سخنگوی دولت گفت: دولت و هر نهادی که ادعا کند در آن نواقص مدیریتی، سیاستی یا اجرایی وجود ندارد، حرف گزاف و نادرست است. نقص مدیریتی نه منحصر به این دولت است، نه منحصر به کشور ماست و نه منحصر به یک قوه و نهاد است. اتفاقا عذرخواهی در برابر مردم یک امر پسندیده است.

علی ربیعی

همشهری‌آنلاین - محسن تولایی: سخنگوی دولت در پاسخ به سوال همشهری مبنی بر اینکه «آقای جهانگیری در مشهد گفتند اینکه مردم کشور در سختی زندگی کنند و در صف مرغ بایستند برای ما افتخار نیست؛ ما بابت مشکلات معیشتی از مردم عذر می‌خواهیم. باید بتوانیم طوری دولت را تحویل دهیم که هم مردم را واکسینه کرده باشیم؛ هم تحریم‌ها رفع شده باشد؛ داده‌های جهانی حکایت از آن دارند ایران از برنامه واکسیناسیون بسیار عقب‌تر است. در خاورمیانه بسیاری از همسایگان ما از ۲۰ تا ۸۰ درصد مردم خود را واکسینه کرده‌اند ولی ایران هنوز زیر ۰.۲ درصد است؟ آیا قائل به این عقب‌ماندگی هستید؟ چشم‌اندازی برای ارائه یک کارنامه قابل قبول عملکردی از سوی دولت تا ۲۸خرداد در همین دو وعده یعنی کنترل اقلام اساسی و قیمت آنها به همراه واکسیناسیون دارید؟ آیا مردم این عذر را می پذیرند؟ چند درصد مردم تا انتخابات واکسینه خواهند شد؟» گفت: دولت و هر نهادی که ادعا کند در آن نواقص مدیریتی، سیاستی یا اجرایی وجود ندارد، حرف گزاف و نادرست است. نقص مدیریتی نه منحصر به این دولت است، نه منحصر به کشور ماست و نه منحصر به یک قوه و نهاد است. اتفاقا عذرخواهی در برابر مردم یک امر پسندیده است.

علی ربیعی گفت: آقای جهانگیری وقتی این بحث را مطرح می‌کند درباره آثار تحریم و مشکلات کشور در فروش نفت و مقایسه با درآمدهای ارزی ایران در سال ۹۰ بحث می‌کند. آقای جهانگیری می‌گوید آمریکایی‌ها در سال۹۷ و با اعمال جنگ اقتصادی فکر می‌کردند که ملت ایران برای همیشه در صف خواهد ایستاد که البته ایستادن در صف با پوشک شروع شد و آنان به‌دنبال این بودند که در همه کالاها چنین شرایطی را برای مردم ایران رقم بزنند و در ۲۲بهمن۹۷ به ایران بیایند. ایشان دارد یک مقایسه می‌کند؛ می‌گوید از آثار تحریم‌ها به نارسایی‌ها می‌آید و وقتی هم می‌گوید این زیبنده نیست، هم بر تلاش‌های مدیریتی تاکید دارد و هم بر اینکه ما باید رفع تحریم کنیم. به قول تحلیل گفتمانی‌ها به آن متن زمینه صحبت‌های طرف نیز باید صحبت کرد.

علی ربیعی با بیان اینکه درباره واکسیناسیون بدون دیدن واقعیت نمی‌توانید مقایسه کنید، تصریح کرد: البته برخی از مقایسه‌ها نیز وقتی وضعیت کرونا در کشورها بیرون می‌آید مشخص می‌شود این مقایسه‌ها دارد تک‌بعدی صورت می‌گیرد. شما نمی‌توانید یک مقایسه بدون محدودیت‌ها انجام دهید. و برخی مقایسه‌ها با کشورهای کوچک جمعیتی که یک قدرت لابی‌گری و جاسوسی کل دنیا دستش است را ملاک قرار دهید. 

او افزود: ما از روز اول برای خرید ۴۰میلیون واکسن اقدام کردیم و با هر ضرب و زوری بود با همه فشارها و زدن از این طرف و آن طرف، به طرف تامین ارز واکسن حرکت کردیم. برای بیش از ۲۰میلیون به توافق رسیدیم و فکر کردیم در مرحله اول می‌توانیم پاسخگوی گروه‌های آسیب‌پذیر باشیم. در خرید واکسن به‌خاطر تحریم‌ها ما عملا با مشکلاتی مواجه شدیم که دور از انتظار هم نبود؛ به‌عنوان مثال ما برای دریافت کوواکس جزو اولین کشورهایی بودیم که پیوستیم؛ ثبت‌نام کردیم و باید مدتی قبل هم سهمیه‌هایمان آغاز می‌شد. ما برای دریافت انتقال پول ناشی از تحریم سیستم بانکی نتوانستیم پول را به موقع انتقال دهیم. به‌طور طبیعی نوبت‌مان پایین آمد، البته از بین نرفت بلکه جابجا شد. هر کشوری که زودتر پول را می‌داد بالاتر قرار می‌گرفت. همان روز در ستاد ملی کرونا تصویب کردیم به هر ترتیبی که هست این ارز تامین شود و داده شود. خوب انتقالش طول کشید. آیا کسی در این زمینه کوتاهی کرده است؟ یک اتفاق بود.

ربیعی درباره وعده دولت درخصوص تامین واکسن توضیح داد: هفته پیش نیز اعلام کردیم یکی از کشورهای تولیدکننده در مذاکرات رسمی خود به مقامات بلندپایه ما می‌گوید شرکت‌های من دارند تهدید می‌شوند. کدام کشور دنیا با چنین وضعیتی روبروست؟ ولی این حق مردم است؛ من نمی‌خواهم در این زمینه بگویم همینی که هست! خیر. ما وظیفه داریم و خواهیم داشت که موانع سلامت مردم را برطرف کنیم. الآن نیز هر تماس تلفنی که رئیس‌جمهور دارد و هر ملاقاتی که وزیر امور خارجه دارد، و با هر کجای دنیا که امکان دارد تماس گرفته می‌شود -البته تولیدات دنیا نیز تولیدات محدودی است- تا زمان هدر نرود.

وی افزود: رئیس‌جمهور شخصا به‌صورت روزانه پیشرفت در زمینه خرید و تولید را رصد می‌کند. به نظر من اقدامی که ما در زمینه تولید آغاز کردیم، با تاخیر آثار شیرینش بر کام جامعه خواهد نشست. هم گروه پاستور دارد با موفقیت جلو می‌رود، هم برکت با موفقیت جلو می‌رود و هم یکی از تولیدکنندگان بزرگ واکسن برای کار در ایران ابراز تمایل کرده است؛ روس‌ها نیز می‌خواهند تولیدشان با ایران را مشترک کنند و هم کاری که دارد در رازی صورت می‌گیرد، ۴کانون اصلی تولید واکسن ما هستند. برکت که دستگاه‌های تولیدش را هم نصب کرده است. امیدواریم بقیه هم دستگاه‌های تولید خود را نصب کنند. ما برای تامین مواد اولیه‌شان اقدامات زیربنایی را انجام داده‌ایم. ما در خرید هم کوتاهی نکرده‌ایم. محدودیت‌هایی وجود داشته است ولی با همه تلاش این محدودیت‌ها را پشت سر گذاشتیم. امروز نیز اولین محموله واکسن کوواکس وارد ایران شد و فکر می‌کنیم سازوکار کوواکس راه افتاده است. ما ۱۶.۵میلیون دوز کوواکس خریداری کرده‌ایم. عدد جالب توجهی است. از چین و هند نیز خریداری کرده‌ایم. این واکسن‌ها نیز یا وارد شده‌اند یا دارند می‌آیند.

ما در گروه‌های آسیب‌پذیر سعی کردیم این تاخیر به وجود نیاید. تا پایان دولت هم تلاش خواهیم کرد که اطمینان پیدا کنیم تمام بسترهای لازم برای واکسیناسیون عمومی قبل از اتمام کار دولت فراهم شده باشد. برای خرید واکسن همکاران ما در وزارت خارجه پیگیری کردند که ما از ارزهای خارج از کشورمان راحت‌تر بتوانیم استفاده کنیم. آمریکایی‌ها اگر می‌خواهند به‌عنوان اقدام صلح‌آمیز علیه جان ملتی نجنگند، این را باید رها کنند؛ در کلام گفته‌اند، در عمل هم داریم دنبال می‌کنیم که به ثمر بنشیند. محدودیت‌های فروش جهانی اگر کم باشد ما منابع کافی‌اش را داریم که یکباره واکسن جالب توجهی را وارد کشور کنیم.

کد خبر 593351

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha