سخنگوی دولت درباره گرفته شدن حق میزبانی از ایران در مقدماتی جام جهانی و ارتباط آن با نپیوستن ایران به FATF گفت: این اولین بار نبود که فوتبال ایران اسیر این بی‌عدالتی‌های محض در نهاد حاکمیتی فوتبال در قاره آسیا شد.

علی ربیعی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،علی ربیعی سخنگوی دولت درباره گرفته شدن حق میزبانی از ایران در مقدماتی جام جهانی و ارتباط آن با نپیوستن ایران به FATF گفت: تصمیمات غیرمنصفانه و ناعادلانه‌ای که در قبال ورزش کشور و فوتبال ملی و باشگاهی ایران در چند سال اخیر صورت گرفته، متاثر از تحریم‌های ظالمانه آمریکا و آخرین تلاش‌های علاقه‌مندان به ترامپ برای منزوی کردن کشورمان و تداوم فشار حداکثری به ایران است. البته بدون تردید علاوه بر این اقدامات سیاسی، ترس از قدرت فوتبال ایران و جوانان با انگیزه آن هم وجود دارد.  

وی با اشاره به تصمیم اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا در محروم کردن میزبانی ایران به بهانه‌هایی چون محدودیت در امور مالی، بانکی و لجستیکی نمایندگان ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، گفت: میزبانی گروه‌هایی که نمایندگان کشورمان در آن حضور داشتند به کشورهایی از قبیل عربستان، هندوستان و امارات سپرده شد، همچنین میزبانی‌های تیم ملی ایران در دیدارهای برگشت مرحله اول مقدماتی جام جهانی در شرایط حساس رقابتی در گروه سوم آسیا به بحرین، رقیب جدی ایران در راه صعود واگذار شد، این آخرین تصمیماتی است که با بی‌عدالتی ابلاغ و موجب ضرر و زیان حقوق فوتبال ایران شده و ظلمی آشکار در حق ملت ورزش دوست ایران است.

 بهانه‌های کنفدراسیون برای ما قابل قبول نیست

ربیعی با بیان اینکه ما می‌فهمیم تحریم و مشکل انتقال پول بهانه‌سازی مسوولان کنفدراسیون بوده و برای ما این بهانه‌جویی‌ها قابل قبول نیست، گفت: متاسفانه این اولین بار نبود که فوتبال ایران اسیر این بی‌عدالتی‌های محض در نهاد حاکمیتی فوتبال در قاره آسیا شد.  

 وی اظهار کرد: فصل گذشته نیز کنفدراسیون فوتبال آسیا در نهایت بی منطقی تصمیم بر لغو میزبانی‌های نمایندگان ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا گرفت که با دستور و حمایت وزیر ورزش و جوانان، تیمی متشکل مدیران باشگاه‌های ایرانی همراه با مدیران ورزش کشور به مقر کنفدراسیون رفتند و با اعتراض و اقدامات قانونی، میزبانی‌های نمایندگان ایران را پس گرفتند. کنفدراسیون فوتبال آسیا رای خود را تغییر داد و حق میزبانی نمایندگان ایران در بازی‌های برگشت دوره قبل لیگ قهرمانان آسیا پس گرفته شد.

سخنگوی دولت افزود: درباره اتفاقات اخیر که موجی از نارضایتی را در بین مردم ورزش دوست ایران نسبت به تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا بدنبال داشته است، پس از انتشار شایعه عدم میزبانی ایران برای مسابقات برگشت انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ و رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، وزیر ورزش و جوانان به درخواست فدراسیون فوتبال همه اقدامات حمایتی را انجام خواهد داد و به شدت دنبال خواهد کرد.   

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: وزیر ورزش در تاریخ ۱۹ اسفند سال جاری (سه روز قبل از ابلاغ تصمیم AFC به ایران) دو نامه به رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا و رییس فیفا ارسال و در این دو نامه ضمن اشاره بر حق فدراسیون فوتبال ایران در میزبانی مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ بر حمایت وزارت ورزش و جوانان از برگزاری این رویدادها در ایران تاکید کرد.

 ربیعی افزود: وزیر امور خارجه هم نامه اعتراض آمیزی به رئیس فیفا نوشته و ‌رییس کمیته ملی المپیک نیز در یادداشتی به توماس باخ رئیس IOC  مراتب اعتراض ایران را بیان داشته است.  

وی خاطرنشان کرد: دولت با قاطعیت نسبت به احقاق حق مسلم ملت عزیز و حمایت از فوتبال ایران تلاش می‌کند، از تمامی ظرفیت‌ها برای از بین بردن این شرایط نامناسب و جو ناعادلانه که نسبت به ایران و متعاقب آن فوتبال کشورمان به‌وجود آمده، بهره می‌گیرد و با جدیت از طریق مجاری قانونی و دادگاه عالی ورزش (CAS) اقدامات لازم را انجام می‌دهد.  

ربیعی اضافه کرد: متاسفانه عده‌ای آنقدر به سوء استفاده سیاسی عادت کرده‌اند و این امر به یک هدف و عادت دائمی برای آنها تبدیل شده که به جای فشار افکار عمومی به تصمیم‌گیران خارجی این موضوع را حربه‌ای برای هجمه به دولت و سیاست خارجی قرار داده‌اند.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: نامه‌ای که به آن اشاره شد، دلایل را به وضوح ذکر کردند  فارغ از اینکه کنفدراسیون تحریم را بهانه قرار داده و اینها هم حاضر نیستند حتی یک کلمه در مورد آثار تحریم حرف بزنند.

کد خبر 591084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha