خانه تاریخی مومنان در استان قزوین در سال‌های گذشته دچار ۳۰ درصد تخریب شده بود و امروزه به دلیل بی توجهی دچار ۸۰ درصد تخریب شده است. اخبرا میراث فرهنگی برای مرمت این بنا ورود کرده است.

خانه تاريخي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، خانه مومنان از بناهای متعلق به دوره پهلوی اول واقع در محله دباغان، یکی از ۳۰ خانه تاریخی به ثبت رسیده در قزوین بوده که چند سال اخیر مورد کم‌ لطفی قرار گرفته و به محلی برای بزه تبدیل شده است.

بسیاری از قزوینی‌های اصیل، محله دباغان را با خانه مومنان می‌شناسند، خانه‌ای که روزگاری محل حیات خانواده‌ای اصیل به نام مومنان بوده است.

این بنای نفیس که در مجاورت بقعه متبرکه امامزاده حسین (ع) و مسجد مقبره شهید ثالث واقع شده است، جزو ۶۵ خانه تاریخی شهر قزوین، با شماره ۳۲۱۱۲ در فهرست میراث ملی غیرمنقول کشور به ثبت رسیده است و به دلیل قرارگیری در طرح ساماندهی امامزاده حسین (ع) و کم توجهی سازمان میراث فرهنگی حال خوبی ندارد.

بر اساس آخرین اخبار از وضعیت این بنا، دیوارهای داخلی، تیرهای سقف و شیروانی خانه مومنان بیش از پیش تخریب و این خانه تاریخی به محلی برای تجمع معتادان تبدیل شده است.  

البته افرادی نیز به تصور وجود گنج به این خانه نفیس و ویرانه دست اندازی‌هایی داشته‌اند و با حفاری در زیر زمین این بنا و سرقت درها، پنجره‌ها و سایر موارد قابل فروش، نفس این خانه را بریده‌اند.

رئیس انجمن عالی قاپو و یکی از فعالان عرصه میراث فرهنگی درباره خانه مومنان گفت: این خانه تنها یک بنای ارزشمند و نفیس برای محله دباغان نیست، بلکه روایت گر تاریخ محله دباغان است و بخشی از هویت و شناسنامه شهر قزوین به شمار می‌آید.

محمد حسن سلیمانی افزود: این بنا در سال ۹۷ به عنوان یک بنای ارزشمند در فهرست میراث ملی غیر منقول کشور، به ثبت رسیده است و سازمان میراث فرهنگی وظیفه دارد این بنای نفیس را به عنوان یک ارزش ملی و استانی حفاظت و نگهداری کند.

وی با اشاره به اینکه خانه مومنان در سال‌های قبل دچار ۳۰ درصد تخریب شده بود و امروزه به دلیل بی توجهی مدیریت شهری، دچار ۸۰ درصد تخریب شده است؛ اضافه کرد:  سازمان میراث فرهنگی از ابتدای طرح ساماندهی امامزاده حسین (ع) نسبت به این خانه کم توجه بوده است. پس از ثبت این بنا میراث فرهنگی به جای حفاظت و صیانت از بناهای ارزشمند قزوین، به فکر خروج این بنا از فهرست آثار ملی بوده است.

سلیمانی تصریح کرد: با توجه به فسادهای صورت گرفته در این مکان، با دستور دادستان قزوین، میراث فرهنگی تغییر رویه داد و امروز به رغم ۸۰ درصد تخریب بنا، به فکر حفاظت از آن افتاد.

میراث فرهنگی پای کار ایستاده است

مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین در این باره افزود: خانه مومنان به ثبت ملی رسیده است و پس از بررسی‌های صورت گرفته، تصمیم ستاد ساماندهی طرح امامزاده حسین(ع) این است که این بنا در طرح جدید بازسازی شود.

علیرضا خزائلی بیان کرد: به تازگی بخش دیگری از این بنا، مورد تخریب قرار گرفته است که پیگیر موضوع هستیم تا مرمت آن هرچه زودتر انجام شود.

وی تصریح کرد: خانه مومنان تا به امروز، اما و اگرهایی در طرح ساماندهی محله دباغان داشته که مربوط به مدیر کل سابق میراث فرهنگی است، اما امروزه آنچه که برای سازمان میراث فرهنگی اهمیت دارد؛ این است که از این بنای ثبت شده حفاظت و حراست کند.

کد خبر 588272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha