ایجاد فضایی با نشاط و عادلانه در شهر از خواسته‌های مردم است و شهروندان پایتخت به فضا و محیطی نیاز دارند که بتوانند فارغ از سراسیمگی و شتاب زندگی شهری، لحظاتی در آن به آرامش برسند.

الهام فخاری

 اتفاقی که به نظر می‌رسد این روزها برای ساکنان منطقه ۹ در حال رخ دادن است. چراکه در خیابان «اجتماعی» نهمین تکه از پایتخت زمینه‌ای فراهم شده است تا تعاملات اجتماعی بیشتر شود و شهروندان بتوانند در فضایی مناسب درکنار هم تفریح کنند و از برنامه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی بهره‌مند شوند.

در واقع بازگرداندن کودکان و خانواده‌ها به فضاهای عمومی و برگزاری رویدادهای هنری و اجتماعی در خیابان اجتماعی منطقه، بسیار ارزشمند است و وجود سازه‌های سبک برای رویداهای اجتماعی و فرهنگی را می‌توان مغتنم دانست. هم‌چنین این مکان برای افزایش سرانه فضاهای عمومی شهروندان منطقه ۹ با برپایی رویدادهای هنر عمومی و شهری از جمله نقاشی، تئاتر خیابانی و موسیقی مناسب بوده و در نهایت توانسته است فرصتی را برای استقرار مشاغل سیار در زمان‌های مختلف سال و متناسب با رویدادها فراهم کند. علاوه بر این خیابان، پاتوق محله «هاشمی» نوید بخش یک رویداد مکان اجتماعی است. چون در محله‌ای ایجاد شده است که بافت ریزدانه و جمعیت بالایی دارد و طراحی این پاتوق محله، به‌گونه‌ایی است که امکان تعامل و گردهمایی اجتماعی ساکنان منطقه را فراهم می‌کند، تا بتوانند مراسم مذهبی، ملی و محلی را برگزار کنند.

از دیگر مواردی که سبب ایجاد بالندگی و زیست کودکانه در منطقه ۹ و به‌ویژه محدوده «سی‌متری جی» و محله «شهید دستغیب» می‌شود، ساخت بوستان «کودک» با وسعت ۵ هکتار در منطقه جی است. ایجاد چنین زیرساخت‌هایی با توجه به نیاز خانواده‌های ساکن منطقه ۹، ارزشمند است. این بوستان فضایی امن برای رویدادهای اجتماعی کودک محور، تعامل رشدی و بالندگی کودکان خواهد بود. با این فعالیت‌ها می‌توان شهرداری منطقه ۹ را جزو مناطق پیشگام در توسعه فضاهای اجتماعی دانست. اگرچه این محدوده از پایتخت نیاز به توجه بیشتری دارد و طرح‌هایی مانند «کوچه رنگی» در آن اجرا شده است تا فضای خاکستری و فرسوده منطقه ۹ به محیطی شاد و زیبا تبدیل شود و تا حدودی چهره خاکستری را از محله بزداید، اما باز هم نباید فراموش کرد که منطقه ۹ و ساکنانش نیاز به توجه بیشتری دارند و باید طرح‌های کاربردی بیشتری در منطقه اجرا شود.

کد خبر 589202

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha