیل می‌دهند. طبق آمارهای اعلام شده، ۲۲۵ نفر از ۲۱۹۹ نامزد ثبت‌نام کرده در انتخابات شورای ششم شهرهای مازندران بانوان هستند.

ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد برگزار می‌شود.

کد خبر 594811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha