سرازیر کردن پساب‌های آلوده کارواش‌ها به سفره‌های آب زیرزمینی از جمله معضلاتی است که زیر ذره‌بین مدیریت شهری در تهران قرار گرفته و بر این اساس، فعالیت واحدهایی که زیر بار راه‌اندازی سیستم‌های تصفیه‌ پساب نمی‌روند، متوقف می‌شود.

کارواش سبز

به گزارش همشهری آنلاین، در کارواش‌ها برای شست‌وشوی خودروها از مواد شوینده‌ای مانند شامپو و پودرهای شوینده استفاده می‌شود که این مواد یا همان دترجنت‌ها به دلیل ایجاد تغییر در کیفیت شیمیایی آب ایجاد آلودگی می‌کنند.

پساب اکثر واحدهای کارواش، ترکیبی از مواد زائدی همچون مواد نفتی از جمله روغن و چربی و فلزات سنگینی همچون سرب است که ترکیب این مواد می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به محیط زیست تحمیل کند. در حالی که در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا همه واحدهای کارواش مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب و استفاده مجدد از پساب هستند و ارگان‌های نظارتی بطور مرتب بر خروجی کارواش‌ها نظارت دارند.

ادارات محیط زیست در شهرداری‌های مناطق تهران، موضوع تجهیز کارواش‌ها به سیستم تصفیه پساب را برای حفظ محیط زیست شهری مورد تاکید و پیگیری قرار داده‌اند به طوری که رئیس اداره محیط زیست شهرداری منطقه ۶ تهران از الزام کارواش‌های سطح این منطقه برای راه‌اندازی سیستم‌های تصفیه‌خانه و بازچرخانی آب خبر می‌دهد.

رئیس اداره محیط زیست شهرداری منطقه ۶ تهران در این باره به همشهری آنلاین گفت: فعالیت دو مورد از این واحدهای صنفی خدماتی که نسبت به اخطارها بی‌توجهی می‌کردند، متوقف شد.

دکتر نرجس اسکندری افزود: آب‌های آلوده کارواش‌ها دارای اثرات زیست محیطی مخرب بر روی آب‌های سطحی و زیرزمینی، فضاهای سبز شهری و کل محیط زیست است؛ بنابراین مدیریت شهری در منطقه ۶ تهران نسبت به ساماندهی و الزام این واحدهای خدماتی برای رعایت ملاحظات زیست محیطی اقدام کرد.

وی افزود: بر این اساس، شهرداری منطقه ۶ تهران در تعامل با این واحدهای صنفی خدماتی، این الزام را ایجاد کرده است تا نسبت به راه‌اندازی سیستم‌های تصفیه پساب و بازچرخانی آب اقدام کنند؛ این واحدهای صنفی در سطح منطقه مرکزی تهران نسبت به اجرای این ملاحظات اقدام کرده‌اند.

رئیس اداره محیط زیست شهرداری منطقه ۶ تهران از اقدام مدیریت شهری برای غیرفعال کردن ۲ کارواش غیرمجاز سطح این منطقه خبر داد و تاکید کرد: شهرداری برای کارواش‌هایی که به تازگی تاسیس می‌شوند هم این الزام را ایجاد کرده که در همان آغاز فعالیت، اجرای ضوابط زیست محیطی و احداث سیستم تصفیه پساب را مدنظر داشته باشند.

اسکندری افزود: بازدیدهای دوره‌ای کارشناسان پایش و مدیریت منابع اداره محیط زیست شهرداری از کارواش‌های سطح منطقه به طور مستمر انجام می‌شود و بر اساس چک لیست‌هایی که درباره پروتکل‌های زیست محیطی برای این واحدهای صنفی تهیه شده، چنانچه اجرای اقدامی برای ارتقای استانداردهای زیست محیطی در این واحدها انجام نشده باشد، به آنها ابلاغ می‌شود.

کد خبر 588628
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha