مشاور امنیت ملی آمریکا که برای ملاقات با مقامات چین به سوئیس سفر کرده است امروز با یانگ جیچی، دیپلمات ارشد این کشور دیدار خواهد کرد.

آمريكا و چين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، امروز در سوئیس با یانگ جیچی، دیپلمات ارشد چین مذاکره می‌کند.

جیک سالیوان قصد دارد به تعهد دو کشور مبنی بر تقویت روابط در میان تشدید رقابت استراتژیک تاکید کند. این نشست در زوریخ و هم زمان با افزایش تنش‌ها بین دو قطب اقتصادی بزرگ جهان بر سر موضوعات مختلف از جمله تایوان صورت می‌گیرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که این ملاقات در پی تماس ماه گذشته بایدن با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، صورت گرفته و آمریکا به دنبال مدیریت مسئولانه رقابت با جمهوری خلق چین است.

وزارت خارجه چین نیز گفت که یانگ و سالیوان در نشست زوریخ درباره روابط بین دو کشور و مسائل مربوطه تبادل نظر خواهند کرد. روزنامه مورنینگ پست هنگ کنگ به نقل از یک مقام مسئول گفت که هدف این دیدار«بازسازی کانال‌های ارتباطی و اجرای اجماع به دست آمده بین شی و بایدن است.»

روزنامه گلوبال تایمز، متعلق دولت چین، نیز نوشت چین مایل است تجارت متقابل سودمندی با ایالات متحده برقرار کند اما در زمینه اصول خود امتیازی نمی‌دهد و از طول کشیدن مذاکراتش نیز هراسی ندارد. این روزنامه نوشت:‌«جنگ تجاری چین و ایالات متحده بیش از سه سال و نیم طول کشیده اما اقتصاد چین به جای تضعیف، در مقایسه با آمریکا یک گام به جلو برداشته است.»

مذاکرات بین مقامات این دو قدرت جهانی از زمان روی کار آمدن بایدن هنوز پیشرفت ملموسی نداشته است اما ایالات متحده مجموعه‌ای از اقدامات برای تقویت برتری خود در برابر چین انجام داده است. از جمله این اقدامات سه جانبه با بریتانیا و استرالیا، اوکوس، و نیز میزبانی  اجلاس کواد با حضور استرالیا ، هند و ژاپن بوده است.

سالیوان همچنین برای ملاقات با مقامات ناتو و اتحادیه اروپا و همچنین فرانسه به بروکسل سفر خواهد کرد و نتیج مذاکرات چین را با ایشان مطرح خواهد کرد.

کد خبر 630634

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha