نان باگت فرانسه برای ورود به فهرست میراث ناملموس یونسکو در سال ۲۰۲۲ و قرار گرفتن کنار نان لواش ایران یک رقیب بسیار جدی در پشت‌بام‌های پاریس پیش رو داد.

نان باگت فرانسه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، هر چند خیلی‌ها با شنیدن میراث یونسکو یاد بناهای تاریخی و باستانی چون پاسارگاد و تاج‌محل می‌افتند اما میراث ناملموس ماجرایی جداگانه و گامی است برای پاسداشت و زنده نگه داشتن سنت‌ها، مهارت‌ها و دانش بشر. در این میان، سنت پختن نان باگت فرانسوی در حالی نامزد ورود به فهرست میراث ناملموس یونسکو شده که از سال ۱۹۷۰ به این سو یعنی در ۵۰ سال دست‌کم ۲۰ هزار نانوایی پخت باگت در فرانسه تعطیل شده‌اند.

هر سال ۱۰ میلیارد قطعه نان باگت فقط در فرانسه خورده می‌شود و با اینکه مردم ترجیح می‌دهند این نان قدیمی و سنتی را از نانوایی‌های کوچک محلی بخرند اما با بسته شدن این نانوایی‌ها ناچارند به فروشگاه‌های بزرگ بروند. در این فروشگاه‌ها دیگر خبری از نان باگت سنتی نیست و نان به شکل امروزی پخته و عرضه می‌شود. فدراسیون نانوایی‌های باگت فرانسه می‌خواهد با وارد کردن هنر پختن این نان به فهرست میراث ناملموس یونسکو این مهارت را از گزند سرقت در امان بدارد و جلوی نابود شدن این هنر را در گذر زمان بگیرد.

باگت همسایه لواش می‌شود؟ | تلاش نان سنتی فرانسوی‌ها برای ورود به فهرست میراث ناملموس یونسکو

نان لواش ایران، نوعی نان سنتی قزاقستان و مهارت درست کردن خمیر پیتزا در ناپل ایتالیا پیش‌تر وارد فهرست میراث ناملموس یونسکو شده‌اند. نان باگت هم برای قرار گرفتن کنار این نان‌ها و خمیرها یک رقیب جدی از فرانسه دارد؛ هنر روی‌اندود کردن پشت‌بام‌های شهر پاریس. قرار است یونسکو درباره تازه‌واردان فهرست میراث ناملموس اواخر سال ۲۰۲۲ تصمیم نهایی را بگیرد. آخرین فهرست با این موارد به‌روز شده است: جشنواره فانوس در کره جنوبی، فرهنگ سونا در فنلاند و رقابت چمن‌زنی در بوسنی و هرزه‌گوین.

کد خبر 592222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha