صحرای مصر ماجراهای زیادی را به خود دیده اما ماجرای جستجوی پرسود عقرب در این صحرا بود که یک مهندس را برای ترک شغلش وسوسه کرد.

عقرب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره عربی، صحرای مصر سرزمین عقرب‌هاست؛ وادی جدید در ۸۰۰ کیلومتری جنوب غربی قاهره، شهری است که در مرز صحرا واقع شده و همین همجواری ماجراهای زیادی را در ارتباط با عقرب‌ها برای اهالی این شهر ایجاد کرده است.

سم عقرب یکی از با ارزش‌ترین انواع سموم است و این واقعیت، عقرب را به حیوانی مفید و نه آفتی مضر تبدیل کرده است به خصوص با توجه به اینکه وادی جدید حدود ۴۴٪ از مساحت کشور مصر را در بر دارد، اهالی این منطقه به جمع کردن سم عقرب علاقه‌مند شده‌اند. 

یک عقرب تنها نیم میلی گرم سم تولید می‌کند و این به این معناست که برای تهیه یک گرم سم تقریبا به ۳ هزار تا ۳۵۰۰ عقرب نیاز است: «مهمترین چیز درجه خلوص و کیفیت است.»

این را ابو السعود ساکن خانه‌ای سفید رنگ و دو طبقه در وادی گفت که تا پیش از این شغل مهندسی داشته. احمد ابو السعود مهندس مصری لباس سفید پزشکان را پوشیده و با کمک انبری فلزی دم عقرب‌ها را به برق متصل می‌کند تا قطره‌ی سم در یک لوله کوچک ترشح کند؛ او سرزمین عقرب‌ها را در دست دارد.

سم استخراج شده در ظروف سرد برای خشک کردن و بسته‌بندی به پایتخت، قاهره، منتقل می‌شود. علاوه بر ابو السعود، یک داروساز و دامپزشک نیز در آزمایشگاه استخراج سم عقرب کار می‌کنند.

نهله عبدالحمید، داروساز و کارشناس وزارت بهداشت مصر، گفت: «مزایای سم عقرب و امکان استفاده از آن در ترکیب برخی از داروها در این رشته بررسی شده است.»

یکی از اعضای جامعه پزشکی مصر، محی حافظ، نیز تاکید کرد از زهر عقرب و مار در استخراج آنتی‌سرم استفاده می‌شود. اگرچه هیچ دارویی وجود ندارد که مستقیماً به سم عقرب یا مار بستگی داشته باشد، اما تحقیقاتی در این زمینه وجود دارد و این سموم صادرات خوبی دارند.

به گفته ابو السعود، ۴ یا ۵ گونه عقرب در وادی جدید وجود دارد ولی عقرب «لوریاس» نوع غالب است که سم آن حاوی بیش از ۴۵ عنصر است. قیمت هر گرم از این سم بین ۶۵۰۰ تا ۷۵۰۰ دلار است.

این گروه تلاش می‌کنند تا آنجا که ممکن است تعادل اکولوژیکی را بر هم نزنند و بیشتر از عقربهایی که در حوالی مناطق مسکونی گرفتار می‌شوند استفاده کنند. سم عقرب حداقل هر ۲۰ تا ۳۰ روز یک بار استخراج می شود تا بالاترین کیفیت را داشته باشد.

ایمان عبدالملک، دامپزشک، می‌گوید که عقرب می‌تواند برای مدتی طولانی بدون غذا زنده بماند «اما ما سعی می‌کنیم محیط مناسبی را برای عقرب‌ها فراهم کنیم و با پروتئین کافی میزان سم حاصله را افزایش دهیم.»

در داخل جعبه‌های عقرب در آزمایشگاه، سوسک و کرم‌هایی در کنار مقداری آب در یک کاسه بسیار کوچک قرار داده می‌شود تا عقرب‌ها تغذیه کنند؛ او می گوید: «ما قصد داریم به جای شکار بی رویه، عقرب‌های بیشتری برای آینده پرورش دهیم.»

کد خبر 588996
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha