مجموع نظرات: ۰
جمعه ۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
۰ نفر

کفه نمکی بردسکن با نام علمی «پالایا» در ۱۲ کیلومتری جنوب روستای رحمانیه بخش شهرآباد شهرستان بردسکن در فاصله ۲۷۳ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.

كفه نمكی بردسكن

به گزارش همشهری آنلاین، پالایا در پست‌ترین مناطق بعضی از حوضه‌های آبریز دشت‌های مسطح تشکیل می‌شود واغلب در مناطق خشک و به نسبت گرم و کم‌باران قرار گرفته‌اند.  این مناطق اغلب از رسوبات دریاچه‌ای و تناوب لایه‌های رس، سیلت و نمک تشکیل شده است. کفه نمکی بردسکن از سطح دریاهای آزاد ۸۰۵ متر ارتفاع دارد و با وسعت تقریبی ۷۸۸۸ هکتار، محیطی برجای‌مانده از دوره‌های سوم و چهارم زمین‌شناسی است که تحولات طبیعی در آن چشم‌اندازی زیبا از طبیعت بیابانی، کویری و رسوبات تبخیری نمک رقم زده.

در طول سال تورهای گردشگری، طبیعت‌گردی و کویرنوردی بسیاری از کفه نمکی بردسکن بازدید می‌کنند.  

تلاقی زمین و آسمان در کفه نمکی بردسکن

گرم‌ترین دمای این منطقه به ۴۵ درجه بالای صفر و سردترین آن به ۵ درجه سانتیگراد زیر صفر می‌رسد. شهرستان بردسکن در کرانه شمالی کویر نمک بین ۵۶ درجه و ۱۴ دقیقه تا ۵۸ درجه و ۱۵ دقیقه طول و ۳۴ درجه و ۴۲دقیقه عرض جغرافیائی گستردگی دارد.  جلوه‌های زیبای بلورهای نمک در حال شکل‌گیری، تراکم بلورهای نمک بر روی شن‌زارها، ایجاد چاله‌های نمکی و حوضچه‌های آب ناشی از تعریق خاک از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این زیستگاه طبیعی است و آن را در کشور و منطقه به یک زیستگاه منحصر به فرد تبدیل کرده.

کفه نمکی بردسکن در گذشته به شکل سنتی و به عنوان معدن نمک و همچنین در چرم‌سازی و سالامبور(دباغی پوست) مورد استفاده قرار می‌گرفته ‌است.

تلاقی زمین و آسمان در کفه نمکی بردسکن

این منطقه، دشتی هموار است که در آن پستی و بلندی خاصی مشاهده نمی‌شود و از نظر اقلیمی در ناحیه گرم و خشک بیابانی قرار گرفته.  تعداد ماه‌های خشک آن ۷ ماه و حدود ۹۵ روز در سال یخبندان است. هرچند که در این کفه نمکی امکان رشد گیاهان وجود ندارد، اما در حاشیه‌های این زیستگاه کویری گونه‌های گیاهی شورپسند از جمله سالسولا، سالیکورنیکم، گز و آتریپلکس رشد می‌کنند و همچنین گونه‌های مختلفی از پرندگان نیز دیده می‌شوند. طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد کفه نمکی بردسکن در سال ۱۳۹۰ به عنوان نخستین اثر طبیعی از استان خراسان رضوی در فهرست آثار تاریخی، طبیعی و معنوی ایران به شماره ۱۵۷ به ثبت رسید.

تلاقی زمین و آسمان در کفه نمکی بردسکن

تلاقی زمین و آسمان در کفه نمکی بردسکن

کد خبر 591915

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha