جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در اقدامی بسیار نادر یک دیدار حضوری با همتایان ژاپنی و کره‌ای خود در مریلند انجام و در آن قول داد این سه کشور برای رویارویی با برنامه‌های هسته‌ای و بالستیک کره شمالی «همکاری سه‌جانبه هماهنگ» داشته باشند.

كيم جونگ اون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌اف‌پی، دیدار حضوری سالیوان با شیگرو کیتامورا و سو هون در آکادمی دریایی ایالات متحده در آناپلیس مریلند برگزار و پس از آن یک بیانیه مشترک منتشر شد. در بخشی از بیانیه مشترک مشاوران امنیت ملی واشنگتن، سئول و توکیو آمده است: «ما نگرانی‌هایمان را درباره برنامه‌های هسته‌ای و بالستیک پیونگ‌یانگ به اشتراک گذاشتیم و بر ضرورت اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از سوی جامعه جهانی به ویژه کره شمالی به توافق رسیدیم. هدف از این اقدام جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای و همکاری برای تقویت توان بازدارندگی و حفظ صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره است.»

همکاری سه‌جانبه و هماهنگ آمریکا، ژاپن و کره جنوبی برای رویارویی با کره شمالی
دیدار جیک سالیوان با مشاوران امنیت ملی کره جنوبی و ژاپن در مریلند

دولت جو بایدن در حال بازبینی سیاست‌های واشنگتن در قبال پیونگ‌یانگ است و دیدار با مشاوران امنیت ملی دولت‌های ژاپن و کره شمالی از بخش‌های نهایی این فرآیند به شمار می‌رود. دانلد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا سیاست شخصی خود را با کره شمالی و پیش می‌برد و سه نوبت هم با رهبر قدرتمند آن کیم جونگ-اون دیدار خصوصی داشت که به سرانجام خوش نرسید. انتظار می‌رود دولت بایدن دیدارهای دیپلماتیک با دولت کره شمالی را از سطوح پایین آغاز کند و دست‌کم در آینده نزدیک دیدار مقام‌های بلندپایه واشنگتن و پیونگ‌یانگ در دستور کار نیست.

از دیگر بحث‌های دیدار مشاوران امنیت ملی آمریکا، کره جنوبی و ژاپن مبارزه با ویروس کرونا و دگرگونی‌های اقلیمی و تلاش برای استقرار دمکراسی در میانمار بود. گفتگوهای آناپلیس از معدود دیدارهای حضوری دولت بایدن در اوج دوران کرونا و نخستین برنامه سه‌جانبه سالیوان پس از گرفتن مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید است.

کد خبر 592620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha