خزانه‌دار شورای شهر تهران، سهم حوزه فرهنگی و اجتماعی از بودجه ۱۴۰۰ را ۶.۸ درصد کل بودجه شهرداری عنوان کرد و از تصویب پیشنهاد کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مبنی بر افزایش ۱۵۰ میلیارد تومانی هزینه‌های جاری فرهنگی شهرداری خبر داد.

شوراي شهر

به گزارش همشهری آنلاین، در جریان بررسی سهم حوزه  فرهنگی و اجتماعی بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران، سید حسن رسولی گزارش کمیسیون تلفیق در این حوزه را قرائت کرد و گفت: «سهم حوزه فرهنگی و اجتماعی از بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران ۳ هزار و ۲۸۵ میلیارد تومان است که ۶.۸ درصد کل بودجه می‌شود. البته باید به این نکته توجه داشت که بخش قابل توجهی از سایر ردیف‌ها و ماموریت‌ها نیز ماهیت فرهنگی و اجتماعی دارد. کمیسیون فرهنگی و اجتماعی سقف را رعایت کرده و گرایش کمیسیون به سمت تمرکز بوده است که درباره بحث تمرکز و عدم تمرکز باید در صحن تصمیم‌گیری شود.»

او ادامه داد: «کمیسیون اجتماعی و فرهنگی در فصل درآمدی بودجه پیشنهاد داد ۳۰۰ میلیارد تومان از سرفصل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به دلیل کرونا کاسته شود و به هزینه‌های جاری حوزه اجتماعی و فرهنگی اختصاص یابد که در کمیسیون تلفیق با ۱۵۰ میلیارد تومان آن موافقت شد. بنابراین از هزینه‌های جاری کم نشده است.»

 نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پاسخ به دغدغه اعضای کمیسیون فرهنگی درباره پرداخت نشدن حقوق و مزایای این حوزه، تصریح کرد: «هیچ کارفرمایی نمی‌تواند و نخواهد توانست نسبت به پرداخت حقوق و مزایای پرسنل خود اقدام نکند و اساسا کمیسیون اجتماعی نباید دغدغه حقوق و دستمزد را داشته باشد.»

رسولی اضافه کرد: «سهم عمده فعالیت فرهنگی و اجتماعی اعم از فعالیت ورزشی و غیره در سازمان‌های تخصصی مثل سازمان ورزش و سازمان خدمات اجتماعی است. اما بخش خرد آن در اختیار خود مناطق است، آن طور نیست که همه متمرکز یا غیرمتمرکز باشد. پیشنهاد کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، صفر شدن بعضی از ردیف‌های اجتماعی مناطق است و اضافه شدن آن به ردیف‌های ستادی است. در محله‌ای که من زندگی می‌کنم دو زمین ورزشی وجود دارد که نگهداشت آن صفر شده است. در این صورت این زمین‌ها قرار است چگونه اداره شود؟»

 او ادامه داد: «متاثر از کرونا، سهم عمرانی بودجه از ۶۰ درصد به ۵۴ درصد کاهش یافت. این تصمیم بسیار سختی است اما چارهای نداریم. ۴۶ درصد بودجه ۱۴۰۰ فقط صرف سرمایه‌ای می‌شود و ۵۴ درصد آن هزینه‌ای است. ما در حد ۱۵۰ میلیارد تومان از سهم پروژه‌های عمرانی کم کردیم و به بخش جاری حوزه فرهنگی و اجتماعی اضافه کردیم.»

در نهایت گزارش کمیسیون تلفیق در صحن به رای گذاشته شد که به تصویب نرسید و برگشت به لایحه شهرداری ملاک عمل قرار گرفت. در ادامه اما رسولی توضیحات تکمیلی درباره بودجه ۱۴۰۰ حوزه فرهنگی و اجتماعی ارائه کرد. به گفته او، کمیسیون فرهنگی دو پیشنهاد داشت که یکی جابجایی ۳۰۰ میلیارد تومان از تملک دارایی سرمایه‌ای به هزینه‌های جاری این حوزه بود که شورا با  ۱۵۰ میلیارد تومان از آن موافقت کرد. پیشنهاد دوم به صفر رسیدن ردیف بودجه برخی از مناطق و اضافه شدن آن به بودجه ستادی بود که در صحن رد شد. بنابراین آن ۱۵۰ میلیارد تومان همچنان پابرجا بوده و در ردیف‌ها لحاظ شده است و برگشت به لایحه شهرداری در این مورد صحیح نیست.

 این موضوع باعث شد که در ادامه پیشنهادی از سوی رسولی و برخی اعضا مبنی بر تصحیح این موضوع به صحن شورا ارائه شود که در نهایت این پیشنهاد با ۱۳ رای موافق به تصویب رسید.

کد خبر 588355

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha