چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: بخش بزرگی از نیروهای انگلیسی به احتمال زیاد تا اوایل سال آینده میلادی عراق را ترک خواهند کرد و تنها چند صد نیروی آنها در اطراف بصره باقی خواهند ماند.

این چیزی است که گوردون براون نخست وزیر بریتانیا دیروز در برابر نمایندگان مجلس این کشور بیان کرد و موجبات خوشحالی آنها خصوصا هم حزبی‌های خود را فراهم آورد.

روزنامه تایمز لندن امروز با پرداختن به موضوع خروج نیروهای انگلیسی از عراق به‌طور ضمنی به این موضوع اشاره کرد که براون به‌دنبال تغییر ماموریت کشورش در عراق است و از قول او نوشت: ماموریت ما تغییر خواهد کرد و ما به سمت برقراری یک مشارکت و همکاری دراز مدت با عراق تغییر مسیر خواهیم داد درست همانگونه که نیروهای نظامی ما روابطی عادی با سایر کشورهای مهم در منطقه دارند.

براون که حزب او به تازگی با افت شدید محبوبیت مواجه شده و عمده آن به‌دلیل جنگ عراق است به پارلمان نشینان انگلیس گفت که این کشور در حال حاضر حدود چهار هزار و صد نظامی در عراق دارد که عمدتا در حومه شهر بصره در جنوب عراق مستقر هستند و این تعداد برای چندین ماه حفظ خواهد شد.

به گفته براون نقش انگلیس در عراق در سال آینده دچار دگرگونی اساسی خواهد شد و محور این نقش از نبرد و آموزش نظامی به وظایفی که هدف از آنها تقویت اقتصاد منطقه نفت خیز جنوب عراق است تغییر خواهد یافت.

براون اظهار داشت از اوایل سال آینده برنامه آموزش سربازان عراقی و کارشناسان پلیس و ارتش عراق از سوی نظامیان انگلیسی تکمیل خواهد شد و این به معنای آن خواهد بود که این نظامیان می‌توانند از عراق خارج شوند. تایمز با پرهیز از پیش داوری درباره تعداد دقیق نیروهایی که از عراق خارج می‌شوند یا در آن باقی خواهند ماند نوشت که براون به تعداد نظامیان انگلیسی که می‌مانند یا برمی‌گردند اشاره‌ای نکرده اما تاکید کرده است که نقش انگلیس در عراق به‌صورت مشخصی متفاوت از گذشته خواهد بود.در همین حال جالب است که علت اینکه براون در چنین مقطعی به اعضای پارلمان انگلیس وعده خروج از عراق را می‌دهد برای خیلی از تحلیلگران مهم بوده است.

برخی از سیاسی نویسان انگلیسی بر این باورند که حزب کارگر شدیدا به خاطر جنگ عراق ضعیف شده و محبوبیت خود را از دست داده است و نیاز است تا با شگردهایی از جمله بازگرداندن نیروهای خود به کشور این محبوبیت از دست رفته را بازگرداند والا همانند انتخابات شوراها انتخابات آینده پارلمان این کشور را به محافظه کاران که هم اینک در نظر سنجی‌ها جلو افتاده‌اند واگذار خواهند کرد.

عده‌ای دیگر بر این باورند که براون با این اقدام قصد دارد به وعده آمریکا مبنی بر تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهایش از عراق طعنه بزند و همانگونه که هفته پیش در دیدار با نوری المالکی، نخست وزیر عراق چنین طرحی را مصنوعی خوانده بود نشان دهد که اگر اراده‌ای برای خروج نیروها باشد نیاز به تعیین جدول زمانبندی به پیچیدگی آنچه بوش از آن سخن می‌گوید نیست.

با این همه آنچه مهم است اینکه آیا شرایطی که براون برای خروج نیروهایش از عراق مطرح کرده تا سال 2009 محقق می‌شود یا اینکه مانند چند ماه پیش که ماجرای درگیری‌های بصره خروج آنها از این شهر را به تعویق انداخت بار دیگر موضوعی برای عملیاتی شدن این طرح پیش خواهد آمد.

کد خبر 58827

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز