سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: به زودی ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از طریق سبد کوواکس تحویل ایران داده می‌شود.

رئیسی سخنگوی ستاد کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر، علیرضا رئیسی درباره آخرین اخبار واکسن کرونا در ایران گفت: همه مردم دنیا و کشورها دو راه برای تامین واکسن دارند. راه اول خرید واکسن از کشورهای سازنده است که بر اساس قراردادها انجام می‌شود و راه دوم تولید داخلی واکسن است که فناوری آن را همه کشورها ندارند و دست بعضی از کشورها است. یکی از کشورهایی که جزو فهرست اصلی قرار گرفته کشور ایران است.

رئیسی ادامه داد: تا الان سه راه پیش رویمان قرار داده‌ایم. راه اول مشارکت جهانی برای تامین واکسن از طریق سبد کوواکس بوده که کشور ما به اندازه ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز تحویل می‌گیرد. تولید داخل راه دوم بوده و هست و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در حال تلاش هستند. راه سوم، خرید مستقیم دولتی از طریق سایر کشورها است. امروز راه چهارمی هم توسط رئیس جمهوری مطرح شد که  استفاده از قابلیت‌های بخش خصوصی است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: دادگاهی در هند اجازه خروج ۵۰۰ هزار دوز واکسن خریداری شده هندی را نداد.

 علیرضا رئیسی افزود: واکسن‌های خریداری شده در سبد کوواکس هم هنوز مشخص نیست با چه تعداد و چه زمانی به دست‌مان برسد.

بیشتر بخوانید:  

 علیرضا رئیسی درباره آخرین اخبار واکسن در ایران ادامه داد: از کشوری مثل هندوستان که یک مدل واکسن بهارات خریداری کرده بودیم ۵۰۰ هزار دوز و پولش را هم پرداخت کرده بودیم. ۱۲۵ هزار دوز تحویل داده شد قرار بود هفته گذشته ۳۷۵ هزار دوز دیگر به ما تحویل داده شود، مشکلاتی که در آنجا به دلیل میزان شیوع بیماری در هند وجود دارد اجازه خروج واکسن از هند را ندادند و اکنون دست‌مان از آن واکسن کوتاه شده است.

از طرفی هم اول از سبد کوواکس ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن خریداری کردیم و قرار شد ابتدا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسن استرازنکا به ما تحویل دهند بعد آن را به حدود ۳ میلیون و دویست سیصد هزار تا رساندند، بعد گفتند یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز قبل از سال تحویل می‌دهیم که متأسفانه آن هم محقق نشد، قرار شد ۱۰ فروردین به ما بدهند، اما بعد گفتند ۱۴ فروردین به شما می‌دهیم.

وی گفت: دسترسی به واکسن آسان نیست. ۷۰ درصد واکسن‌های دنیا را ۱۰ کشور دنیا بیشتر استفاده می‌کنند و این هم نوعی بی‌عدالتی در سطح دنیا است که خود سازمان بهداشت هم معترض است. اگر تکیه به داخل نداشته باشیم با توجه به این شرایط و تحریم به مشکل برمی‌خوریم.

آقای رئیسی ادامه داد: راه چهارمی را امروز آقای رئیس جمهوری در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کردند. واکسن با ارز نیمایی از طریق بخش خصوصی وارد شود و آن عزیزانی که تصمیم دارند واکسن تأمین کنند که البته جزئیات و مقولاتی چون عدالت و دسترسی وجود دارد؛ البته ما برای گروه‌های هدف واکسیناسیون انجام خواهیم داد و تا پایان ۱۴۰۰ یا زودتر گروه هدف‌مان را به شکل کامل واکسیناسیون خواهیم کرد و تا پایان آذر یا دی با تکیه بر توان داخل ان‌شاءالله واکسیناسیون را انجام می‌دهیم.

کد خبر 592060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha