چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: کیخسرو، تهمورس و سهراب پورناظری به تشریح ویژگی‌های کنسرت بزرگ «بر آفتاب خلیج پارس» پرداختند که قرار است ۲۳ تا ۲۶ مرداد، در کاخ سعد‌آباد برگزار شود.

درابتدای این میزگرد کیخسرو پورناظری که سابقه‌‌ای طولانی در آهنگسازی موسیقی ایرانی دارد، هدف اصلی گروه پورناظری را دستیابی به سازبندی وارکستراسیونی در موسیقی ایرانی دانست که هم به سنت‌های موسیقایی وفادار باشد و هم از تجربه کردن و آزمون های ترکیبی‌باسازهای دیگر ملل روی نگرداند.

وی گفت: کنسرت‌های ما در چند سال اخیر نشان داده که هیچگاه برنامه‌ای تکراری نداشته‌ایم و سعی کرده ایم درهر اجرا فضایی تازه را تجربه و با موسیقی ایرانی همراه کنیم.

وی  درباره کنسرت پیش رو گفت: از جمله ویژگی‌های این کنسرت که می‌توانیم‌آن را استمرار و تکمیل شده کنسرت سال قبل(بزرگداشت مولانا) در کاخ سعد آباد بنامیم،استفاده از نوازندگانی از ارمنستان ،‌فرانسه، انگلیس، هند، هلند و عراق .ترکیه .ترکیه است که در ساختار ارکستری گروه به خوبی جا افتاده اند.

وی افزود: گروه شمس را در این اجرا علاوه بر‌پورناظرى‌ها،هنرمندانی‌چون‌نجمه‌تجدد،حمیدرضا تقوى، ندا خاکى،کاوه گرایلى،و... همراهی می کنند.

تهمورس پورناظری:هزینه‌های کنسرت سه برابر شده است

تهمورس پورناظری مدیر و‌آهنگساز گروه ونوازنده تنبور و تار درباره دلیل نامگذاری کنسرت گروه به کنسرت «بر آفتاب خلیج پارس» گفت: دلیل اصلی آن باز می‌گردد به هجمه‌ای  که از همه سو برای تغییر حق طبیعی ما ایرانیان صورت می گیرد.

وی از سفر خود به آمریکا و بازدید از برخی از کتابخانه‌های این کشور یاد کرد و گفت: در آن سفر وقتی به کتاب‌های جغرافیای این کتابخانه‌ها رجوع کردم ، مشاهده کردم بجاى نام خلیج فارس نام دریای عرب نوشته شده است(arab sea ) و وقتی به ایران آمدم به این صرافت افتادیم که با نامگذاری این کنسرت که دی وی دی تصویری آن هم بعد از کنسرت انتشار عمومی خواهد یافت، در حوزه موسیقى به تاکید بر چنین حقی کمک کنم و امیدوارم که هنرمندان و اهل فرهنگ دیگر هم با یاد آوری و تکرار چنین کارهایی حق مسلم ایران در این زمینه را به جهانیان یاد آور شوند.

 به گفته پورناظری برنامه گروه در دوبخش اجرا خواهد شد؛ در بخش اول که بر مبنای موسیقی تنبور است آثاری  روی اشعار مولانا اجرا می‌شود که شامل پنج قطعه است که ساخت قطعات به صورت مجزا بوده است و هر کدام ازما قطعه‌ای را ساخته و تنظیم کرده است. در بخش دوم که موسیقی ملی نام دارد قطعات به صورت کار گروهی پورناظرى ها ساخته شده‌اند به این معنا که هر یک از ما سه تن در تکمیل و نهایی شدن این قطعه سهمی داشته‌ایم و نظرات جمعی در ساخت آن لحاظ شده است.

استفاده از فرم نمایشی سماع مولانا از دیگر سوالاتی بود که پورناظری در پاسخ به آن گفت: فرم سماع اگر چه در ظاهر امر نمایشی است ، اما در سنت خود فرمی موسیقایی است که بر گرفته از سنت سماع عارفان بزرگ ایرانى (شمس و مولانا)است که در قونیه اجرا می شود و اکنون به فرمی موسیقایی جا افتاده در آنجا تبدیل شده است. ضمن آنکه ما نخستین گروهی بودیم که با توجه به پیشینه آثاری که تولید و عرضه کرده‌ایم، از این فرم  به شکل منطقی و درست و هماهنگ با فرهنگ آهنگ‌هایی که اجرا می کنیم، در ایران استفاده کردیم تا بار کیفی و معنوىکنسرت را بالا ببریم.

به همین دلیل است که بینندگان اجرای سماع را جدای از کنسرت نمی بینند و آن را عضوی حل شده در آهنگ‌ واجرا می‌دانند.

تهمورس پورناظری وجه تمایز کنسرت گروه پورناظری با دیگر کنسرت‌ها را توجه به سازهای کوبه‌ای و نیز وجود تحرک و انرژی و دادن احساس لطیف به بیننده و شنونده در گروه دانست که از ساخت آهنگ تا اجرا را در برمی‌گیرد.

وی درباره استفاده از سازهای کوبه‌ای گفت:تنوع سازهای کوبه‌ای در گروه شمس فراوان و البته فکر شده است و این نگاه را را در کمتر اثرى دیگری می توانیم سراغ بگیریم.

چنگ ایرانی برای نخستین بار در یک گروه ایرانی به کار گرفته می‌شود

اضافه کردن ساز چنگ به گروه از جمله ابتکاراتی است که پورناظرى به آن اشاره می‌کند و می گوید: ساز چنگ در سابقه تمدنی ما ایرانیان وجود داشته و در اشعار شعرایی چون فردوسی و سعدی و حافظ و مولوی بارها از این ساز نام برده شده است و تاریخ خواستگاه آنرا ایران میداند،‌اما متاسفانه تا کنون از این ساز و قابلیت های آن در ارکستر های موسیقی ایرانی استفاده نشده است،‌ در حالی که همین ساز در ارکستر های سمفونیک جهان جایگاهی معتبر دارد و با عنوان هارپ مدام به کار گرفته می شود. ما امسال این ساز را برای نخستین بار در یک کنسرت موسقی ایرانی به کار گرفته ایم.

سهراب پورناظری می‌خواند

ویژگی دیگری که پورناظری به آن اشاره می‌کند خوانندگی سهراب پورناظری است که قرار است در این کنسرت به شکل رسمی به عنوان خواننده گروه معرفی شود. سهراب پورناظری درباره انگیزه‌های خود برای این کار و با اشاره به این که همچنان در گروه کمانچه هم می‌ نوازد گفت:من از کودکى آواز را در خانواده فرا گرفتم و در زمینه ى صدا سازى از محضر جمیدرضا نوربخش بهره بردم .در کنسرتهاى پیشین گروه نیز خوانندگى آهنگهائى را برعهده داشتم اما در این کنسرت پدر وگروه این وظیفه را به صورت جدى بر عهده من گذاشتند.

وی همچنین به انعکاس اخبار و رخدادهای موسیقی در نشریات و رسانه‌ها پرداخت و گفت متاسفانه برخی رسانه‌ها به جای نقد از زبانی غیر بهداشتی و غیر حرفه‌ای بهره می‌گیرند.طبیعی است هر هنرمندی علاقه‌مند است که کارش مورد نقد وارزیابی قرار بگیرد و این نکته ای که اشاره کردم به معنی عدم نقد کنسرت گروه شمس نیست ، بلکه درخواستم از مطبوعات این است که نقد منصفانه بنویسند و از عباراتی که در آنها بوی توهین و دشنام به مشام می‌رسد، کمتر استفاده کنند.

تهمورث پورناظری با اشاره به این که دومین کنسرت گروه شمس در پاسدارى از سرمایه هاى ملى و تاریخى بدون حمایت دولت برگزار می شود ، هزینه های برگزاری کنسرت در ایران را بسیار بالا توصیف کرد و ایران را گرانترین کشور در برگزاری کنسرت دانست  و گفت : در مقایسه با سال گذشته هزینه‌ها دو تا سه برابر شده است ، در حالی که ما تنها 20 درصد به قیمت بلیت ها اضافه کردیم و به گمان من اگر فکری برای هزینه‌های برگزاری کنسرت، مثل اجاره محل اجرا، هزینه خدمات اداره اماکن، نشود کنسرت دادن در سطح مطلوب در ایران بسیار دشوار خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به نظریکی از مسئولین فرهنگی وزارت ارشاد که گفته بود هزینه‌‌ای که اهل موسیقی به اداره اماکن نیروی انتظامی می‌دهند ، بسیار ناچیز است گفت: اگر از نظر ایشان این هزینه قابل اعتنا نیست ، پس خود وزارت ارشاد  پرداخت این هزینه ها را تقبل کند و در این صورت هنرمندان هم از وزارت ارشاد تشکر خواهند کرد.[تالار وحدت به اماکن پولی پرداخت نمی‌‌کند]

تبلیغات کنسرت و نقش آن در فرهنگ سازی برای موسیقی

تبلیغات مناسب و چشمگیر از جمله نکاتی بود که پورناظری به آن اشاره کرد و گفت: هدف اصلی ما از برگزاری کنسرت  و تبلیغات مناسب محیطی و شهری این است که  بازتاب فرهنگی این کار را  در سطح شهر هم به طور چشمگیر انعکاس دهیم تا تماشاگری  که  برای کنسرت بلیت تهیه می‌کند ، بتواند بهترین بهره را از این کنسرت ببرد و به همین دلیل است که در اجرا به نورپردازی کار، صدای  خوب ، تبلیغات مناسب و اهمیت می دهیم وحتی برای این کنسرت از یک کارگردان حرفه‌ای و خوشنام سینما دعوت کردیم که تصویر برداری و کارگردانی کار برای تولید دی وی دی تصویری را بر عهده بگیرد که در روزهای آینده اخبار تکمیلی را خدمت شما ارائه خواهیم کرد.

وی از تجربه بنرهای تبلیغاتی سطح شهر در کنسرت قبلی خود خبر داد و گفت که برخی از افراد به کنسرت ما آمده بودند که تا کنون و به اذعان خودشان کنسرت موسیقی نرفته بودند و از طریق همین تبلیغات محیطی در سطح شهر علاقه مند به دیدن کنسرت شدند.

وی افزود هدف ما از چنین هزینه‌هایی فرهنگ سازی برای برگزاری کنسرت‌هایی در استاندارهای جهانی است، چرا که معتقدیم پول بلیت تماشاگران را باید برای آنها به بهترین نحو هزینه کرد و تماشاگران ما این حق را دارند که کنسرت‌هایی با کیفیت بالا در تمامی وجوه آن را شاهد باشند و به معنی دقیق کلمه از یک کنسرت لذت ببرند.

هزینه هر صندلی 14 هزار تومان

وی گفت با برآوردی که ما کردیم برای هر صندلی 14 هزار تومان هزینه می‌شود و سعی داریم با گرفتن اسپانسر برای این کار هزینه‌ها را جبران کنیم و در اینجا از تمامی مراکز دولتى و غیر دولتى دعوت میکنیم که اگر غیرت ملى دارند در این حرکت ملى موسیقى که نام خلیج فارس را برخود دارد در هرجه باشکوه برگذار شدن برنامه همکارى کنند.

پورناظری یکی از مشکلات مهم برگزاری کنسرت در ایران را تغییر ضوابط و قوانین دانست وگفت در حالی که تا یکی ،‌دو هفته قبل برنامه‌ها برای کنسرت در ورزشگاه انقلاب هماهنگ شده بود و دست اندرکاران ورزشگاه هم موافقت کرده بودند، اما در آخرین لحظات با برگزاری کنسرت در ورزشگاه مخالفت شد و ما مجبور شدیم که کاخ سعد آباد را برای اجرا انتخاب کنیم و این برنامه ریزی شش ماهه ما برای کنسرت را عملا به هم زد و نشان داد که در ایران هر کاری بکنی ، در نهایت کار به یکی ،‌دو هفته قبل از کنسرت موکول می شود.

 وی گفت: وقتی تماشاگر راضی است که در ورزشگاه کنسرت ببیند، هنرمند هم راضی است و دولت هم تالاری برای کنسرت نساخته ، دیگر چرا نباید از فضای ورزشگاه‌ها در برگزاری کنسرت‌ها که حرکتى فرهنگى است استفاده کرد؟

به گفته پورناظری بلیت کنسرت خلیج فارس در قیمت‌های 10، 15، 20، 25، 30، و 40 هزارتومانی به فروش می‌رود و برای دانشجویان جایگاهى با تخفیف 50 درصدی در نظر گرفته شده است.که از طریق آموزشگاه شمس و کانون عارف و  تارنمای خانه موسیقی وتارنماى www.parsconcert.com به فروش می‌رسد.

دز پایان این نشست از کیخسرو پورناظری پرسیده شد که چرا با شهرام ناظری همکاری نمی‌کنید که وی با اشاره به دوستی دیرپای خود با ناظری گفت تنها دلیلش این است که زمانه تغییر پیدا کرده است و هر کداممان در فضایی دیگر افتادیم اما اگر فرصت کنیم قطعا همکاری خواهیم کرد.

گزارش همشهری آنلاین حاکیست که در دوره همکاری پورناظری با شهرام ناظری، برخی از ماندنی ترین کارهای موسوم به موسیقی عرفانی منتشر شد که صدای سخن عشق ،مردان خدا و مهتاب رو در صدر این کارها قرار دارند که آهنگسازی و ملودی پردازی هر دوی این کارها را کیخسرو پورناظری انجام داده بود.

کد خبر 58752

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز