چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

کارگردان سرشناس برزیلی از دنیای خوزه ساراماگو، راهی قرون وسطی و فضای شکسپیری می‌شود.

 فرناندو میریه‌لس که فیلم «کوری» او براساس قصه‌ای از ساراماگو آماده نمایش است، سفر تازه‌ای به ادبیات کلاسیک می‌کند. مقصد این سفر هم ویلیام شکسپیر نمایشنامه‌نویس کلاسیک انگلیسی است. میریه‌لس برای کار تازه‌اش «صدا و خشم» رسانه تلویزیون را انتخاب کرده و یک مجموعه تلویزیونی می‌سازد. ولی یک نسخه سینمایی هم از این اثر، برای اکران عمومی آماده نمایش خواهد شد.

خط اصلی قصه این فیلم‌- مجموعه درباره یک گروه تئاتری شکسپیری است که با یک بحران جدی روبه‌رو می‌شوند. اما این همه ماجرا نیست. میریه‌لس می‌گوید: «فیلم جدید دیگری را هم کارگردانی می‌کند که اقتباسی ویژه از یکی از نمایش‌های کمدی خود شکسپیر یعنی؛ love,s labour lost» است. این فیلمساز آمریکای لاتینی می‌گوید: «شکسپیر نویسنده‌ای بزرگ است و مثل یک داروی قوی می‌ماند. هرچه بیشتر نوشته‌هایش را می‌خوانید، بیشتر مشتاق خواندن آنها می‌شوید. هر جمله نوشته‌هایش شاعرانه، فلسفی و جذاب است و هر بار می‌توان چیزهایی تازه از آنها درک کرد و آموخت.»

کار نگارش فیلمنامه فیلم دوم را گورگه فورتادو کارگردان برزیلی انجام می‌دهد و قرار است اوایل سال آینده میلادی کلید فیلمبرداری‌اش زده شود. قصه در 2 شهر لندن و نیویورک رخ می‌دهد و درباره پسری برزیلی است که امکان تحصیل درباره شکسپیر را در یک کشور خارجی پیدا می‌کند.

 همکلاسی‌های او نوجوانانی از کشورهای مختلف دنیا هستند. در کتاب، وی دلباخته یک دانشجوی عرب می‌شود و هنوز معلوم نیست این کاراکتر در نسخه سینمایی چه ملیتی خواهد داشت.

 به گفته فیلمساز؛ «این یک کمدی رمانتیک است که بیشتر درباره بازیگران بحث می‌کند تا نمایش‌ها، اما با این حال، فیلم ستایشی جذاب از خود شکسپیر خواهد بود.» میریه‌لس اولین بار سال 2002 با درام اجتماعی «شهر خدا» به شهرت بین‌المللی رسید. فیلم که جوایزی از جشنواره‌های بین‌المللی دریافت کرد و نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی سال هم شد، افسانه‌ای واقع‌گرا درباره زندگی خشونت‌بار مردم در زاغه‌های شهر ریودوژانیرو است.

میریه‌لس 52 ساله که ساکن سان‌پائولو است می‌گوید: «در کار تازه‌اش می‌خواهد با قصه‌ای شفاف‌تر و عمومی‌تر کار کند تا بتواند تعادلی بین فیلم‌های غیرمتعارفی که تا به حال ساخته برقرار کند» «کوری» او هم که اولین نمایش خود را ماه می امسال در جشنواره بین‌المللی کن داشت، درامی تیره و انگلیسی زبان درباره شیوع یک بیماری در شهری خیالی است که ساکنینش را نابینا می‌کند. این فیلم شهریور در سطح بین‌المللی به نمایش عمومی درمی‌آید.

آسوشیتدپرس

کد خبر 58814

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز