همشهری آنلاین: ده‌ها تظاهرکننده اعتراضی پر سر و صدا را علیه وزیر امور خارجه آمریکا راه انداخته و او را جنایتکار جنگی خواندند.

خبرگزاری آلمان از ولینگتون گزارش داد، قرار است کاندولیزا رایس امروز (شنبه پنجم مرداد) گفت‌وگوهایی را با هلن کلارک، نخست‌وزیر نیوزیلند در آکلند داشته باشد.

طبق گزارشی که رادیو نیوزلند منتشر کرد، برخی از تظاهرکنندگان لباس‌های نارنجی همشکل با زندانیان در پایگاه آمریکا در خلیج گوانتانامو کوبا را بر تن داشته و پارچه‌نوشته‌هایی را حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود: «آمریکا کشوری تروریستی است».

آنها همچنین خواستار تحت تعقیب قرار گرفته شدن رایس به عنوان جنایتکار جنگی شدند.

انجمن‌های دانشجویی پیش از این از اعضای خود خواسته بودند صدور حکم بازداشت رایس را درخواست کنند تا به این ترتیب وی به ارتکاب جنایت جنگی محکوم شود.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی نیوزیلند هرالد، کلارک در نشست خبری مشترک زمانی که خبرنگاران از آنها درباره تظاهرکنندگان سؤال شد، گفت: «ما در کشورهای‌مان به ابراز نظرهای مخالف که مسالمت‌آمیز باشند، عادت داریم. اگر این اعتراض‌ها از حد و اندازه خود تجاوز کند، همواره پاسخی وجود خواهد داشت، اما متوجه شدید که امروز ما مذاکرات خود را با پس زمینه جمعیتی پر سر و صدا پیش بردیم.»

کلارک همچنین گفت مقامات چینی هم باید به هر اعتراضی «پاسخی متناسب» بدهند و رایس در هم موافقت با وی گفت چین باید در عمل و نه فقط در بازی‌های المپیک از خود «صداقت و مدارا» نشان دهد.

رایس گفت امنیت باید جدی گرفته شود اما نباید به عنوان «پوششی برای تلاش و برخورد با مخالفان» مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر 59056

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز