بخش بزرگی از کتاب‌هایی که در حوزه روانشناسی صنعتی سازمانی تالیف و ترجمه شده‌اند با همین نام به بازار عرضه شده‌اند.

کتاب‌هایی چون روانشناسی صنعتی و سازمانی نوشته پل اسپکتور، ادگار شاین، نارندار سینگ، دوآن شولتز و سیدنی الن شولتز، رونالد ریجو، ریچارد ‌ام. برتون، بورگ اوبل، محمود ساعتچی، علی مهداد و... اما در بخش دیگر، از آنجا که مدیریت سازمانی و صنعتی از مهم‌ترین عوامل و متغیرهایی است که رفتار فرد را در دنیای کار تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.

قدرت عادت
چارلز داهیگ

چه کتاب‌هایی برای شناخت روانشناسی صنعتی سازمانی باید خواند؟
این کتاب در سال2012 منتشر شد و برای مدت زیادی در فهرست پرفروش‌ترین‌های روزنامه نیویورک‌تایمز بود. داهیگ در کتاب قدرت عادت، تحقیقات علمی و اجتماعی را ترکیب کرده و می‌نویسد: «عادت، با الگویی روانشناختی به نام حلقه عادت شروع می‌شود که سه فرایند جداگانه دارد؛ اقدام، برانگیختن و پاداش». مولف در بخش عادت‌های سازمانی مطرح می‌کند: در فضای مدیریت به‌عنوان فرایندهای سازمانی شناخته‌شده، عادت‌ها را در ظرفِ برانگیختن و اقدام و پاداش بریزیم.

من خوب نیستم! تو خوبی؟
جولی هی

چه کتاب‌هایی برای شناخت روانشناسی صنعتی سازمانی باید خواند؟
«من خوب نیستم‌، تو خوبی»‌: تحلیل مبادلات (تم‌) در محیط کار، درک رفتارها و ایجاد روابط است. نویسنده در این کتاب توضیح می‌دهد که چرا روابط ما در محیط‌های کاری گاهی بسیار سخت است. این کتاب شامل تأثیر محیط‌های کاری بر ارتقای سطح آگاهی، انعطاف‌پذیری و اعتمادبه‌نفسمان، پیشنهادهایی کاربردی برای افزایش کیفیت روابط کاری و توانایی‌های گروهی و ایده‌هایی مشخص برای کنترل استرس و تغییر است. جولی هی در کتابش با ساده‌کردن نمونه‌هایی که توسط روان‌درمانگرهای سراسر جهان استفاده شده، تلاش کرده تا فهم آنها را برای همگان راحت‌تر کند.

مهارت‌های رهبری گروه
کارولین چمبرز کلارک

چه کتاب‌هایی برای شناخت روانشناسی صنعتی سازمانی باید خواند؟
کتاب «مهارت‌های رهبری گروه» پایه‌ای برای استفاده از مفاهیم، نظریه و تحقیقات گروهی در بافت‌های گروهی متنوع فراهم می‌کند. در این کتاب، متخصصان سلامت و پرستاران، مهارت‌های پایه‌ای فرایند گروه را یاد خواهند گرفت. این راهبردها شامل کمک به گروه برای حل مشکلات و تیم‌سازی می‌شود.

17اصل کار تیمی
جان ماکسول

چه کتاب‌هایی برای شناخت روانشناسی صنعتی سازمانی باید خواند؟
در دنیای امروز، کارکنان ارزشمندترین سرمایه‌های سازمان هستند، ولی همین سرمایه‌های ارزشمند چنانچه درست مدیریت نشوند می‌توانند به بزرگ‌ترین تهدید برای سازمان تبدیل شوند. جان ماکسول در این کتاب بر این امر تأکید دارد که در یک سازمان اهمیت تشکیل تیم از تولید محصول کمتر نیست. وی داشتن هدف مشترک و ایجاد تعهد به هدف و ارزش‌های گروهی را گام اول در تشکیل یک تیم می‌داند.

3کلید توان‌افزایی
کن بلانچارد- جان کارلوس- آلن راندولف

چه کتاب‌هایی برای شناخت روانشناسی صنعتی سازمانی باید خواند؟
ثمربخشی در دنیای پرتلاطم کسب‌وکارهای امروزی، مشارکت کارکنان است و اگر قرار باشد این تصمیمات به نتایج مطلوب منجر شود، تلاش گروهی همه کارکنان را می‌طلبد. «توان‌افزایی» پاسخی است به این نیاز سازمان‌های امروز. در عصر توان‌افزایی طرز فکر گذشته چاره‌ساز نیست. دیدگاه‌ها، رفتارها، رویه‌ها و مناسبات سازمان، افراد و مدیران باید دگرگون شود تا امکان توان‌افزایی فراهم شود.

5پرسش اساسی پیتر دراکر
پیتر دراکر- فرانسیس هسلبین- جان اسنیدرکوهل

چه کتاب‌هایی برای شناخت روانشناسی صنعتی سازمانی باید خواند؟
این کتاب حاوی رویکردهای نوین مدیریت در هزاره جدید است. تفکرات رهبری سازمانی دراکر می‌تواند به‌عنوان زیرساخت جامع برای توسعه ایده‌ها و برنامه‌های استراتژیک در هر بخش یا هر نسلی از مدیران باشد. و گفت‌وگو درباره بینش‌های تأثیرگذار دراکر می‌تواند پل ارتباطی بین مدیران از نسل‌های متفاوت باشد.

کد خبر 592704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha