تابستان سال گذشته بود که انفجار بندر بیروت با بیش از ۲۰۰ کشته خسارات زیادی به این شهر زیبا وارد کرد؛ معضلات سیاسی دولت لبنان اما مانع از توفیق در بازسازی پایتخت شد و البته این تمام ماجرا نبود.

بيروت 12 روز پس از انفجار

به گزارش همشهری آنلاین، مرداد ۱۳۹۹ بندر بیروت با انفجاری مهیب و بی‌سابقه نابود شد و خسارات جانی و مالی هنگفتی به مردم این شهر وارد کرد. امانوئل مکرون اولین رهبر جهان بود که در روزهای پس از انفجار به بیروت سفر و به لزوم وقوع اصلاحات سیاسی در این کشور تاکید کرد.

اتحادیه اروپا نیز در آن زمان، با تشکیل یک جلسه مجازی، تخصیص کمک‌های مالی را متوقف بر ایجاد اصلاحات سیاسی و اساسی دانست. به گزارش الجزیره، این مبالغ قرار بود به جای دولت لبنان، از طریق سازمان ملل، سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های غیردولتی منتقل خواهد شد تا به دلیل مناقشات و نفوذهای گروهی، از قرارگیری احتمالی آن در جریانات سیاسی و فاسد جلوگیری شود.

اما این کمک‌ها به لبنان  که پیش از انفجار نیز درگیر وخیم‌ترین بحران اقتصادی خود از زمان جنگ‌های داخلی (۱۹۷۵) بود و با وجود قطعی برق روزانه، فقدان آب آشامیدنی سالم و محدودیت در مراقبت‌های بهداشتی شرایط دشواری را سپری می‌کرد نرسید.

اکنون برخی منابع آگاه از رقابت و تلاش فرانسه و آلمان برای رهبری بازسازی بیروت خبر دادند و افزودند برلین قرار است تا چند روز آینده پیشنهادی را ارائه دهد و بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) برای کمک به این طرح موافقت کرده است.

یکی از منابع به خبرگزاری رویترز گفت که این بودجه را حدود ۲-۳ میلیارد یورو تخمین زده است. نه وزارت امور خارجه آلمان و نه شرکت مشاوره‌ای رولند برگر، که به گفته منابع دیپلماتیک این طرح را تنظیم کرده‌اند، به درخواست‌های رویترز برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

این دو منبع دیپلماتیک گفتند که فعالان سیاسی لبنان ابتدا باید در مورد تشکیل دولت جدید برای حل امور مالی و ریشه‌کن کردن فساد توافق کنند، این شرطی است که کمک‌کنندگان از جمله صندوق بین‌المللی پول (IMF)، قبل از تخصیص کمک‌ها اعلام کرده‌اند.

پیشنهاد آلمان برای بازسازی مشروط بندر بیروت

آلمان و فرانسه خواستار استقرار دولتی متعهد به اجرای اصلاحات هستند و این را برای لبنان مفید می‌دانند. هشت ماه پس از فاجعه بندر بیروت، بسیاری از لبنانی‌هایی که خانواده، خانه و مشاغل خود را از دست دادند همچنان منتظر شروع بازسازی‌ها هستند. 

سعد حریری، نخست وزیر، و میشل عون، رئیس جمهور، نتوانسته‌اند در مورد ترکیب وزرا به توافق برسند و کابینه قبلی این کشور که پس از انفجار استعفا داد همچنان به عنوان سرپرست، اجرای امور را بر عهده دارد.

علاوه بر بندر، پیشنهاد آلمان شامل یک پروژه بازسازی ۱۰۰ هکتاری در مناطقی که بعد از جنگ داخلی آسیب دیده بودند و نیز راه‌اندازی شرکتی مالی نیز می‌شود و می‌تواند تا ۵۰،۰۰۰ شغل ایجاد کند.

یکی از مقامات لبنانی افزود، فرانسه نیز به ایفای نقش در بازسازی علاقه‌مند است و بیشتر بر عملیات پاکسازی تمرکز دارد تا توسعه مجدد. منابع دیپلماتیک گفتند که آلمان خواستار همکاری نزدیک با فرانسه است اما پاریس ابتکارات خود را دنبال می‌کند.

نکته کنایه‌آمیز اینست که اروپایی‌ها از یک طرف طبقه سیاسی لبنان را تحت فشار قرار می‌دهند و از طرف دیگر در حال رقابت با یکدیگر بر سر این قراردادهای بالقوه هستند. کرکس ها هنوز در حال پروازند.

کد خبر 592541

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha