هفته «درختکاری» است و زمانی تا رسیدن فصل بهار باقی نمانده است.

گل های بهاری

هشمهری آنلاین _ مهدی اسماعیل‌پور: ۲ هفته پیش رو بهترین زمان برای کاشت گل و گیاه و بذر نهال به شمار می‌رود. برای تهیه گل‌ها و گیاهان مورد نظر خود می‌توانید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به یکی بازارهای گل و گیاه غرب تهران بروید که هم تنوع بیشتری دارند و هم قیمت‌های آن اغلب نسبت به گل‌فروشی‌های شهر پایین‌تر است. از سوی دیگر، در این حال و هوا که بوی بهار به مشام می‌رسد، گشت‌وگذار در سالن‌های مملو از گل و گیاه لذت دیگری دارد. در ادامه با مهم‌ترین بازارهای عرضه گل و گیاه در محدوده غرب تهران آشنا می‌شویم.  

بغـل بغـل گل‌های بهاری

  •   بازار گل شهید فکوری

 نشانی:  ابتدای جاده مخصوص کرج، بعد از میدان آزادی.
 ساعت کاری:  ۸ صبح تا ۸ شب.
 شماره تماس:  ۴۴۶۹۱۶۲۵.
 امکانات:  پارکینگ اختصاصی.
 نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس:  ایستگاه میدان آزادی.
 نزدیک‌ترین ایستگاه مترو:  ایستگاه مترو میدان آزادی.
بازار گل «شهید فکوری» در غرب تهران از جمله بازارهای فروش گل و گیاه است که در آنجا می‌توانید به‌صورت عمده و جزئی خرید کنید. درخت‌ها و نهال‌های مثمر و غیرمثمر گیاهان زینتی و آپارتمانی، انواع کاکتوس، انواع گیاه مخصوص باغچه و فضای باز، انواع بذرهای سبزیجات و گیاهان خوراکی و بسیاری از گیاهان متداول و موجود را می‌توانید در این بازار تهیه کنید. گلدان‌های تزیینی، لوازم گلکاری و باغبانی و بسیاری از کالاهای مرتبط با گل و گیاه نیز از دیگر محصولاتی هستند که در بازار گل و گیاه شهید فکوری عرضه می‌شوند. قیمت‌های این بازار هرچند از بازار گل و گیاه «محلاتی» بیشتر است، اما نسبت به گل‌فروشی‌های شهر می‌توانید با قیمت مناسب‌تری خرید کنید. ویژگی بازارگل فکوری که در مرز منطقه ۵ با ۹ قرار دارد، این است که برای ساکنان غرب تهران در دسترس بوده و بسیار خوش مسیر است.

بغـل بغـل گل‌های بهاری

  •  بازار گل غرب تهران

 نشانی:  جنت‌آباد شمالی، انتهای بزرگراه شهید ستاری شمال، نرسیده به میدان دانشگاه، خیابان شعرا، خیابان شبنم.
 ساعت کاری:  از ۹ صبح تا ۸ شب، پنجشنبه و جمعه تا ۸ تا ۳۰ دقیقه نیمه‌شب.
 شماره تماس:  ۲۲۶۶۵۴۴۲
 امکانات:  پارکینگ، بوفه فروش اقلام خوراکی، پمپ بنزین.
 نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس:  ایستگاه شهید ستاری (حدود ۳۵۱ متر).
 نزدیک‌ترین ایستگاه مترو:  ایستگاه مترو میدان صنعت (حدود ۶ کیلومتر).
اگر ساکن غرب تهران و علاقه‌مند به نگهداری از گل‌ها و گیاهان هستید توصیه می‌کنیم برای خرید سری هم به بازار گل «غرب تهران» بزنید که به نام بازار «ستاری» هم شناخته می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که گل‌های بازار گل غرب تهران از بازار شهید محلاتی تأمین می‌شود. به همین دلیل قیمت‌های آن به خوبی بازار گل و گیاه شرق تهران نیست، اما از گل‌فروشی‌های شهر و بسیاری از گل‌فروشی‌های اینترنتی و بازارهای دیگر گل و گیاه قیمت‌هایش بهتر و مناسب‌تر است. این مجموعه ۴ سالن مجزا دارد که سالن گل، سالن گیاهان آپارتمانی و زینتی، سالن وسایل و لوازم نگهداری و پرورش گل‌ها و گیاهان و سالن گل‌ها و گیاهان مخصوص باغ و باغچه یا همان فضای باز را شامل می‌شود.

بغـل بغـل گل‌های بهاری

  •  بازار گل‌وگیاه شهید لشکری

 نشانی:  کیلومتر ۸ بزرگراه شهید لشکری(جاده مخصوص) در مسیر شرق به غرب.
 ساعات کاری:  از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب.
 شماره تماس:  ۰۲۱۴۴۵۸۷۱۲۰، ۴۴۵۸۷۱۳۰، ۴۴۵۸۷۱۴۰.
 امکانات:  پارکینگ، کارواش، کافه.
 نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس:  ایستگاه شهرک استقلال.
 نزدیک تربن ایستگاه مترو:  ایستگاه مترو بیمه (حدود ۷ کیلومتر).
بازار گل و گیاه «شهید لشکری» جدیدترین بازار گل و گیاه غرب تهران است که در سال ۱۳۹۶ در کیلومتر ۸ جاده مخصوص کرج، مسیر غرب به شرق راه‌اندازی شد. در حال حاضر ۲ فاز بازار گل و گیاه شهید لشکری راه‌اندازی شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. فاز ۱ بازار گل و گیاه لشکری در سالنی به مساحت ۲ هزار و ۲۰۰‌مترمربع انواع گل و گیاه آپارتمانی و «کاکتوس» و «بن‌سای» را عرضه می‌کند. گل‌فروشی تزیینی شامل دسته گل، سبد گل، تاج گل، ماشین عروس و انواع گلدان و تجهیزات و سموم مخصوص گیاهان فضای باز به مساحت ۴ هزار و ۵۰۰‌مترمربع که بخش دیگر این بازار تازه تأسیس را تشکیل می‌دهد. قیمت گل‌ها و گیاهان در این بازار کمی بالاتر از ۲ بازار قبلی است که مدیریت این مجموعه کیفیت بالاتر و بهتر گیاهان را دلیل این موضوع عنوان می‌کند و می‌گوید: «این بازار برای افرادی است که به کیفیت گیاه اهمیت می‌دهندخوب است.»

  • کارهایی که پیش از خرید گیاه باید انجام دهیم دست پر به بازار بروید!

مدیر مرکز «تام» منطقه ۲۱ درباره اینکه شهروندان برای انتخاب و خرید گل و گیاه باید به چه نکاتی توجه داشته باشند به همشهری محله می‌گوید: «برای تهیه گل و گیاه در ابتدا باید به این موضوع توجه داشته باشیم که قرار است کجا و در چه شرایطی از آنها نگهداری کنیم. اگر قرار است گیاه زینتی و آپارتمانی خریداری کنیم باید به نورگیری خانه توجه داشته باشیم تا پس از خرید، دچار مشکل نشویم. برخی گیاهان به نور بیشتری نیاز دارند و باید در شرایطی خاص نگهداری شوند. پس پیش از رفتن به بازار و خرید به این موضوع توجه داشته باشید که کدام گیاه با شرایط خانه یا باغچه و بالکن شما همخوانی دارد. برای این منظور لازم است اطلاعات خود را درباره گیاهی که قرار است خریداری کنید، بالا ببرید و بی‌شک از افراد متخصص و حرفه‌ای مشورت بگیرید.»

«مهدیه حسین‌زاده» موضوع بعدی در هنگام خرید گل و گیاه را توجه به سالم بودن آن می‌داند: «اگر قصد خرید گل و گیاه دارید، موضوعی که لازم و ضروری است به آن توجه داشته باشید، سالم بودن آن است. ممکن است گیاه دارای بیماری و آفت باشد و با خرید آن علاوه بر اینکه به سبب مالی ضرر و زیان می‌بینید، موجب خراب شدن دیگر گیاهان داخل منزل یا باغچه نیز می‌شوید. بنابراین بهتر است پیش از خرید گیاه درباره بیماری‌ها و آفت‌های رایج در گل‌ها و گیاهان و نشانه‌های آن اطلاعات لازم را کسب کنید. در مجموع پیش از رفتن به بازار گل و گیاه باید بدانید چه گیاهی می‌خواهید خریداری کنید و بیماری‌ها و آفت‌های متداول در آن گیاه چه چیزهایی است تا یک خرید خوب و راحت داشته باشید.»

نکته دیگر درباره رفتن به بازار این است که میانگین قیمت گیاه مورد نظرتان را از طریق گل‌فروشی‌های شهر یا سایت‌های فروش گل و گیاه به دست‌آورید تا گران نخرید. البته گل و گیاه قیمت مشخصی ندارد و عوامل متعددی در قیمت‌گذاری مورد توجه قرار می‌گیرد. برای مثال، بذر شمال یا گیاهان پرورش یافته در گلخانه‌های شمال کشور، ارزان‌تر از بذر و گیاهان پرورش یافته در گلخانه‌های استان «البرز»، «شهریار» و مناطق اطراف تهران است. دلیل این موضوع هم به سازگاری بیشتر آنها با آب و هوای تهران و در نتیجه ماندگار بودنشان نسبت به بذرهای شمال کشور است. تعداد ساقه‌ها، سن گیاه و سالم بودن آن هم در تعیین قیمت گیاه تأثیر مستقیم دارد.

کد خبر 589298

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha