روزنامه وال استریت جورنال در گزارشی نوشت سازمان‌های اطلاعاتی روسیه در حال تلاش برای ایجاد تردید درباره واکسن کرونای شرکت آمریکایی فایزر هستند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین وال استریت جورنال به نقل از مقامات وزارت خارجه آمریکا نوشت چهار وب‌سایت خبری که به عنوان پوشش سازمان‌های اطلاعاتی روسیه عمل می‌کنند، مطالبی را برای زیر سوال بردن اثربخشی و بی‌خطر بودن واکسن آمریکایی فایزر و سایر واکسن‌های غربی کرونا منتشر می‌کنند.

به گفته این مقامات، اطلاعات گمراه‌کننده‌ای که روسیه منتشر می‌کند، طوری طراحی شده‌اند که آمریکایی‌ها را درباره روند تسریع‌شده تایید واکسن کرونای فایزر به تردید بیندازند.

این روزنامه از قول یکی از مقامات در «مرکز مشارکت جهانی» وزارت خارجه آمریکا نوشت: «همه این سازمان‌های خبری مالکیت خارجی دارد و در خارج از آمریکا واقع هستند. این رسانه‌ها از لحاظ میزان نفوذ، لحن و مخاطبانشان بسیار متفاوت هستند، اما همگی بخشی از زیست‌بوم پروپاگاندا و دروغ‌پراکنی روسیه به شمار می‌آیند.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قبلا در ماه نوامبر (آبان) گفته بود که امیدوار است کشورش واکسن کرونای بحث‌برانگیز اسپوتنیک V را در میان کشورهای دیگر توزیع کند.

روسیه در ماه اوت (مرداد) موفقیت‌آمیز بودن واکسن اسپوتنیک را اعلام کرد، اما تایید سریع این واکسن پرسش‌هایی را برانگیخت. این تایید پیش از انجام شدن کارآزمایی بالینی مرحله سوم یا نهایی واکسن روسی انجام شد. در آمریکا، پایان یافتن مرحله سوم کارآزمایی بالینی پیش‌شرط ضروری برای وارد شدن یک واکسن یا دارو به روند بررسی و تایید احتمالی بوسیله سازمان غذا و داروی این کشور است.

مقامات بهداشتی در کشورهای غربی در واکنش به این تایید سریع، این فرضیه را مطرح کردند که کرملین سازندگان واکسن اسپوتنیک V را مجبور کرده است تا به سرعت آن را عرضه کنند تا روسیه در مسابقه جهانی برای یافتن علاجی برای کروناویروس جدید پیشگام شود.

به نوشته وال استریت جورنال، مقامات اطلاعاتی آمریکایی اکنون می‌گویند به اعتقاد آنها تلاش تبلیغاتی برای تضعیف واکسن فایزر شیوه‌ای دیگر کرملین برای تقویت کردن موقعیت واکسن اسپوتنیک V است.

در حالیکه رقابت بر سر واکسن کرونا میان کشورهای گوناگون از جمله آمریکا و روسیه ادامه دارد، شرکت آمریکایی جانسون‌ اند جانسون اخیرا تایید سازمان غذا و داروی آمریکا را برای واکسن تک دوزی‌اش به دست آورد و اعلام کرده است تا پایان ماه مارس (اواخر فروردین) ۲۰ میلیون دوز واکسن و تا پایان ماه ژوئن (اوائل مرداد) این میزان را به ۱۰۰ میلیون دوز خواهد رساند.

به این ترتیب آمریکا سه واکسن کرونای تاییدشده (واکس‌های دو دوزی فایزر و مدرنا و واکسن تک دوزی جانسون‌ اند جانسون) در اختیار دارد. مقامات آمریکایی انتظار دارند در چنین شرایطی دوزهای کافی واکسن برای ایمن‌سازی ۳۰۰ میلیون نفر از جمعیت این کشور را تا ماه مه (اردیبهشت) در اختیار داشته باشند.

تا به حال بیش از ۵۷ میلیون آمریکایی دست کم یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

آمریکا از هنگام شروع پاندمی کروناویروس در سازمان جهانی بهداشت بیش از ۲۸ میلیون مورد عفونت با این ویروس را گزارش کرده و شمار تلفات ناشی از آن در این کشور به بیش از نیم میلیون نفر رسیده است.

کد خبر 589573

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha