معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه اقدامات موثری برای ایمنی شهر در برابر سیل انجام شده که در قیاس با اقدامات ۷۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است، از شناسایی و رفع خطر ۳۷ گلوگاه سیل در تهران خبر داد.

صبوری

به گزارش همشهری آنلاین، صفا صبوری دیلمی امروز در نشست خبری با رسانه‌ها در مرکز همایش‌های رازی، گفت: «بعد از سیل شیراز، همکاران ما از همه کانال‌های آب بازدید کردند و هر جا که اشکال بود، رفع شد. در همین زمینه  ۳۷ مورد بحرانی یا گلوگاه سیل شناسایی شد که اگر رفع خطر نمی‌شد، ممکن بود تبدیل به خطر و ایجاد سیلاب شود.»

او با اشاره به اینکه بیشتر گلوگاه‌های سیلاب در یک طرح ضربتی رفع شده و کمتر از ۱۰ مورد دیگر باقی مانده است، تصریح کرد: ۵۰۰ کیلومتر از ۷۰۰ کیلومتر شبکه اصلی جمع‌آوری آب‌های سطحی ساخته شده و طبق برنامه سالانه ۸ کیلومتر شبکه احداث خواهد شد.

معاون شهردار تهران با اشاره به وجود ۷ رودخانه در شهر تهران، بیان کرد: «با اقداماتی که در زمینه رفع خطر گلوگاه‌های سیل در تهران انجام شده، در حال حاضر حتی در میدان آزادی هم آب‌گرفتگی دیده نمی‌شود.»

تبدیل تهران به شهری انسان محور

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بر بازپس‌گیری عرصه‌های عمومی از خودروها و اولویت دادن به پیاده‌محوری در پایتخت تاکید کرد و گفت: «تبدیل تهران به شهر انسان‌محور، مهمترین رویکرد شهرداری در سال‌های اخیر بوده است.»

صبوری دیلمی خاطرنشان کرد: «ساخت بزرگراه برای سرعت بخشیدن به خودروها در تهران باعث شده به پیاده‌محوری کمتر توجه شود. چنین تفکری در ۸۰ سال گذشته معابر را از پیاده‌ها گرفته و به خودروها داده است؛ اما در این دوره، رویکرد مدیریت شهری تبدیل شهر خودرومحور تهران به یک شهر انسان‌محور بوده است. بر همین اساس امسال ایجاد ۵۰۰ کیلومتر پیاده‌رو را برنامه‌ریزی کرده بودیم که به‌خاطر کرونا و تبعات آن، ۲۰۰ کیلومتر آن اجرا شد و ۳۰۰ کیلومتر دیگر نیز در دست اجراست.»

به گفته او، زیر نقشه پیاده‌راه‌های تهران را ۶ معاون شهردار تهران امضا کرده‌اند که تاکنون چنین وفاقی در مدیریت شهری بی‌سابقه بوده است.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: «در این سال‌ها ۸۰۰ دستگاه پل سواره‌رو و ۵۵۰ کیلومتر بزرگراه برای سرعت بخشیدن به حرکت خودروها ساخته شده است. طی این سال‌ها فضاهای شهری و معابر از پیاده‌ها گرفته شده و به خودروها اختصاص یافته است؛ این در حالی است که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و مطرح، به این نتیجه رسیده‌اند که اگر بخشی از بزرگراه‌ها ساخته نمی‌شد، کیفیت  زندگی شهروندان بهتر بود. با احداث بزرگراه شهروندان به استفاده از خودروی شخضی ترغیب می‌شوند و همین موضوع بی‌توجهی به حمل‌ونقل عمومی و پاک را به دنبال دارد.»

صبوری دیلمی در پاسخ به اینکه با توجه به افزایش حجم خودروها چگونه قرار است انسان‌محوری بر ساخت بزرگراه‌ها اولویت داشته باشد، گفت: «بزرگراه‌سازی برای تهران لازم است اما کافی نیست. شهر تهران یک برنامه جامع و یک طرح تفصیلی دارد که بر این اساس ابعاد خیابان‌ها و بزرگراه‌ها و مقدار ساخت آن‌ها مشخص است. در ۱۰۰ سال گذشته برای ساخت پل‌های سواره، هزینه‌های هنگفتی شده در حالی که پل‌های با هزینه‌های ناچیز و بدون توجه به پیاده محوری ساخته می‌شوند؛ در صورتی که معتقدم برای پل‌های عابر پیاده هم همین میزان هزینه شود. بر همین اساس، در این دوره، ساخت پیاده‌راه، حمل‌ونقل عمومی و انسان‌محوری بیشتر مورد توجه قرار گرفته و اجرای پروژه‌های حمل و نقل عمومی و پروژه‌هایی که ایمنی و راحتی انسان‌ها تضمین می‌کند، در اولویت قرار گرفته است.»

تهران دیگر پروژه نیمه‌تمام ندارد

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، یکی دیگر از برنامه‌های مدیریت شهری را اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام سال‌های قبل عنوان کرد و گفت: «تقریبا همه طرح‌های نیمه‌کاره را تکمیل کرده‌ایم و فقط ۲ طرح دیگر مانده است که آن هم در سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد.»

صبوری دیلمی به پروژه باغ راه حضرت زهرا (س) به عنوان یکی از پروژه‌های کم‌نظیر دنیا اشاره کرد و گفت: «دو ماه از آغاز عملیات اجرایی این باغ راه می‌گذرد. در این طرح بزرگ (شارباغ) ریل راه آهن تهران-تبریز از سال ۱۳۹۱ به طول ۹کیلومتر به زیر زمین منتقل شد. شهروندان محلات پرتراکم و جنوبی پایتخت، از راه آهنی که از میان محله‌هایشان عبور می‌کرد آسیب‌های زیادی دیده بودند.»

او با بیان اینکه با انتقال راه‌آهن به زیر زمین  ۵۴ باغ ایجاد شده است، تصریح کرد: «محله‌های کناری این زمین از جمله یافت‌آباد و امامزاده حسن از نظر سرانه‌ها بسیار محدود هستند. در این سال‌ها آسیب‌های اجتماعی بسیاری در این فضاهای رهاشده شکل گرفته بود که طی همکاری جدی مدیریت شهری با وزارت راه و شهرسازی و راه آهن، مقرر شد این فضا به یک باغ‌راه تبدیل شود. ضمن اینکه هیچ فضای تجاری در این فضا طراحی نشده و ۵۴ هکتار فقط به ساکنان محله خدمات تفریحی، ورزشی و ... خواهد داد.»

خبر خوش برای ساکنان مرزداران

این مدیر شهری پایتخت در پاسخ به پرسشی درباره مشکل کانال فرحزاد واقع در مرزداران، توضیح داد: مردم بیش از یک دهه با عدم هماهنگی مدیریت شهری و سازمان آب منطقه با مساله کانال فرحزاد مواجه هستند. به همین خاطر جلسه‌ای با سازمان آب منطقه در سطح عالی برگزار و مشکل حل شد. در نهایت قرار شده است که معاونت فنی و عمرانی بعد از نقشه‌برداری، نقشه حریم و بستر جدید کانال فرحزاد را به سازمان آب ارسال کند. در چند ماه آینده خبرهای خوشی برای ساکنان این محله داریم.

۳۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی در آسفالت

صبوری دیلمی با بیان اینکه همه آسفالت مورد نیاز تهران را خودمان تولید می‌کنیم، گفت: «کارخانه‌های آسفالت ما در گذشته تعطیل بودند، اما اکنون ۴ کارخانه معاونت فنی، آسفالت مورد نیاز تهران را تامین می‌کند و تولید ۶ هزار و ۱۰۰ تن آسفالت برای پایتخت تا حالا بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی مالی برای ما داشته است.»

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی دیگر درباره وضعیت زیرگذر گلوبندک و تاکید دادستان تهران مبنی بر ساخت سریع‌تر و افزایش تعداد شیفت‌های آن، توضیح داد: «این پروژه دو قسمت غربی و شرقی دارد و برنامه افتتاح ما ۱۶ بهمن بود که روزهای آخر متوجه شدیم آسانسور آن استاندارد لازم را نگرفته است. به همین خاطر و برای تامین ایمنی و سلامت شهروندان، راه‌اندازی آن را به اخذ استاندارد آسانسور آن منوط کردیم. ضمن اینکه دادستان تهران هم در بازدیدی از این طرح به افزایش شیفت کاری در قسمت شرقی تاکید کرد و به این ترتیب قرار شد با جلو انداختن برنامه‌ریزی اتمام طرح، بخش شرقی هم تا پایان تابستان ۱۴۰۰ افتتاح شود.»

کد خبر 588125
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha