اولین هم‌اندیشی آسیب‌شناسی و بررسی وضعیت کتاب‌های صوتی امروز (۱۳ اسفند) به همت موسسه همشهری و رادیوگوشه برگزار شد. 

نشست کتاب های صوتی

به گزارش همشهری آنلاین، در این نشست پوریا عالَمی نویسنده، روزنامه‌نگار و سردبیر رادیوگوشه، ندا برادران مدیرعامل اپلیکیشن فیدیبو، دامون آذری، مدیرعامل موسسه آوانامه، و نیما رئیسی و آرمان سلطان‌زاده بازیگر و صداپیشه که تاکنون چندین کتاب صوتی پرمخاطب را کتاب‌خوانی کرده‌اند، حضور داشتند.

پوریا عالَمی، سردبیر رادیوگوشه در این نشست به اهمیت کتاب‌های صوتی در جهان شتاب‌زده امروز اشاره کرد و گفت: کتاب‌های صوتی مخالفان زیادی دارد اما موافقان خاص خود را هم دارد. آنها می‌گویند وقتی جهان تا این حد دچار شتاب‌زدگی شده، دیگر کتاب مکتوب نمی‌تواند پاسخگوی تمام نیازهای مخاطبان باشد و در این میان کتاب‌های صوتی جایگزین می‌شوند و سعی دارند این خلأ را پر کنند.

عالمی گفت: کتاب‌ صوتی کمک می‌کند که در زندگی پرشتاب و شلوغ امروز از ادبیات و مطالعه فاصله نگیریم و در هر شرایطی - در مترو و ... - مطالعه خود را داشته باشیم.

ندا برادران، مدیرعامل اپلیکیشن فیدیبو نیز یکی از حاضران در این نشست بود که درباره وجه اقتصادی تولید کتاب‌های صوتی صحبت کرد و گفت: کتاب‌های صوتی با هدف و نگاه صرف اقتصادی شکل نگرفت. بلکه به منظور آسان کردن زندگی و مفید کردن وقت ایجاد شد. کتاب صوتی مثل کتاب الکترونیک یا کتاب کاغذی نیاز ندارد که شما تمرکز صددرصدی داشته باشید و خوبی  آن همین است که شما در زمان رانندگی، آشپزی و ... می توانید کتاب گوش کنید. یکی از دلایل اقبال از این کتاب‌ها همین است که شما را محدود و محصور نمی‌کند. پس طبیعی است که کتاب‌های صوتی از نظر اقتصادی هم برای تولیدکننده‌ها قابل توجه است.

او در پاسخ به این سوال که آیا مخاطبان صوتی حتما افراد کتابخوانی هستند یا تبدیل به افراد کتابخوان می‌شوند، گفت: حدود ۵۰ درصد مخاطبان کسانی هستند که لزوما کتابخوان نیستند. این افراد قبلا موسیقی و پادکست گوش می‌دادند و حالا آمده‌اند تا کتاب صوتی گوش بدهند. نمی‌شود گفت مخاطبانی که به کتاب صوتی رو می‌آورند، حتما بعدش به کتاب الکترونیک هم گرایش و علاقه پیدا کنند. چون جنس این دو محصول متفاوت است.

نیما رئیسی، بازیگر و صداپیشه هم که یکی از حاضران در نشست بود، گفت: مخاطبان کتاب‌های صوتی لزوما افراد کتابخوانی نیستند. ممکن است یک هم‌پوشانی وجود داشته باشد اما صددرصدی و مطلق نیست.

این صداپیشه درباره نحوه ارائه کتاب‌های صوتی به مخاطبان گفت: اگر بخواهیم کتاب بی‌واسطه‌ای در اختیار مخاطب قرار دهیم، باید خیلی از تصمیم‌ها را بر عهده خودشان بگذاریم. این که اجازه بدهیم مخاطب، کاراکترها را خودش در ذهنش تداعی کند. چون بعضی از مخاطبان دوست ندارند نمایش رادیویی بشنوند و می‌خواهند کتاب صوتی به فضای ذهنی خودشان نزدیکتر باشد. کار بسیار سختی است اما ایده‌آلی است که می‌تواند تحقق بخشید.خود من نمی‌پسندم که موسیقی هم به فضای کتاب صوتی اضافه بشود. چون فکر می‌کنم خود داستان، فضای لازم را دارد.

در ادامه نشست دامون آذری، مدیرعامل موسسه آوانامه گفت: مخاطبان کتابخوان‌تر ترجیح می‌دهند فضای کتاب را خودشان در ذهن‌شان بسازند. اما مخاطب کمتر کتابخوان دوست دارد صداهایی غیر از صدای ذهن خودش فضای کتاب را بسازد. برای همین است که استقبال افراد کمتر کتابخوان از کتاب‌های صوتی بیشتر است. اما درمجموع سلیقه‌ای است و نمی‌توان با یک حکم کلی نظر داد یا قضاوت کرد.

کد خبر 588624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha