نایب‌رییس مجلس گفت: پذیرفتن FATF به معنای لو دادن راههای دور زدن تحریم است. زیرا همه ما می‌دانیم بدون هیچ تقصیر و گناهی از سوی استکبار مورد تحریم ظالمانه قرار گرفتیم. این موضوع از طرف هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا اعمال شده و حتی تحریم‌ها از سوی دموکرات‌ها علیه ایران بیشتر بوده است.

نیکزاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خانه ملت،‌ نایب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که اگر جمهوری اسلامی ایران نیز FATF را به صورت مشروط بپذیرد، دنیا چنین پذیرشی را قبول نمی‌کند.

«علی نیکزاد» روز چهارشنبه و در حاشیه رسیدگی به بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۰ در نشست خبری به خبرنگاران گفت: لوایح چهارگانه موسوم به FATF شامل چهار لایحه است، نخست اصلاح مبارزه با تامین مبارزه با تروریسم، دوم اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، سوم پیوستن ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته و چهارم پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم است.

وی افزود: با تایید لایحه اصلاح قانون مقابله با تامین مالی تروریسم، یکی از لایحه‌ها توسط شورای نگهبان مجوز دریافت کرد و سایر لوایح نیز منتظر تصویب در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. البته رییس جمهور نیز نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نوشتند و عنوان کردند که کشور امکان جابه جایی پول از جمله برای سرمربی سابق تیم ملی یا خرید واکسن برای کرونا را ندارد و عدم همکاری برخی کشورها به خاطر FATF است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی افزود: سه راهکار برای این موضوع مطرح است، نخست پذیرش، دوم پذیرش مشروط و سوم رد آن است. اگر FATF را بپذیریم به معنای لو دادن راههای دور زدن تحریم است. زیرا همه ما می‌دانیم که ما بدون هیچ تقصیر و گناهی از سوی استکبار مورد تحریم ظالمانه قرار گرفتیم. این موضوع نیز از طرف حزب دمکرات و جمهوری خواه آمریکا علیه جمهوری اسلامی اعمال شده است و حتی تحریم ها از سوی دموکرات‌ها علیه ایران بیشتر بوده است.

وی افزود: موضوع دوم پذیرش مشروط است، حال سوال اینجاست که داعش که به هیچ منطق انسانی پایبند نبود و در منطقه فعالیت می کرد، پولی که از طریق فروش نفت سوریه بدست می‌آورد، به صورت چمدانی جا به جا می‌کرد؟ همچنین رژیم‌های مرتجع منطقه که از داعش حمایت می‌کرد و FATF را پذیرفتن، آیا کمک‌های مالی خود را به صورت چمدانی انجام می‌دادند؟ قطعا چنین چیزی وجود ندارد و شدنی نیست.

نماینده مردم اردبیل تصریح کرد: حتی اگر ما این موضوع را بپذیریم، دنیا این قوانین را به صورت مشروط قبول نمی‌کند. پذیرش مشروط این کار برای ایران هیچ عایدی ندارد. در یک سال گذشته نیز که FATF را نپذیرفتیم، تراکنش های مالی کشور بهتر انجام شده است. حتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ که پیش بینی فروش ۲ میلوون ۳۰۰ هزار بشکه در روز بود، درباره FATF دراین باره صحبتی نشده است. حتی تاکنون امکان فروش یک میلیون بشکه نفت در روز فراهم است.

نیکزاد در ادامه سخنان با بیان اینکه نباید تحریم‌ها را دور زد بلکه باید آنها را بی اثر کرد، گفت: در مواردی مانند بنزین کشور این کار را انجام داد و ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در روز تولید کرد در حالی که مصرف روزانه ۷۴ میلیون لیتر است والباقی آن را صادر می‌شود و این رویه در موضوع دفاعی نیز با مجاهدت‌های علمی سبب بی اثریی تحریم شدند.

وی تاکیدکرد: نباید اقتصاد را شرطی کرد و بگوییم اگر این موارد تصویب نشود مشکل ساز می‌شود. بلکه باید اقتصاد و معیشت مردم را بر اساس اقتصاد مقاومتی پیش ببریم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها که توسط مجلس تصویب و شورای نگهبان تصویب کرد، افزود: این قانون سبب عزت برای کشور شد و استکبار فهمید که نمایندگان مردم در مجلس در برابر حقوق ملت کوتاه نخواهند آمد و آنها نیز فهمیدند که مقاومت ملت ایران ادامه پیدا خواهد کرد.

کد خبر 588659

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا محمدی IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    11 3
    آخه شما ازچی سردزمیاری
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    14 2
    اینا مشکلشون FATF نیست مشکلشون دولته
  • محمود IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    16 0
    پس نظر مردم کجاست. یک دنیا آدم باسواد و قادر به مشاوره در بین اقشار مردم است چرا حداقل نظرسنجی انجام نمی شود تا ببینید مردم نظرشان در موضوعات حیاتی کشور و نظام چیست. مردم هم حق دارند هم تکلیف.
  • Hossein IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    17 3
    ظاهرا آقای نیکزاد و همفکرانشون از شکنجه شدن مردم ایران لذت میبرن...
  • احمد IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    18 1
    با شدید ترین حالت هم کسی نمی فهمد پولهای کشور کجا میرود نگران نباشید
  • GB ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    16 0
    شماها اجازه برداشتن تحریم را نمی دهید هرگز چون سود جیبهاتون تو تحریم و شفاف نبودن معاملات است نه که بخاطر منافع کشور باشد هم نااگاه هستید و هم هر کدام فکر جیب خودتان هستید مردم هم اون وسط خار و خاشاک هستندهمین است که هست نه امیدی به بهبود نه امیدی به اینده باریکلا بر شماها
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    14 1
    شماازچی میترسین مگه اینکه خودتون به مشکل بخورین