جمعه ۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۱
۰ نفر

گروه بورس: میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران در تیر ماه امسال به 60در صد رسید.

به گزارش همشهری، آخرین اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد شاخص سود نقدی و قیمت در تیر ماه امسال نسبت به تیر ماه سال گذشته بیشتر از 60 درصد افزایش داشته است.شاخص سود نقدی و قیمت در پایان تیر ماه امسال به 48 هزارو 646 واحد رسید.
در‌حالی‌که این شاخص در پایان تیر ماه سال گذشته عدد 30 هزار و 314 را نشان می‌داد، این شاخص بیانگر میزان بازدهی بازار است. شاخص قیمت نیز در طول این مدت با 10 در صد افزایش به 12 هزارو 669 واحد رسیده است.

ارزش بازار

آخرین آمار منتشر شده حاکی است: ارزش بورس تهران از تیر ماه سال گذشته تاکنون 68 درصد رشد کرده و از 371 هزار میلیارد ریال به 624 هزار میلیارد ریال در تیرماه امسال رسیده، عرضه سهام شرکت‌های جدید در بورس تهران ازجمله دلایل افزایش ارزش بازار سهام است.

حجم و ارزش معاملات

اما جالب‌ترین آمار در تیر ماه سال‌جاری مربوط به ارزش معاملات روزانه و ارزش کل معاملات بورس تهران است؛ به‌طوری که در رویدادی بی‌سابقه متوسط ارزش روزانه معاملات در تیر ماه امسال با 545 درصد افزایش به یک هزارو 253 میلیارد ریال رسید.

در حالی که این حجم از معاملات با احتساب معاملات خرد، بلوکی، سهام عدالت و کارگری در دوره‌های مختلف کم سابقه بوده است، حجم روزانه معاملات بورس تهران نیز در این مدت 331 درصد رشد کرده و سهامداران بورس تهران روزانه به‌طور متوسط 327 میلیون سهم خریداری کرده‌اند.

آمار‌ها حاکی از آن است که ارزش کل مبادلات بورس تهران در اولین ماه تابستان امسال با 411 درصد رشد به 2/16 هزار میلیارد رسیده است در شرایطی که ارزش کل معاملات تیر ماه سال 86 بالغ بر یک هزار میلیارد ریال برآورد شده است. از کل معاملات انجام شده در تیر ماه امسال3/9 هزار میلیارد ریال به معاملات خرد و بلوک و 2/6 هزار میلیارد ریال نیز به معاملات عمده اختصاص داشته است.

سودهای تقسیم شده

تازه‌ترین آمار دریافتی حکایت از آن دارد که سود تحقق‌یافته 36 شرکت بورس که در تیر ماه سال‌جاری مجامع عمومی عادی سالانه خود را برگزار کرده‌اند، بالغ بر 1/42هزار میلیارد ریال بوده که این شرکت‌ها 72 در صد از این میزان سود، معادل 2/30 هزار میلیارد ریال را تقسیم کرده‌اند.

به این ترتیب میزان تقسیم سود شرکت‌ها در تیر ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 24 در صد رشد نشان می‌دهد.

مبادلات تابستانی

با این همه حتی چنین آمار شگفت انگیزی هم نمی‌تواند لبخند رضایت را میهمان فعالان بازار کند چون آن‌طور که عباس دهقان  از کارشناسان  بازار سرمایه  می‌گوید: ارزش مبادلات بازار در اولین ماه تابستانی تحت‌تأثیر 3 مورد عرضه سهام شرکت‌های دولتی بابت رد دیون دولت، به نحو محسوسی افزایش یافته است.

به گفته دهقان آمار معاملات بورس تهران با توجه به ارزش این بازار و در مقایسه با دیگر بورس‌های هم ردیف، کماکان رضایتبخش نیست.

او معتقد است: آمار معاملات همواره با توجه به ارزش بازار سنجیده می‌شود به این ترتیب ارزش معاملات بورس تهران که در روزهایی از تیر ماه به 11میلیارد تومان هم رسیده با در نظر گرفتن ارزش70میلیارد دلاری آن، به هیچ عنوان رقم قابل‌قبولی نیست.

دهقان می‌افزاید: ارزش معاملات در بورس‌هایی نظیر تایلند و بانکوک به دوبرابر ارزش جاری بازار هم می‌رسد.

او عرضه سهام شرکت‌های بزرگ دولت در چارچوب اجرای اصل 44 را در رشد آمار معاملات بورس تهران مؤثر می‌داند و می‌گوید: بدون شک ورود شرکت‌های بزرگ به تالار معامله اوراق بهادار، بورس و دولت را مشترکا متنفع می‌کند اما سود دهی این روند زمانی به حداکثر خواهد رسید که راهکار تازه و مؤثرتری در عرضه سهام شرکت‌های اصل 44 اتخاذ شود.

تدبیری تازه

به گفته  کارگزار بورس اوراق بهادار، اگر تدبیری اندیشیده نشود بر سر شرکت‌های معظمی نظیر مخابرات همان خواهد آمد که پیش از این بر سر سهام فولاد مبارکه و کشتیرانی رفته است. 

عباس دهقان تاکید می‌کند: حتی اگر یک درصد از سهامدارهای جدید شرکت جزو فعالان عجول بازار باشند و مانند بعضی سهامداران فولاد مبارکه با هر زمزمه ناموافقی در صف فروش بایستند با توجه به ارزش بالای مخابرات، ارزش سهام شرکت به سرعت سقوط خواهد کرد چون در بورس اوراق بهادار، نهاد پرقدرتی برای کنترل بازار خرید و فروش سهم ارزشمندی نظیر مخابرات وجود ندارد.

دهقان می‌گوید: اگر دولت و متولیان بورس به عرضه ناچیز سهام اکتفا کنند تمایل برای فروش به صفر خواهد رسید و صف‌های فروشی طولانی تشکیل خواهد شد، اتفاقی که پیش از این در مورد کشتیرانی تجربه شده است.

کد خبر 58988

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز