دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: کار شناس ارشد گروه آب و فاضلاب ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از طراحی تله زباله‌گیر خبر داد.

مهندس فتاحی، کار شناس ارشد گروه آب و فاضلاب ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در نهمین جلسه تالار گفت‌و‌گوی محیط زیست شهری که با موضوع بررسی مسائل زیست محیطی آب‌های سطحی شهر تهران برگزار شد، با اشاره به این که 27 درصد سهم آب گرفتگی معابر ناشی از ورود باله به کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی است، گفت: در مطالعات انجام شده این زباله‌ها توسط مراکز خانگی و به ویژه مغازه‌داران تولید می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، وی از طراحی تله زباله گیر توسط کارشناسان گروه آب و فاضلاب ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران خبر داد و افزود: تله زباله‌گیر بر خلاف زباله‌گیرهای موجود در سطح شهر که داخل مسیر جریان آب قرار دارد، خارج از مسیر بوده و زباله را به صورت خشک جمع آوری می‌کند و عدم گرفتگی آن در هنگام بارندگی از مهمترین ویژگی این تله است.

فتاحی با بیان این که اقدامات عملیاتی این طرح از شهریور ماه سال گذشته آغاز و در منطقه 14 شهرداری در بزرگراه محلاتی، اجرا شده است، گفت: این طرح در هر مکانی طراحی خاص خود را دارد و مشکلی نیز با طرح جامع و تفضیلی ایجاد نکرده و در کوتاه مدت مشکلات به وجود آمده در کانل‌های موجود سطح شهر را حل می‌کند.

هم چنین در این نشست مهندس ابراهیمیان، نماینده سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران نیز با اشاره به  طرح جامع جمع آوری آب‌های سطحی و اقدامات انجام شده در این زمینه اظهار کرد: نخستین مطالعات طرح جامع آبهای سطحی تهران در سال 1975 صورت گرفت و با توجه به توسعه شهر در سال 1372 توسط شهرداری تهران، مجددا بازنگری شد.

وی افزود: اقداماتی که تا کنون برای کنترل سیلاب انجام شده، علاوه بر اقدامات سازه‌ای که در چارچوب طرح‌های قبل به نحو مطلوبی اعمال شده است، اقدامات دیگری را نیز می‌طلبد که این کار موجب شکل‌گیری انگیزه برای بازنگری طرح جامع آبهای سطحی شهر تهران شده است.

ابراهیمیان خاطر نشان کرد: تا کنون اقداماتی که در مساله زباله انجام شده، ظرفیت‌سازی برای ورود زباله بیشتر به آب راه‌ها بوده است و در حال حاضر مدیریت شهری به این نتیجه رسیده که مساله زباله و مسدود شدن آب راهه‌ها ریشه فرهنگی داشته و راه حل آن اقدامات سازه‌ای نیست.

مدیر امور مهندسی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در ادامه اظهار کرد: شهرداری تهران، بحث بازنگری طرح جامع آب‌های سطحی شهر تهران را در دستور کار خود قرارداده است.

دکتر سلفی تبار از شرکت مهندسی مشاور یکم و مشاور سازمان آب منطقه‌ای شهر تهران نیز در ادامه این نشست، آب‌های سطحی جاری شهر تهران را از معضلات اصلی تهران دانست و گفت: این آب‌های سطحی در آینده با افزایش مصرف آب، گسترش بیشتری پیدا کرده و موجب به وجود آمدن معضلات بیشتر در سطح شهر تهران می‌شود.

وی افزود: در اندازه‌گیری یک سال اخیر که از میزان آب ورودی به سطح شهر به عمل آمده است، حدود 141 میلیون متر مکعب آب از سرشاخه‌های رودخانه‌های شمالی وارد شهر تهران شده و از این میزان 372 میلیون متر مکعب آب از جنوب تهران خارج می‌شود.

کد خبر 59277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز