معاون امور بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در پاسخ به انتقاداتی که نسبت به تعلل در آستانه فساد قرار گرفتن این کالاها به وزارت صمت وارد شده، گفت: ترخیص واردات کالاهای اساسی اهمیت دارد یا لوازم آرایش؟

عباس قبادي دبير ستاد تنظيم بازار

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، عباس قبادی در یک برنامه خبری درباره دلیل ترخیص نشدن کالاهای گروه ۴ و ۲۷ که دارای ثبت سفارش و تخصیص ارز بودند، گفت: طی ۱۱ ماهه اول امسال بالغ بر ۲۰ میلیون تن کالا، معادل حدود ۳۲ میلیارد دلار وارد کشور شده است. کالاهای گروه ۲۷ کمتر از ۵۰ میلیون دلار است که که در مقابل کل واردات عدد کوچکی است. 

وی افزود: در زمینه واردات سایر کالاها به جز گروه ۲۷ مشکلاتی در بحث تحریم‌ها و محدودیت‌های ارزی وجود داشت که با تدابیر اتخاذ شده بخش عمده‌ای از این کالاها به کشور وارد شد. به طور کلی اولویت وزارت صمت واردات مواد اولیه، کالاهای ضروری و اقلام مورد نیاز جامعه که با سفره مردم سر و کار دارد، است. 

این مقام مسئول در ادامه درباره کالاهای گروه ۲۷ نیز تصریح کرد: کالاهای رسوب‌شده در گمرک در گروه ۲۷ رقم جالب توجهی نیست و نمی‌توان با اهمیت به آن پرداخت. چرا که در مقطعی که با محدودیت ارزی مواجه بودیم قرار شد با برگزاری جلسات کارشناسی در این رابطه تصمیم گرفته شود. چرا که ترس ما این بود در بین این کالاها، کالاهای ممنوعه نیز وارد کشور شود. در نهایت با برگزاری جلسات مقرر شد کالاهای گروه ۲۷ که دارای ثبت سفارش و منشأ ارز هستند و بانک مرکزی نظر خاصی از نظر تامین ارز آنها نداشته باشد وارد کشور شود. 

وی در پاسخ به اینکه در صورت فاسد شدن کالاها ضرر و زیان واردکنندگان جبران می‌شود یا نه؟ تصریح کرد: شما الان پاسخ دهید روغن، گندم و برنج کشور اهمیت دارد یا کالاهای گروه ۲۷؟ واردات کالاهای اساسی اهمیت دارد یا لوازم آرایشی؟ بنابراین باید در کشور اولویت‌بندی شود و بر اساس کالاهای مورد نیاز و محدودیت‌های ارزی واردات انجام شود. 

قبادی در ادامه در پاسخ به اینکه برای این کالاها که ثبت سفارش انجام و حقوق مکتسبه ایجاد شده چه تصمیمی گرفته خواهد شد، اظهار کرد: شرایط تحریم شرایط ویژه و خاصی است که کشور را با محدودیت‌های شدید ارزی مواجه کرده است. اگر بانک مرکزی کد تخصیص ارز را نداده یا تامین ارز نکرده به دلیل محدودیت‌های ارزی بوده است. دوم اینکه در چارچوب کمیته ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات این موضوع در دست پیگیری است تا مسئله طوری مدیریت شود که محدودیت ارزی نداشته باشید و خسارتی هم به این کالاها وارد نشود. روز گذشته هم جلسه‌ای با دستگاه‌های متولی برگزار شده و تصمیمات خوبی گرفته شده است. 

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال کالاهای گروه ۲۷ ترخیص شود و گفت: برخی اقلام گروه ۲۷ طی چند ماه گذشته به کشور وارد شده و برخی هم اخیراً به کشور رسیده و ورود این کالاها به کشور مربوط به اوایل سال نیست. اما این روند نباید به گونه‌ای باشد که کالاهای غیرضروری با فشار رسانه‌ای به کشور وارد شود. 

قبادی با بیان اینکه ترخیص کالاهای اساسی موجود در بنادر به سرعت پیگیری می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر دو میلیون تن ذرت در بنادر وجود دارد که همه تلاش ما این است که ذرت که نیاز روزانه کشور است زودتر ترخیص شود. 

گفتنی است که در حال حاضر دو گروه کالایی ۴ و ۲۷ امکان ورود به کشور ندارند. گروه ۴ شامل کالاهای ممنوعه مثل لوازم خانگی است که از سال  ١٣٩٧ امکان ثبت سفارش برای آن‌ها وجود ندارد. گروه کالایی ۲۷ گروهی با اولویت ارزی غیرفعال است، یعنی بانک مرکزی منشا ارز این کالاها را تایید نمی‌کند. این در حالی است که تایید منشا ارز، مهر تایید نهایی ترخیص کالا از گمرک است. در گروه ۴ حدود ۸۰ میلیون دلار کالا قبل از ممنوعیت وارد گمرک شده بود که ترخیص آن متوقف شد. از اواخر سال گذشته و با مصوبه هیات دولت و شرایط تعیین شده، بخشی از کالاهای این گروه ترخیص ولی بخش زیادی  با پایان زمان مصوبه در گمرک باقی ماند که در بین آنها نیز کالاهای فاسد شدنی وجود داشت. 

همچنین از مدت‌ها قبل بخش قابل توجهی کالا از گروه ۲۷ در زمان قبل ممنوعیت وارد شده بود ولی امکان ترخیص پیدا نکرد. لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم‌التحریر، سیستم تهویه هوا، کیسه فیلتر صنعتی، پارچه رومبلی، ماشین‌آلات راه‌سازی، وسایل ورزشی، وسایل جانبی لوازم خانگی، تجهیزات و لباس ایمنی، میوه موز و کمپوت آناناس برخی اقلام، از انواع زیاد کالاهایی هستند که در قالب گروه ۲۷ اکنون در گمرک مانده‌اند. این کالاها به گمرک اظهار شده و اغلب تشریفات گمرکی مربوط به آنها انجام و تمامی مجوزهای قانونی اخذ و ارائه‌شده، آماده ترخیص هستند، ولی از آنجایی که دارای اولویت ارزی غیر فعال‌اند کد رهگیری (ساتا) از سوی بانک برای تأیید منشأ ارز آنها صادر نشده و امکان ترخیص قطعی پیدا نکرده‌اند. 

 اخیرا مهرداد جمال‌ارونقی، معاون فنی گمرک ایران، از قرار گرفتن ۴۰ میلیون دلار کالاهای گروه ۲۷ در معرض فساد و یا متروکه شدن خبر داده بود که البته اخیرا طی جلسه‌ای با حضور مسئولان سازمان‌های مختلف از جمله گمرک، بانک مرکزی و وزارت صمت، وضعیت کالاهای گروه ۲۷ تعیین تکلیف شده و صاحبان کالا می‌توانند برای ترخیص اقدام کنند. 

کد خبر 588418

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha