مجموع نظرات: ۶
یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
۴ نفر

این روزها همه‌جا صحبت از ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین است. ارزهای دیجیتال دنیای بسیار گسترده‌ای دارند که شاید برای تازه‌واردان کمی گیج‌کننده باشد. این حوزه پر از اصطلاحات و مفاهیم ساده و پیچیده است که ما سعی کردیم مهم‌ترینشان را در این مقاله برایتان گردآوری کنیم. قبل از هر چیز باید با مفاهیم اساسی آشنا شویم و سپس سؤالات متداول این حوزه را پاسخ دهیم.

بیت کوین برای رفاه مردم ساخته شده - میهن سیگنال.jpg

بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که اولین‌بار توسط فرد ناشناسی به نام ساتوشی ناکاموتو طراحی و اعلام شده. بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است، این یعنی بدون بانک مرکزی یا یک مدیر واحد می‌تواند بدون هیچ واسطه‌ای، از یک کاربربه‌کاربر دیگر در شبکه بلاک چین ارسال و دریافت گردد.

ماینینگ یعنی چه؟

ماینینگ یعنی حل کردن مسائل پیچیده ریاضی توسط کامپیوتر. شما زمانی که مسائل پیچیده‌تری حل می‌کنید در شبکه بیت کوین مزد بیشتری می‌گیرید. ماینینگ با گذر زمان در حال سخت‌تر شدن است چون معادلات ریاضی روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شوند؛ در نتیجه شما هم برای درآمد منطقی از ماینینگ نیاز به سخت‌افزارهای جدیدتر و گران‌تری دارید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

یکی از مهم‌ترین ابزارهای معاملات، کیف پول‌های ارز دیجیتال هستند. برخلاف کیف پول‌های واقعی، در این کیف پول‌ها هیچ ارز فیزیکی قرار نمی‌گیرد و فقط کلیدهای عمومی و خصوصی مرتبط با بلاک چین وجود دارد. وقتی‌که می‌خواهید به کسی ارز دیجیتال بدهید یا از کسی ارز دیجیتال دریافت کنید باید از این کلیدها استفاده کنید.

سؤالات متداول مبتدی‌ها برای ورود به ارزهای دیجیتال

۱.برای شروع ورود به بازارهای مالی بورس بهتر است یا ارز دیجیتال؟

پاسخ این سؤال برای هر کس منحصربه‌فرد است. اگر حاضرید برای سود بیشتر ریسک کنید ارزهای دیجیتال گزینه مناسبی خواهند بود و اگر به دنبال راه‌های قانونی در بازارهای مالی هستید، بورس ریسک کمتری خواهد داشت. شاید برای یک تازه‌کار معامله در بورس ایران آسان‌تر باشد و ارزهای دیجیتال باتوجه‌به تازگی و قابلیت‌های متعددی که دارد برای تازه‌واردان کمی گیج‌کننده خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر مقاله در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنیم یا بورس؟ را مطالعه نمایید.

۲.آیا ماینینگ با ماینر هنوز هم به‌صرفه است؟

ماینینگ کار بسیار سودده و درعین‌حال کار بسیار تخصصی است که نیاز به مهارت و تجهیزات با کیفیت و سرمایه اولیه قابل توجه دارد. نداشتن یکی از این موارد می‌تواند ماینر را با ضرر روبرو کند. محاسبه سوددهی ماینینگ بیت کوین به‌صورت بلندمدت است و کسی نمی‌تواند در شروع کار پیش‌بینی کند استخراج ارز دیجیتال سودآور است یا نه.

به‌عنوان‌مثال محاسبات زیر از سایت میهن سیگنال برداشته شده است:

با درنظرگرفتن نرخ برق صنعتی طبق آخرین مصوبه وزارت نیرو برای ماینینگ در ایران ۹۶۵ و ۱۹۳۰ تومان به‌ازای هر کیلووات‌ساعت و استفاده از یک دستگاه ماینر میان‌رده با مشخصات ۳۶ تراهش بر ثانیه و توان ۲۶۴۰ وات و قیمت ۲۵ هزارتومانی دلار و با فرض استخراج بیت کوین:

هزینه برق ماهانه: حدود ۳.۶۰۰ میلیون تومان

هزینه کارمزد استخراج شبکه ماهانه: ۱۰۰ هزار تومان

درآمد حاصل از استخراج ماهیانه: حدود ۴۰۰ دلار معادل ۱۰ میلیون

درآمد خالص ماهیانه: حدود ۲۵۰ دلار معادل ۶.۳۰۰ میلیون تومان

یادآوری می‌شود در هزینه‌های فوق، هزینه اولیه خرید ماینر (حدود ۴۰ میلیون تومان) و تجهیزات خنک‌کننده و اینترنت لحاظ نشده است.

اما باتوجه‌به افزایش نرخ ارز می‌توان گفت در حال حاضر ماینینگ با دستگاه‌های استخراج ASIC به‌صرفه است.

ماینینگ با چالش های زیادی در ایران مواجه است. میهن سیگنال

۳.چگونه بیت کوین بخرم؟

شما می‌توانید از هر صرافی معتبری بیت کوین بخرید. می‌توانید در ابتدا از یک صرافی معتبر ایرانی استفاده کنید تا حرفه‌ای‌تر شوید.

۴.حداقل پولی که می‌توان ارز دیجیتال خرید چقدر است؟

معمولاً صرافی‌های ارز دیجیتال کف خرید ندارند؛ مثلاً در بایننس با مبلغ یک دلار هم می‌توانید خریدوفروش انجام دهید. اما داستان برای صرافی‌های ایرانی متفاوت است و بسیاری از آنها کف خرید دارند.

  1. بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟

پاسخ این سؤال برای هر شخص می‌تواند منحصربه‌فرد باشد. کیف پول‌ها انواع مختلفی دارند: سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، تحت وب و کاغذی. اگر دسترسی برایتان از هر چیزی مهم‌تر است می‌توانید از کیف پول‌های تحت وب در هرجایی و هر پلتفرمی استفاده کنید. اما اگر به امنیت اهمیت می‌دهید از کیف پول‌های سخت‌افزاری و کاغذی استفاده کنید. کیف پول‌های سخت‌افزاری اندازه یک فلش مموری هستند ولی امنیت بالایی دارند.

کیف پول تراست ولت یکی از بهترین کیف پول‌های رایگان برای اندروید و آی او اس است  و لجر بهترین کیف پول سخت‌افزاری در حال به شمار می‌آید.

به‌هرحال توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید ارز دیجیتالتان را به‌صورت بلندمدت نگه‌داری کنید، حتماً از یک کیف پول امن استفاده نمایید و ترجیحاً ارز دیجیتالتان را در کیف پول خود صرافی نگه ندارید.

۶.کدام صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی قابل‌اعتماد و دارای مجوزند؟

تاکنون هیچ صرافی معتبر ایرانی مجوز خریدوفروش ارزهای دیجیتال را به‌صورت قانونی کسب نکرده و بیشتر از شعارهای تبلیغاتی استفاده می‌کنند. واقعی بودن قیمت خریدوفروش، پشتیبانی قوی، مورد تأیید بودن صرافی از نظر تعداد زیادی از کاربران فاکتورهای سنجش یک صرافی معتبر می‌توانند باشد. برای اطلاعات بیشتر توصیه می‌کنیم مقاله معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال را بخوانید.

۷.اگر بیت کوین بخرم ماهیانه چقدر سود می‌کنم؟

ارز دیجیتال مانند طلا یک دارایی است که با بالارفتن قیمت و فروش آن می‌توانید سود خوبی کسب کنید. نمی‌شود برای درآمد از ارزهای دیجیتال سود قطعی را تعیین کرد؛ اما می‌توان گفت اگر با معامله‌گری و ترید آشنا شوید می‌توانید تا چندبرابر دارایی خود معامله کنید.

مراقب کلاهبرداران باشید!

اخیرا پروژه های کلاهبرداری زیادی از نام ارزهای دیجیتال در حال سو استفاده هستند.

اخیراً عده زیاد در شبکه‌های اجتماعی پروژه‌هایی به نام سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با سود تضمینی معرفی می‌کنند. این شرکت‌ها اکثراً به روش پانزی با دریافت پول از تازه‌واردان، حق عضویت سرشاخه‌ها را می‌پردازند و هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی انجام نمی‌دهند. باید توجه کنید هیچ پروژه سرمایه‌گذاری نمی‌تواند به‌صورت قطعی به شما تضمین سود بدهد.

۸.آیا می‌شود از صرافی‌های ارز دیجیتال وام بگیرم؟

بله، صرافی‌های زیادی در دنیای ارزهای دیجیتال به شما وام می‌دهند؛ اما اگر تازه به دنیای ارزهای دیجیتال قدم گذاشته‌اید، استفاده از وام را به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌کنیم.

  1. راه‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال چیست؟

برای پول درآوردن از ارزهای دیجیتال راه‌های مختلفی وجود دارد که ما فقط چند مورد را بیان می‌کنیم:

  • هولد کردن یا نگه‌داری بلندمدت: یعنی مقداری ارز دیجیتال بخرید، زمانی که گران شد بفروشید.
  • معامله‌گری یا ترید: یعنی با انجام معاملات پی‌درپی و سودهای کوچک بتوانید سرمایه خود را چندبرابر کنید. این کار نیاز به حوصله و مهارت در تحلیل گری دارد. شما می‌توانید بدون یادگیری تحلیل تکنیکال، از تجربه دیگر تحلیل گران بازار استفاده نمایید.
  • ایردراپ، ICO و IEO : بسیاری از شرکت‌های ارز دیجیتال قبل از ورود به بازار برای جذب سرمایه پروژه، اقدام به‌پیش فروش یا عرضه اولیه ارز دیجیتال می‌کنند. شما می‌توانید بهترین عرضه اولیه‌های ارز دیجیتال را شناسایی کنید و با ثبت‌نام و سرمایه‌گذاری در آن‌ها سود خوبی کسب کنید.

۱۰.چگونه ارزهای دیجیتال ارزشمند را شناسایی کنیم؟

معمولاً ارزشمندترین ارزهای دیجیتال ۲۰ ارز اول لیست بر اساس حجم معاملات هستند. با دنبال‌کردن اخبار این ارزهای می‌توانید موقعیت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی شناسایی کنید. برای این کار خبرگزاری‌های معتبری مثل cointelegraph.com، coindesk.com، mihansignal.com  ، tradingview.com را دنبال کنید. معمولاً اعضای تیم‌های توسعه در توییتر اخبار مؤثری را منتشر می‌کنند که با عضویت در این شبکه اجتماعی می‌توانید پیش از بقیه از آن خبردار شوید.

آیا میدانید اگر ۳ سال پیش یک میلیون تومان روی بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کردید امروز حدود شش و نیم‌میلیون دلار سود می‌کردید!

  1. بهترین زمان برای خرید بیت کوین چه زمانی است؟

خرید بیت کوین در هر قیمتی نیاز به پیش‌بینی آینده بیت کوین دارد. تحلیل گران با استفاده از تحلیل بنیادی و تکنیکال می‌توانند قیمت آینده بیت کوین را پیش‌بینی نمایند و فرصت‌های خریدوفروش مناسب را به دیگران اطلاع دهند. ست جینز، مدیر و رئیس سرمایه‌گذاری Coinfund می‌گوید:

بیت کوین می‌تواند به یک میلیون دلار هم برسد!

همچنین تحلیل گران اعلام کرده‌اند:

در سال ۲۰۲۱ نیز روند مثبت رشد ارزهای دیجیتال ادامه خواهد یافت. با گسترش روزافزون کاربرد این ارزها در کارهای روزمره و نیز صنایع مختلف انتظار می‌رود تقاضا برای ارزهای دیجیتال و به‌خصوص بیت‌کوین و اتریوم که سرآمد این حوزه هستند در سال ۲۰۲۱ افزایش قابل‌توجهی داشته باشد و این عوامل در نهایت به افزایش چشمگیر قیمت این دارایی‌های دیجیتال منجر گردد. تا جایی که شاید تا سال ۲۰۲۲ قیمت بیت کوین به یک میلیون دلار هم برسد!

همچنین تحلیل گران میهن سیگنال پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت بیت‌کوین در ۱۲ ماهه آینده به صدهزار دلار خواهد رسید. لذا انتظار می‌رود بخشی از سبد سرمایه‌گذاری خود را به بیت کوین، اتریوم و ارزهای دیجیتال دیگر اختصاص دهید.

 ۱۲.آیا می‌توانم بیت کوین رایگان به دست آورم؟

حتماً تاکنون تبلیغات متعدد دریافت بیت کوین رایگان را مشاهده کرده‌اید. بسیاری از نرم‌افزارها و سایت‌ها در ازای نمایش تبلیغ به شما مقداری بیت کوین پاداش می‌دهند. اما معمولاً این مقدار پاداش به‌قدری کم است که جز اتلاف وقت هیچ نتیجه‌ای نخواهند داشت. 

  1. برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال از کجا شروع کنم؟

برای شروع کار می‌توانید یک کیف پول بسازید، در یک صرافی ثبت‌نام کنید و مقدار کمی ارز دیجیتال بخرید. برای آموزش گام‌به‌گام این مراحل می‌توانید از آموزش‌های رایگان سایت میهن سیگنال استفاده نمایید.

کد خبر 587752

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha