استفاده از پهپادها هر روز ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند و به نظر می‌رسد این پرنده‌های بی‌سرنشین به زودی به جزئی لاینفک از زندگی روزمره تبدیل شوند.

پهپاد اتصال متحرک

به گزارش همشهری آنلاین، تامین اینترنت در نقاطی که به صورت موقت با افزایش مصرف مواجه شده‌اند یکی از چالش‌های مهم تامین‌کنندگان اینترنت است اما اینترستینگ اینجینیرینگ از یک راه حل جدید در این رابطه خبر داده است:

استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، دِرون، برای ارائه نقطه اتصال بی‌سیم در نقاط پرمصرف به زودی رواج خواهد یافت زیرا ارائه‌کنندگان اینترنت، برای تأمین تقاضا با یک وظیفه ظاهرا بی‌پایان روبرو هستند.

این مشکل زمانی که برخی نقاط، با افزایش موقتی مصرف، فشار خاصی را به شبکه‌های ثابت تحمیل می‌کنند دوچندان می‌شود اما گروهی از پژوهشگران دانشگاه کاوست راه حلی را در قالب هواپیماهای بدون سرنشین به عنوان مودم سیار ارائه کرده‌اند.

این، یک راه حل انعطاف‌پذیر و کم هزینه برای پاسخ به افزایش ناگهانی تقاضای اینترنت است و در نقاطی که ترافیکی سنگین به دلیل رویدادهایی مانند مسابقات ورزشی، کنسرت‌ها، کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌ها ایجاد می‌شود کاربرد دارد. 

هزینه بالای استقرار ایستگاه‌های ثابت زمینی برای سرویس‌دهی به چنین رویدادهای گاه به گاه یا دوره ای ممکن است قابل توجیه نباشد. در چنین شرایطی هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند بر روی این نقاط پرواز کنند تا ارتباط بهتری را برای کاربران زمینی فراهم آورند.

پهپادها برای تامین اینترنت در نقاط پرمصرف به کار گرفته می‌شوند

همچنین این پرنده ها می‌توانند، به دلیل دریافت اطلاعات بین نقاط، طوری برنامه‌ریزی شوند که هنگام ضرورت به این نقاط پرواز کنند. با این وجود، مدت زمان بهره‌وری باتری آنها محدود است و به یک اتصال بی‌سیم خوب به یک ایستگاه زمینی ثابت متکی هستند تا پهنای باند لازم را تأمین کنند.

برای غلبه بر این چالش‌ها، پهپاد می‌تواند به یک کابل یا اتصال متحرک (تتر) متصل شود که منبع تغذیه نامحدود و اتصال با ظرفیت بالا به شبکه اصلی را فراهم می‌کند اما تحرک پرنده طبیعتا توسط طول اتصال به ایستگاه زمینی  محدود خواهد شد.

با توجه به این مزایا و کاستی‌ها و بر اساس یک تحلیل مقایسه‌ای با استفاده از روش پوشش آماری مکان بهینه هواپیماهای بدون سرنشین برای ارائه حداکثر پوشش در نقاط مختلف معین می‌شود.تا در موقعیت‌های عملی عملکرد بهتری ارائه کند.

اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای برای مناطق روستایی، مانند خدماتی که توسط ماهواره های استارلینک اسپیس ایکس ارائه می‌شود، احتمالا تنها رقیب سرسخت این روش سیار اتصالی خواهد بود اما ایده استفاده از هواپیمای بدون سرنشین برای ایجاد نقاط اتصال سیار که توسط فیس بوک و دانشمندان آب و هوا مورد استفاده قرار گرفته سرانجام جایگاه خود را در بازار شلوغ راه‌حل‌های پهپادی پیدا خواهد کرد.

کد خبر 591997
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha