رئیس شورای شهر تهران نوشت: از معدود دستگاه‌هایی که موفق شده طی ۴ سال گذشته هزینه‌های خود را کاهش دهد، مدیریت شهری تهران بوده است که با تصویب نهایی بودجه سال ۱۴۰۰ در شورای شهر، لایحه انقباضی بودجه شهرداری را نه‌تنها فربه نکرد، بلکه هزار میلیارد تومان دیگر نیز از آن کاست.

محسن هاشمي

به گزارش همشهری‌آنلاین، محسن هاشمی (رئیس شورای شهر تهران) در یادداشتی درباره بودجه ۱۴۰۰ تهران نوشت:

جامعه ما در حال سپری کردن شرایط دشواری از نظر اقتصادی است؛ معیشت عمومی به‌دلیل تورم شدید همزمان با رکود اقتصادی، رفاه شهروندان را دچار آسیب جدی کرده است و سفره خانوار طی ۴سال گذشته بر اثر تورم ۳۰۰درصدی و افزایش ۸۰۰درصدی نرخ ارز، کوچک شده است.

هم‌افزایی بحران‌هایی نظیر تحریم، کرونا و کاهش قیمت نفت، موجب شده تا اقتصاد مقاومتی و افزایش تاب‌آوری جامعه در برابر فشارهای اقتصادی، از سوی رهبرمعظم انقلاب ابلاغ شود، اما متأسفانه اکثر دستگاه‌های حاکمیتی، الزامات این سیاست را رعایت نکرده‌اند.

مهم‌ترین لازمه اقتصاد مقاومتی، کاهش هزینه‌های جاری و حذف تشریفات زائد و امور غیرضروری از بودجه بیت‌المال است، اما طی سال‌های اخیر شاهد بودیم که هیچ‌یک از ۳قوه و سایر دستگاه‌های پرهزینه نظیر نهادها، صداوسیما، بانک‌ها، خصولتی‌ها و... نه‌تنها از هزینه‌های جاری خود نکاسته‌اند، بلکه بر بودجه خود نیز افزوده و تشریفات را به بالاترین حد خود رسانده‌اند.

در این میان از معدود دستگاه‌هایی که موفق شده طی ۴سال گذشته هزینه‌های خود را کاهش دهد، مدیریت شهری تهران بوده است که با تصویب نهایی بودجه سال۱۴۰۰ در شورای شهر، لایحه انقباضی بودجه شهرداری را نه‌تنها فربه نکرد، بلکه هزار میلیارد تومان دیگر نیز از آن کاست.

عملکرد بودجه شهرداری تهران در سال۱۳۹۵، بالغ بر ۲۰هزار میلیارد تومان بود که با تورم ۳۰۰درصدی در سال۱۳۹۹، باید حداقل به ۶۰هزار میلیارد تومان می‌رسید، اما حدود نصف این مبلغ شد که به‌معنای کاهش ۵۰درصدی هزینه‌های اداره شهر تهران در این دوره مدیریت شهری است.

بودجه ۱۴۰۰نیز با وجود اعلام تورم ۴۹درصدی از سوی مراجع رسمی، حدود نصف این درصد افزایش یافت و رقم بودجه ۱۴۰۰در مصوبه شورا، به ۳۸هزارمیلیارد تومان و با احتساب تبصره‌ها به ۴۸هزار میلیارد تومان رسید که باز هم گامی دیگر در مسیر کاهش هزینه‌هاست.

این کاهش، انجام وظیفه شورای شهر تهران نسبت به مطالبات بحق شهروندان تهرانی بود که در سال۱۳۹۶ با مشارکت بی‌سابقه خود در انتخابات شورای پنجم، مبارزه با رانت و فساد در شهرداری، صیانت از باغ‌ها و توقف شهرفروشی را خواستار شدند و اگر مدیریت شهری توانست بودجه خود را به کمتر از نصف ۴سال قبل برساند، به‌دلیل همین اقدامات بود.

البته این دستاورد بزرگ مدیریت شهری تهران، می‌توانست پیامی مثبت برای مردمی که در شرایط دشوار اقتصادی قرار دارند، باشد و نشان دهد که مسئولان شهری برخلاف سایر دستگاه‌ها هزینه‌ها و تشریفات خود را کاهش داده‌اند و برای نخستین دوره نه‌تنها تعداد پرسنل شهرداری تهران افزایش نیافت، بلکه ۱۵درصد نیز کاهش یافت.

اما متأسفانه رسانه‌های رسمی به‌ویژه رسانه ملی از انتقال این پیام مثبت و روحیه‌بخش به افکار عمومی که می‌تواند الگوی عملی سایر دستگاه‌ها در تحقق توصیه رهبر انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی و صیانت از بیت‌المال باشد، مضایقه می‌کنند که امیدواریم با روشنگری و اطلاع‌رسانی این کمبود برطرف شود.
 

کد خبر 588652

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha