سازمان دارویی اروپا پس از اینکه یک مقام ارشد این سازمان رابطه سبیی میان واکسن کرونای آسترازنکا و یک عارضه نادر لخته شدن خون را تایید کرد، در بیانیه‌ای این رابطه را تکذیب کرد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین سازمان دارویی اروپا (EMA) روز سه‌شنبه وجود رابطه سببی میان واکسن کرونای آکسفورد/آسترازنکا و یک عارضه نادر لخته شدن خون در رگ‌های مغز به نام «ترومبوز سینوس‌های وریدی مغزی» (CVST) را تکذیب کرد.

این سازمان در بیانیه‌ای به خبرگزاری فرانسه نوشت: «هنوز به نتیجه قطعی در این باره نرسیده است و بازبینی در این باره هنوز ادامه دارد» و افزود که انتظار می‌رود یافته‌هایش در این باره در روز چهارشنبه یا پنجشنبه اعلام کند.

قبلا مارکو کاوالری، رئیس بخش واکسن‌ها در EMA در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ ایتالیایی «ایل مسنجرو» گفته بود به نظر او « ما اکنون می‌توانیم بگوییم، روشن است که رابطه‌ای میان این واکسن و این عارضه وجود دارد... اما ما هنوز نمی‌دانیم چه چیزی باعث این واکنش می‌شود.»

نگرانی‌ها درباره بروز این عارضه جانبی نادر و وخیم در شمار اندکی از دریافت‌کنندگان واکسن آسترازنکا باعث شد چندین کشور اروپایی به طور موقت مصرف آن را متوقف کنند.

بعدا سامزان جهانی بهداشت، سازمان دارویی اروپا (EMA) و «سازمان ناظر بر فراورده‌های مراقبت بهداشتی» (MHRA) انگلیس اعلام کردند که مردم باید به زدن این واکسن ادامه دهند، چرا که سودمندی‌های پیشگیری از عفونت کووید-۱۹ و عوارض آن بسیار بیشتر از خطرات احتمالی آن است.

پس از این اعلام‌ها، اعلب کشورها تزریق واکسن آسترازنکا را از سر گرفتند، اما چند کشور- از جمله فرانسه، آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هلند و کانادا تجویز این واکسن در افراد در سنین پایین‌تر از ۵۵، ۶۰ یا ۶۵ محدود کردند.

EMA در حال بررسی ۱۴ مورد مرگ گزارش‌شده در میان دریافت‌کنندگان این واکسن تا ۲۲ مارس (۲ فروردین) است که ناشی از ارضه غیرمعمول لخته شدن خون در مغز به نام «ترمبوز سینوس‌های وریدی مغز» (CVST) که با کاهش شمار پلاکت‌ها همراه است، بوده‌اند. درصد بالایی از این موارد گزارش‌شده در زنان جوان و میانسال رخ داده است.

کد خبر 593459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha