واکسن جانسون و جانسون که به تازگی در ایالات متحده مجوز اضطراری دریافت کرده است به دلیل تولید از مشتقات جنین سقط شده از نظر اخلاقی مورد مناقشه قرار گرفته و همین امر رهبران کاتولیک این کشور را به اظهار نظر وا داشته است.

واکسن جانسون و جانسون

به گزارش همشهری آنلاین، واکسن‌های کرونا یکی از پس از دیگری و به صورت اضطراری مجوز استفاده می‌گیرند اما فرآیند و روش تولید هر کدام از این واکسن‌ها تفاوت‌هایی دارد؛ این تفاوت‌ها سبب شده افرادی که دیدگاه مشخصی را دنبال می‌کنند نسبت به حق انتخاب نوع واکسن دریافتی خود حساس باشند.

سی‌بی‌اس نیوز در این رابطه نوشت، واکسن جانسون و جانسون به دلیل استفاده از سلول‌های جنین سقط شده مورد مناقشه اخلاقی برخی مسیحیان قرار گرفته است و به همین دلیل کلیسای کاتولیک ناچار به اعلام نظر شد.

رهبران کاتولیک روم در سنت لوئیس و نیواورلئان به پیروان خود اعلام کردند واکسن جانسون اند جانسون "از نظر اخلاقی" مورد توافق قرار گرفته و در صورت لزوم به تلقیح آن نباید دچار عذاب وجدان باشند. اسقف اعظم نیواورلئان می‌گوید تصمیم برای دریافت این واکسن وابسته به ارزش‌های فردی اشخاص است.

به دلیل استفاده از یک رده سلولی مشتق شده از جنین سقط شده در فرآیند تولید این واکسن، برخی پیروان مذهب کاتولیک در آمریکا نسبت به دریافت آن دچار تردید بودند به همین دلیل کلیسای کاتولیک در اواخر هفته گذشته وارد عمل شد و به کاتولیک‌ها برای استفاده از واکسن جانسون و جانسون اعلام توافق کرد.

این اطلاعیه متذکر شده کاتولیک‌ها باید در صورت موجود بودن واکسن‌های مدرنا و فایزر آنها را ارجح بدانند. اسقف اعظم سنت لوئیس نیز تاکید کرد «در صورت موجود نبودن گزینه دیگر» آن را دریافت کنند.

شرکت جانسون در حالی که ادعای مقامات کلیسا مبنی بر استفاده از یک رده سلولی ناشی از سقط جنین را مورد مجادله قرار نداد تأکید کرد که هیچ بافت جنینی در واکسن آن وجود ندارد.

واکسن کووید این شرکت با استفاده از ویروس بی‌ضرر سرماخوردگی، آدنوویروس، و با به کارگیری فناوری‌ای مشابه آنچه در تولید واکسن ابولا به کار رفته ساخته می‌شود. آدنوویروس در یک رده سلولی حفظ شده رشد می‌کند و سپس ویروس خارج و خالص می‌شود.

انواع مختلفی از رده‌های سلولی در دهه‌های گذشته با استفاده از بافت جنینی ایجاد و به طور گسترده‌ در پزشکی مورد استفاده قرار گرفته اما متخصصان میگویند سلول‌های امروزی، کلون سلول‌های اولیه هستند و نه بافت اصلی.

مجمع اسقفان ایالات متحده پیش از این و با اشاره به استفاده از رده‌های سلولی ناشی از سقط جنین برای آزمایش واکسن های مدرنا و فایزر و با توجه به عدم به کارگیری این سلول‌ها در تولید این واکسنها تلقیح آنها را بلامانع دانسته بود.

سی‌بی‌اس گزارش داد که در اوهایو مردم می‌توانند واکسن مورد نظر خود را انتخاب کنند اما حساسیت به محلول‌های تبدیل در واکسن‌های مدرنا و فایزر برخی افراد را به استفاده از واکسن جانسون ناچار می‌کند.

پاپ فرانسیس بارها در مورد لزوم اطمینان از دسترسی گسترده  به واکسن، به ویژه برای افراد فقیر و حاشیه‌نشین صحبت کرده است. ماه گذشته اعلام شد کارکنان واتیکان که از تلقیح واکسن بدون دلیل پزشکی اثبات شده امتناع می‌کنند با مجازات، تحریم و حتی اخراج روبرو خواهند شد.

جان بل ادوارد، فرماندار لوئیزیانا که از معدود دموکرات‌های مخالف سقط جنین است نیز بر لزوم استفاده مردم از هر یک از واکسن‌های تایید شده موجود برای کمک به مهار شیوع تاکید کرد و گفت: «من همه افراد را تشویق می‌کنم اولین واکسنی را که در دسترس آنهاست استفاده کنند.»

کد خبر 589058
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha