یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۲
۰ نفر

گروه بورس: هیات مدیره 7 نفره شرکت بورس پنج‌شنبه گذشته برگزیده شد، حال فعالان بازار می‌پرسند، نحوه انتخاب مدیرعامل چگونه است؟

حسین فهیمی نایب رئیس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره به خبرنگار همشهری می‌گوید: طبق اساسنامه مصوب باید فردی خارج از 7 عضو هیات مدیره شرکت بورس به عنوان مدیرعامل برگزیده شود. مدیرعامل را هیات مدیره شرکت بورس برمی‌گزیند، دوره مدیرعاملی دو سال تعیین شده است.

او درباره نحوه نظارت سازمان بورس بر تعیین مدیرعامل شرکت بورس با ذکر یک مثال توضیح می‌دهد: همان گونه که بانک مرکزی باید صلاحیت مدیران بانک‌ها را تایید کند،‌ سازمان بورس نیز از اختیار تایید یا عدم تایید صلاحیت مدیران بورس‌ها  برخوردار است و طبیعتا در صورتی که مدیران بورس‌ها صلاحیت خود را در طول دوره تصدی سمت مدیریت از دست بدهند، سازمان بورس از آنها سلب صلاحیت خواهد کرد.

فهیمی درادامه با اشاره به اساسنامه شرکت بورس اوراق بهادار که در مجمع موسس این شرکت به تصویب سهامداران رسید، می‌گوید: طبق این اساسنامه سازمان بورس می‌تواند یک عضو ناظر، که البته حق رای نخواهد داشت، در هیات مدیره شرکت بورس داشته باشد.

او درباره اختیارات و وظایف این عضو ناظر توضیح می‌دهد: عضو ناظر سازمان حق شرکت در جلسات هیات مدیره شرکت بورس را دارد و دعوت‌کننده جلسات باید به موقع او را از دستور جلسه هیات مدیره و ساعت و تاریخ و مکان تشکیل آن مطلع کند.

او تاکید می‌کند: عضو ناظر سازمان بورس در هیات مدیره شرکت بورس و همسر و نزدیکان درجه یک او حق دریافت هیچ گونه وجهی را از شرکت بورس ندارند و نمی‌توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم در معاملات شرکت، ذی‌نفع شوند.

به گفته فهیمی، در صورتی که عضو ناظر سازمان بورس در هیات مدیره شرکت بورس تشخیص دهد تصمیم‌های هیات مدیره شرکت بر خلاف قانون یا منافع عموم سرمایه‌گذاران است، ضمن اعلام تذکر به هیات مدیره شرکت بورس باید مراتب را به سازمان بورس گزارش کند.

نایب رئیس هیات مدیره سازمان بورس در پایان توضیح می‌دهد: هیات مدیره باید از بین اعضای خود یک نفر را به عنوان رئیس هیات مدیره و یک نفر را به عنوان نایب رئیس انتخاب کند. دبیرخانه هیات مدیره شرکت بورس زیر نظر رئیس هیات مدیره فعالیت خواهد کرد.

این گزارش حاکی است: مدیرعامل شرکت بورس از اختیارات بالایی برخوردار است به طوری که طبق اساسنامه از او به عنوان بالاترین مقام اجرایی شرکت بورس یادشده که علاوه بر نمایندگی شرکت بورس در برابر سازمان بورس و شورای بورس و سایر مراجع و اشخاص، سخنگوی نزدیک بورس نیز هست. به این ترتیب انتخاب مدیرعامل در روزهای آینده رقابت هایی را در بازار سرمایه به همراه خواهد داشت.

کد خبر 5936

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز