مجموع نظرات: ۶
یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

لاله‌زار از دهه ۴۰ از شکل‌ فرهنگی خود فاصله گرفت اما قرار نیست این وضعیت این‌گونه بماند. قرار است همه آدم‌ها دوباره به این خیابان رفت‌وآمد کنند؛ از مردم کوچه و بازار تا هنرمندان و روشنفکران.

خیابان لاله زار

به گزارش همشهری‌آنلاین روزنامه همشهری در گزارشی درباره طرح توسعه تهران در دهه اول ۱۴۰۰ شکل و شمایل یکی از معروف‌ترین و پرخاطره‌ترین خیابان‌های تهران پرداخته و نوشته است: حالا بهترین لباس‌هایتان را بپوشید که قرار است به لاله‌زار برویم. مثل آن سال‌ها که هرچه قرار بود یک‌باره از تجدد و فرهنگ صید کنیم، در این خیابان بود؛ لاله‌زاری که به «شانزه‌لیزه تهران» معروف بود و با تلاش‌هایی قرار است دوباره به پهنه‌ای فرهنگی و تاریخی تبدیل شود. حالا که قرار است خیابان احیا شود، به‌نظرتان این خیابان ۲۰ متری، با طول یک کیلومتر و درختان بی‌نظم و تُنک که نماد نوگرایی در دوره خود بود، قرار است ۱۰ سال بعد چه شکلی شود؟

موقعیت جغرافیایی

خیابان لاله‌زار شمالی به سمت بازار تهران کشیده می‌شود؛ این مسیر از خیابان انقلاب شروع شده به لاله‌زارجنوبی رسیده و پس از طی کردن مسیری به میدان امام‌خمینی(ره) و خیابان ناصرخسرو و در نهایت به بازار تهران می‌رسد.

موقعیت تاریخی

لاله‌زار در پایان دوره قاجار نمادی از نوگرایی بود. مجموعه‌ای از تئاتر، رستوران‌، تجارتخانه‌، خیاط‌خانه‌، سینماها و فروشگاه‌های معروف ایران، دفتر روزنامه‌های آن روزها و... در این خیابان قرار داشتند. موسیقی سبک کوچه بازاری هم در این منطقه متولد شد. هر چند از دهه ۴۰ این خیابان از شکل‌ فرهنگی خود فاصله گرفت اما قرار نیست این وضعیت اینگونه بماند. قرار است همه آدم‌ها دوباره به این خیابان رفت‌وآمد کنند؛ از مردم کوچه و بازار تا هنرمندان و روشنفکران.

گام اول

حذف زواید بصری، کف‌سازی خیابان، تلاش برای اینکه کسبه‌خودشان نسبت به بازسازی نمای ساختمان‌شان اقدام کنند. ۱۷۰۰عمده‌فروشی و ۴هزار خرده‌فروشی هم‌اکنون در لاله‌زار فعالیت دارند. گلدان‌های بزرگی در پیاده‌رو تعبیه شده‌، اما همچنان تعداد درختان بسیار کم است. طبق آنچه در پروژه بازآفرینی خیابان لاله‌زار مطرح شده، بازآفرینی قسمت شمالی هنوز کامل نشده. قرار است که برای پارک خودرو و موتور، پارکینگ‌هایی لحاظ شود. فضای سبز خیابان و مبلمان محیطی کامل‌ می‌شود و شما بعد از خرید می‌توانید در این خیابان استراحت کنید.

گام دوم

تعریض خیابان، جداره‌سازی‌ بناها، پیاده‌راه‌سازی، مرمت مراکز فرهنگی، هنری که تقریبا در لاله‌زارشمالی انجام شده، در بخش جنوبی خیابان هم اجرایی خواهد شد. پس تا ۱۰سال دیگر این خیابان از شمال تا جنوب یکسان‌سازی‌ خواهد شد. 

کوچه اتحادیه، کوچه باربد و... نیز کاملا سنگفرش و با خیابان لاله‌زار یکسان‌سازی خواهد شد. آن وقت شما نه‌تنها می‌توانید رو به خانه اتحادیه بالاتر از کوچه باربد، در بن‌بست اتحادیه، به آجرهای سر در خانه خیره شوید، بلکه دیگر می‌توانید اراده کنید و قدم در باغ بگذارید؛ خانه «دایی جان ناپلئون». یا از دیدن تابلو خاک گرفته تئاترنصر حسرت نخورید، بروید این تماشاخانه را تماشا کنید.

گام سوم 

۲۰بنای ارزشمند و قابل‌ثبت در این خیابان شناسایی شده‌اند و تئاتر نصر، چند سینمای قدیمی، خانه‌باغ اتحادیه دوباره به مدار این خیابان بازمی‌گردند. تاسیس یکی‌،دو قهوه‌خانه، تسهیلاتی به سینماداران، پروانه مرمت با سهولت بیشتر و معاف متقاضیان از پرداخت عوارض در سال‌های پیش‌رو این خیابان را رونق خواهدداد. حتما نزدیکی با عناصر فرهنگی چون خیابان سی‌تیر، سردر باغ ملی، میدان توپخانه، خیابان فردوسی و مجموعه کاخ گلستان، موقعیت این خیابان را بیش از پیش رونق می‌دهد.

گام چهارم

بزرگ‌ترین اتفاقی که در روند این طرح برای لاله‌زار می‌افتد خانه اتحادیه است. این خانه تبدیل به مرکز فرهنگی و موزه شهر تهران می‌شود و رویدادهای مرتبط با تاریخ، حال و آینده تهران از دیدگاه مدیریت شهری در آنجا به نمایش درخواهد آمد. بازسازی و مرمت سینمای این خانه‌باغ از دیگر اتفاقات سال‌های آتی خواهد بود. ساختمان بلدیه انتهای خیابان لاله‌زار نیز دوباره زنده می‌شود تا رویدادهای شهری در آن شکل بگیرد.

گام پنجم

در لاله‌زار جنوبی نیاز است اماکن ارزشمندی که امروز تبدیل به انبار شده‌اند، احیا شوند و از آنها استفاده‌های درخور شود. خیلی از سینماهای قدیمی لاله‌زار امروز انبارهایی شده‌اند که می‌توانند اعتبار پیدا کرده و بازدهی داشته‌باشند که این وضعیت تا ۱۰سال آتی درست خواهدشد.

گام ششم

دیگر از آن موتورها که سال‌ها پیاده‌روها را قرق کرده‌بودند خبری نیست. پلیس‌ها در این خیابان امنیت شما را تضمین خواهند کرد.

گام هفتم

تامین پارکینگ‌های عمومی در سرتاسر خیابان برای پارک خودرو و موتورهاست. این کار نه‌تنها نمای خیابان را مخدوش نخواهد کرد، بلکه روند کار کسبه این خیابان را بهبود خواهد داد.

کد خبر 587636

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • NL ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    4 0
    انشالله موفق شويد ، خدا قوت
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    7 0
    عمل کنید، حرف کافی است. بیست ساله که قصد احیای لاله زار رو دارند!