سفیر لبنان در آلمان با حمایت رسمی حزب‌الله و چهار نخست‌وزیر پیشین و پشتیبانی سیاستمداران برجسته سنی جدی‌ترین گزینه تشکیل کابینه در یکی از بحرانی‌ترین روزهای تاریخ ۱۰۰ ساله لبنان است.

مصطفي اديب سفیر لبنان در آلمان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، حدود چهار هفته پس از انفجار مهیب بندر بیروت و سه هفته پس از کناره‌گیری دولت لبنان، میشل عون در آستانه سفر همتای فرانسوی خود با احزاب پرنفوذ مجلس لبنان دیدار می‌کند تا برای انتخاب نخست‌وزیر جدید به جمع‌بندی نهایی برسد. گفته می‌شود مصطفی ادیب که سفیر لبنان در آلمان است، بیشترین بخت را برای شکل دادن دولت دارد و باید دید رئیس جمهوری لبنان او را برای سمت نخست‌وزیری معرفی می‌کند یا نه.

همزمان، امانوئل مکرون برای دومین بار در کمتر از یک ماه اخیر وارد بیروت می‌شود تا احزاب لبنان را برای ایجاد دگرگونی‌های اساسی در شیوه مملکت‌داری تحت فشار قرار دهد. رئیس جمهوری فرانسه در سفر پیشین خود که یکی دو روز پس از انفجار بندر بیروت انجام شد، از مشروط بودن کمک‌های خارجی به لبنان خبر داده بود؛ موضعی که به ویژه در دنیای اسلام با انتقادهای جدی مواجه شد. هر چند برخی شهروندان لبنانی از سیاست مکرون استقبال کردند.

سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله ابنان در سخنرانی روز یکشنبه خود از همکاری حزب‌الله با دیگر احزاب لبنانی برای تشکیل یک دولت قوی و تلاش برای پایان دادن به خلاء سیاسی در این کشور خبر داده بود. به این ترتیب، به نظر می‌رسد زمینه برای به قدرت رسیدن ادیب فراهم شده است. او که از ۲۰۱۳ سفیر لبنان در برلین است، دکترای حقوق و علوم سیاسی دارد و در دانشگاه‌های لبنان و فرانسه درس خوانده است.

مصطفی ادیب در دوران نخست‌وزیری نجیب میقاتی یکی از مشاور او بود و سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ هم عضو کمیته‌ای بود که مسئولیت نوشتن قانون جدید انتخابات لبنان را بر عهده داشت. فواد سنیوره که از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ نخست‌وزیر لبنان بود، از دیگر حامیان جدی ادیب برای دست گرفتن قدرت است.

انفجار چهارم اوت در بیروت بیش از ۱۹۰ کشته و شش هزار زخمی داشته و میلیاردها دلار آسیب به زیرساخت‌ها و ساختمان‌های مسکونی و دولتی وارد کرده است. بحران‌های سیاسی و اقتصادی باعث شده ارزش پول ملی لبنان در یک سال اخیر بیش از ۸۰ درصد کاهش و بهای مواد غذایی ۱۴۰ درصد افزایش یابد.

کد خبر 545027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha