مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
۰ نفر

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی ایلام گفت: اولین توده ملخ‌های صحرایی در شهرستان‌های آبدانان و دهلران در هفته دوم فروردین ۱۴۰۰ مشاهده شد و توانستیم با موفقیت آنها را که ۴۵۰ هکتار از اراضی را درگیر کرده بودند مهار کنیم.

مبارزه با ملخ‌ها

سیامک بیگی در گفت وگو با همشهری آنلاین افزود: مقام‌های کشاورزی در روزهای پایانی بهمن و اسفند ۹۹ هشدار دادند که ملخ‌های صحرایی چند استان جنوبی و غربی کشور را درگیر خواهند کرد. به همین دلیل از همان موقع مبارزه با آنها در دستور کار قرارگرفت و از هفته دوم فروردین بود که اولین توده در مناطق گرمسیری استان ایلام مشاهده شد.

وی اضافه کرد: پس از آن هزار هکتار از اراضی دیگر را در شهرستان‌های مهران، دهلران و آبدانان مورد رصد و پایش قرار دادیم تا در صورت هجوم دوباره ملخ‌ها بتوانیم در فاصله زمانی کوتاه با آنها مبارزه و از آسیب جدی جلوگیری کنیم.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی ایلام با اشاره به امکانات موجود در این زمینه اضافه کرد: به دلیل دارا بودن هواپیمای سمپاش در استان و امکانات مبارزه با این حشره مهاجم در صورت مشاهده هیچ گونه مشکلی برای معدوم سازی آنها نداریم.

بیگی ادامه داد: اکنون مشکلی که برای ما وجود دارد همکاری نکردن کشور عراق با فائو و دیگر کشورهای منطقه است. اگر عراق برنامه‌ای برای معدوم کردن ملخ‌ها داشته باشد به نفع ما خواهد بود و میزان درگیری استان‌های مرزی با این کشور کمتر و حتی  از بین خواهد رفت.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی ایلام اضافه کرد: مهم‌ترین مشکل این است که این ملخ‌ها در بیابان‌های عراق تخم ریزی و زاد و ولد می‌کنند و بعد از رسیدن به مرحله مهاجرت، برای یافتن غذا و مکان خنک تر به سمت اراضی ایران حرکت می‌کنند و همین مساله کار ما را سخت‌تر می‌کند.

به گفته بیگی ما به دلیل همکاری نکردن کشور عراق همه مکان‌های مستعد جذب ملخ‌ها را از قبل شناسایی و رصد می‌کنیم و با مشاهده هجوم ملخ‌ها بلافاصله آنها را معدوم خواهیم کرد.

وی اضافه کرد  بخش‌هایی از ۳  استان‌ بوشهر، خوزستان و ایلام به این آفت مهاجم آلوده شده بودند اما با مهار و معدوم سازی توده اول در حال حاضر هیچ منطقه آلوده‌ای در کشور وجود ندارد.

براساس این گزارش هم اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از اراضی منطقه از جده در کشور عربستان تا بیابان‌های عراق به گزارش سازمان جهانی فائو درگیر آلودکی ملخ‌های صحرایی شده است که در صورت عدم مهار به سمت ایران حرکت خواهند کرد.

تابستان ۹۸ برای اولین بار گونه‌هایی از ملخ‌های صحرایی در مناطق جنوبی استان ایلام مشاهده شد که ۱۵ هزار هکتار از اراضی دهلران و آبدانان آلوده به آفت ملخ صحرایی شد که مبارزه با این ملخ‌ها سه هفته طول کشید.

ملخ‌ها ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی مرزی شهرستان دهلران و سه هزار و ۵۰۰ هکتار از منطقه آبدانان را آلوده کردند و همچنین حضور این ملخ‌ها در ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی گزارش شد که قبل از خسارت دهی عملیات نابودی آنها انجام شد.

کد خبر 593295

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha