نشریه آمریکایی هیل به جو بایدن توصیه کرده است برای ملاقات با حسن روحانی مثل ترامپ تلاش کند و الگوی ریگان را به کار بگیرد.

روحانی بایدن

به گزارش همشهری‌آنلاین، هیل در یادداشتی به ماجرای مک فارلین در دوران ریگان اشاره کرده و یادآوری کرده است که روحانی در آن زمان به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نقش‌آفرینی می‌کرد.

سی‌وسه سال قبل، رئیس‌جمهور رونالد ریگان دستیاران خود را برای ملاقات با گروهی از مقامات میانه‌رو ایرانی اعزام کرد. روحانی که در آن زمان ۳۷ ساله بود، هدایت هیات ایرانی را بر عهده داشت، زمان آن رسیده که بایدن هم صفحه‌ای از کتاب ریگان-ترامپ را برداشته و برای دیدار با روحانی اعلام آمادگی کند.

هیل نوشته است: دونالد ترامپ نیز بارها به دنبال ملاقات با رئیس جمهور ایران، حسن روحانی، بود و سرانجام این دو رهبر در اواخر سال ۲۰۱۹ به طور چشمگیری حداقل در سخنان به ملاقات با یکدیگر اظهار تمایل می‌کردند.

ملاقات بایدن-روحانی می‌تواند بهترین راه برای کاهش تنش‌های خاموش در خاورمیانه باشد؛ تنها راه کاهش درگیری‌های منطقه‌ای، گفت‌وگو درباره برنامه موشکی ایران و گفت‌وگو درباره پایان دادن به حضور گروه‌های حامی ایران در منطقه است، این گروه‌ها عناصر اصلی استراتژی دفاعی و بازدارندگی تهران هستند و از حمایت گسترده مردم ایران بهره‌مندند.

این نشریه آمریکایی ادعا کرده است دیدار بایدن و روحانی می‌تواند به تضعیف موقعیت  محافظه‌کاران ایران که مانند جمهوری‌خواهان کنگره مخالف تعامل دیپلماتیک هستند، منجر شود.

نویسنده هیل مدعی است: ریگان در اواسط دهه ۱۹۸۰ این فرصت را به خوبی درک کرد و بایدن اگر عاقل باشد باید از الگوی ریگان پیروی کند، به ویژه اینکه روحانی این بار نسبت به ۳۷ سال قبل که آینده سیاسی خود را در ماجرای مک فارلین و دیدار مخفیانه با تیم ریگان به خطر انداخت، نفوذ بیشتری دارد

فراتر از این، دیدار بایدن و روحانی می‌تواند بر انتخابات ریاست جمهوری ایران تاثیر بگذارد و طیف محافظه‌کاران ایرانی از همین چشم‌انداز ترس دارند.

به لطف سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری ترامپ، جایگاه محافظه‌کاران ضد آمریکایی در ایران در انتخابات آینده که برای جانشینی دولت میانه‌رو روحانی برگزار می‌شود قوت گرفته است، اما کاهش تنش ناشی از ملاقات بایدن-روحانی می‌تواند فرصت را برای پیروزی نامزدهای معتدل‌تر فراهم کند.

توصیه هیل به بایدن درباره ایران | راه ریگان رو برو و با روحانی دیدار کن

اگرچه این مقایسه خوبی نیست اما تعامل دیپلماتیک ریگان با رهبر شوروی، میخائیل گورباچف، ‌در اینجا می‌تواند الگو باشد. گورباچف‌، مانند روحانی، اصلاح‌طلب و به ظاهر میانه‌رو  به نظر می‌رسید. طی سه سال و پنج نشست اجلاس سران، ریگان و گورباچف دوستی عمیقی برقرار کردند و برای از بین بردن موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و کوتاه‌برد به توافق رسیدند. (اشاره به پیمان سالت بین شوروی و آمریکا) 

بیشتر بخوانید: 

درباره ایران نیز بایدن یک فرصت فوق‌العاده برای تقلید از الگوی ریگان-گورباچف ‌دارد. درواقع  بایدن با داشتن سابقه‌ای از قدرت دیپلماتیک، می‌تواند به روحانی کمک کند تا برنامه خود را در زمینه اصلاحات اجتماعی و اقتصادی ادامه دهد.

کد خبر 588824

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha