در سال‌های اخیر تعداد مغازه‌های خرید و فروش ضایعات در محله گلشن(خاک‌سفید) افزایش چشمگیری داشته، به‌طوری که در خیابان‌های وفادار و احسان راسته خریداران ضایعات با حدود ۵۰ مغازه شکل گرفته است.

ضايعات

همشهری آنلاین_پریسا نوری: رشد قارچ‌گونه این صنف و پرسه‌زنی مشتریان نامتعارف و معتادان در برخی مغازه‌های ضایعات‌فروشی، دردسرهایی از جمله افزایش سرقت‌ها و ناامنی در محله را به دنبال داشته است. به درخواست اهالی و شورایاران محله گلشن(خاک‌سفید) برای تهیه گزارش از دردسرهای این کسب و کار جدید به این محله رفتیم.  

در مسیر غرب به شرق خیابان وفادار بعد از تقاطع استخر، همه جور مغازه و فروشگاه از سوپرمارکت و نانوایی گرفته تا تعمیرگاه و صافکاری دیده می‌شود؛ اما چیزی که بیش از بقیه جلب توجه می‌کند، فراوانی تابلوهای کوچک و بزرگ قرمزی است که روی آن با رنگ سفید نوشته شده «خریدار ضایعات به بالاترین قیمت! ‌». مغازه‌های ضایعاتی به فاصله چند قدم از هم، راسته این صنف را در خیابان‌های وفادار و احسان شکل داده‌اند.

«فرهاد صادقی» از ساکنان قدیمی و دبیر شورایاری محله گلشن که در تهیه این گزارش ما را همراهی می‌کند، با اشاره به ردیف تابلوهای قرمز می‌گوید: «تا دو سال پیش اینجا فقط ۶ یا ۷ مغازه ضایعاتی بود، اما حالا تعدادشان نزدیک ۵۰ تا شده است. در واقع هرکسی بیکار شده یک مغازه اجاره کرده و ضایعات‌فروشی راه انداخته به‌طوری که حالا این خیابان به بورس ضایعاتی‌ها معروف شده و مشتریان از محله‌های دور و نزدیک برای خرید و فروش ضایعات به خیابان وفادار و احسان می‌آیند و این موضوع موجب دردسر اهالی شده است.» 

  •  راسته پر دردسر 
«ضایعاتی» ها محله را قرق کرده‌اند!
فرهاد صادقی/دبیر شورایاری محله گلشن

به نظر می‌رسد ایجاد آلودگی صوتی و زیست‌محیطی و کاهش امنیت از ملموس‌ترین نتایج شکل‌گیری این راسته در محله است. «امیر مالکی» صاحب مغازه سوپرمارکت که از دو طرف با دو مغازه ضایعات‌فروشی همسایه است، درباره مشتریان نامتعارف ضایعاتی‌ها می‌گوید: «متأسفانه بیشتر مشتری‌های این مغازه‌ها معتادانی هستند که ضایعاتی را که از مخازن زباله جمع یا سرقت کرده‌اند برای فروش به اینجا می‌آورند.» 
«علی مغانی» یکی از ساکنان خیابان احسان است. به باور این شهروند شکل‌گیری راسته ضایعاتی‌ها موجب افزایش سرقت در محله شده است. ایجاد آلودگی صوتی و سلب آرامش از همسایه‌ها یکی دیگر از نتایج شکل‌گیری راسته ضایعاتی‌ها در وسط بافت مسکونی محله گلشن است.  
«ناصر نوروزی» از ساکنان خیابان وفادار هم در این‌باره می‌گوید: «برخی از این مغازه‌ها هیچ قانون و سازوکاری برای فعالیتشان ندارند و تا ساعت ۱۲ شب هم باز هستند. بیشتر وقت‌ها هم چند جوان معلوم الحال که به نظر می‌رسد مواد مصرف کرده‌اند داخل و اطراف مغازه هستند و گاهی آخر شب کارشان به دعوا و کتک‌کاری می‌کشد. مردمی که در این محل زندگی می‌کنند از دست اینها آرامش ندارند.»

  •  شغل پردرآمد

اما چرا بازار خرید و فروش ضایعات در محله گلشن داغ است و در عرض ۲ سال حدود ۵۰ مغازه ضایعاتی در این محله باز شده است. شورایار محله معتقد است پایین بودن قیمت اجاره مغازه، فقر و محرومیت اهالی و عدم نیاز به سرمایه زیاد از دلایل اصلی شکل‌گیری این صنف در محله است، اما مهم‌ترین عامل سودآوری این کسب و کار است. صادقی می‌گوید: «میانگین قیمت ضایعات فلزی آهن، آلومینیوم و مفرغ از ۸ تا ۳۰ هزار تومان و مس حدود ۱۵۰ هزار تومان به ازای هرکیلوگرم است. این نشان می‌دهد که شغل خرید و فروش ضایعات برخلاف نام و ظاهر نه چندان دلچسبش درآمد زیادی دارد و این موضوع جوانان را وسوسه می‌کند.»
  «زهرا نجاتی» از ساکنان محله گلشن از بازار جذاب خرید و فروش ضایعات می‌گوید: «همسایه ما مغازه ضایعاتی دارد و درآمدش خیلی خوب است به‌طوری که در عرض یک سال ماشین مدل بالا خریده است. برای همین پسرم اصرار دارد مغازه لباس‌فروشی پدرش را به ضایعاتی تبدیل کند ولی من و پدرش مخالف هستیم و... و.» 

  •  افزایش سرقت تأسیسات شهری
«ضایعاتی» ها محله را قرق کرده‌اند!
محمد شریفی/شهردار ناحیه 6

«سرقت دریچه‌های فاضلاب و تأسیسات شهری در محله گلشن از سایر محله‌ها بیشتر است.» اینها بخشی از صحبت‌های «محمد شریفی» شهردار ناحیه ۶ است. او می‌گوید: «در حال حاضر ۴۷ مغازه ضایعاتی در محله داریم که بیشترشان در یکی دو سال اخیر به وجود آمده‌اند.» 
شریفی درباره مشکلات شــــکل‌گیری راســته ضایعاتی‌ها در محــــله می‌گوید: « «در برخی مغازه‌های ضایعاتی از گاردیل گرفته تا پل‌های آهنی و در دریچه‌های معابر شهری و کابل برق و... پیدا می‌شود.» او ادامه می‌دهد: «متأسفانه برخی از خریداران ضایعات، اجناس سرقتی را می‌خرند و افزایش سرقت تأسیسات شهری از نتایج شکل‌گیری این راسته در محله است.» شهردار ناحیه ۶ می‌افزاید: «طبق پیام‌های ۱۳۷، شهروندان از سروصدا، سدمعبر و آلودگی زیست‌محیطی و مزاحمتی که این صنف به بار آورده‌اند گلایه دارند و خواستار تعطیلی مغازه‌های ضایعاتی در محله هستند.»

  • شهردار ناحیه ۶ /پیگیر تخلفات این صنف هستیم

به نظر می‌رسد خرید و فروش ضایعات به دلیل ایجاد مزاحمت‌های شغلی در رده مشاغل مزاحم قرار دارد و اداره ساماندهی شهرداری مکلف است به این موضوع ورود کند؛ از طرفی فعالیت این صنف با اداره بازیافت شهرداری و فرایند جمع‌آوری پسماند، تداخل دارد. شهردار ناحیه ۶ با تأیید این موضوع درباره برخورد با مزاحمت‌های شغلی و تخلفات این کسب و کار می‌گوید: «ما به استناد پیام‌های ۱۳۷ و شکایات مردم از طریق اداره ساماندهی و بازیافت به این مغازه‌ها اخطارکتبی و شفاهی داده و با همکاری کلانتری و اجراییات منطقه ۱۰ تای آنها را پلمب و با نیوجرسی مسدود کردیم.

برخی از آنها غیرقانونی فک پلمب کرده‌اند و برخی هم مهلت یک ماهه برای تغییر صنف گرفته‌اند.» شریفی در ادامه می‌گوید: «۸۰‌درصد مغازه‌های ضایعات‌فروشی سند و جواز کسب ندارند و مشمول ماده ۱۰۰ هستند. ما پیگیر اعمال قانون برای این تخلفات هم هستیم.» شهردار ناحیه ۶ ادامه می‌دهد: «شهرداری در محدوده وظایف قانونی پیگیر رفع مزاحمت این صنف است چون اگر این موضوع رارها کنیم به دلایلی از جمله فقر، کوچک شدن سفره مردم، بیکاری و... تعداد ضایعاتی‌ها و در نتیجه دردسر اهالی روز به روز بیشتر می‌شود.»

کد خبر 593073

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha