معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: برخی خانواده‌ها اعلام می‌کنند فرزندانشان به خاطر ماندن زیاد و طولانی در خانه و انزوا و دور ماندن از دوستان رفتارهای پرخاشگرانه‌شان افزایش پیدا کرده و تنش بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان زیادتر شده است.

كرونا - كودكان - خانه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایلنا، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره روند کلاس‌های حضوری اول و دوم ابتدایی اظهار داشت: برنامه‌ای که برای حضور دانش‌آموزان کلاس اول و دوم ابتدایی داشتیم با تصویب شورای مدرسه بود و با توجه به شرایط هر منطقه استقبال دانش‌آموزان و خانواده آن‌ها متفاوت بوده است. در مناطق و شهرهای کوچک، عشایری و روستایی که خانواده‌ها اغلب نمی‌توانند در زمینه یادگیری حمایتی از فرزند خود داشته باشد، استقبال خیلی بالا بوده است. 

وی ادامه داد: همچنین از سوی خانواده‌هایی که توانایی یاددهی به فرزندان خود را ندارند، درخواست شد که آموزش‌ها به شکل حضوری باشد، از این رو استقبال خوبی از سوی این خانواده‌ها صورت گرفت. در عین حال، در مناطق برخوردار با توجه به اینکه والدین امکان یادگیری به دانش‌آموزان را دارند، استقبال از کلاس حضوری کمتر بوده است. 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص تصمیم‌گیری شورای مدرسه در این‌باره افزود: البته ما موضوع را به شورای مدرسه واگذار کرده بودیم تا تصمیم‌گیری و ارزیابی را با توجه به وضعیت دانش آموزان و نسبت به یادگیری آن‌ها داشته باشند. طبیعتا اگر در منطقه‌ای تصمیم شورای مدرسه این باشد که دانش آموزان به کلاس نیاز ندارند که البته نظر والدین هم حائز اهمیت است، امکان دارد که روند به گونه دیگری جلو برود. 

حکیم‌زاده ادامه داد: در مجموع در مناطق کمتر برخوردار و روستاهای عشایری خوشبختانه تعداد بسیار زیادی از دانش آموزان اول و دوم دبستان در کلاس‌ها حضور پیدا می‌کنند. 

وی افزود: در مناطقی که امکان برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری فراهم شد، یک مقدار نگرانی‌هایمان کمتر شده است. به خصوص اینکه معلمان اعلام کردند که حتی با حضور اندک دانش آموزان در کلاس‌ها توانستند، نقاط ضعف و قوت آن‌ها را شناسایی کنند و ارزیابی‌های لازم را داشته باشند تا اگر لازم بود برای آن‌ها برنامه جبرانی داشته باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در مناطقی که دانش‌آموزان به صورت حضوری به کلاس درس نرفتند، نگرانی‌های ما در جای خودش باقی مانده است. این نگرانی‌ها از چند جهت وجود دارد، اول اینکه بحث یادگیری مهارت‌های خواندن و نوشتن است که مبنایی برای یادگیری بعدی است. مورد بعدی که باعث نگرانی ما شده، این است که دانش‌آموزان در این شرایط دچار  انزوا و کم‌تحرکی شده‌اند.

حکیم‌زاده در خصوص نگرانی‌های ناشی از طولانی ماندن دانش‌آموزان در خانه گفت: بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی که به سازمان‌ها ابلاغ شده و همچنین پژوهش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته، ماندن در خانه آن هم طی یک مدت طولانی، آسیب‌های غیرقابل جبرانی خواهد داشت که ممکن است در کوتاه‌مدت قابل مشاهده نباشد، ولی در بلندمدت قطعا آثار خود را نشان می‌دهد. 

وی ادامه داد: برخی خانواده‌ها اعلام می‌کنند که فرزندانشان به خاطر ماندن زیاد و طولانی‌مدت در خانه و به علت انزوا و دور ماندن از دوستان، رفتارهای پرخاشگرانه‌شان افزایش پیدا کرده و تنش بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان زیادتر شده است. 

حکیم‌زاده تاکید کرد: به همین دلیل است که در کشوری مثل انگلستان که شرایط دشواری از جهت شیوع کرونا انگلیسی دارد و اتفاقا ویروس انگلیسی  از آنجا شروع شده، اعلام کرده است با برنامه ریزی‌های انجام شده تا دو هفته دیگر مدارس‌شان را مجددا بازگشایی می‌کنند. 

وی درباره برگزاری امتحانات حضوری برای پایه اول و دوم در خردادماه اظهار کرد: ما سال گذشته همین برنامه را علی‌رغم شرایط دشوار و با توجه به تجربه کمتری که داشتیم، اجرا کردیم و امتحانات پایه نهم، دوازدهم و اول ابتدایی به صورت حضوری برگزار شد. خوشبختانه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حین امتحانات، هیچ مشکلی هم گزارش نشد. 

حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: ما به شکل سنتی امتحان نداریم، اما ارزیابی یادگیری دانش‌آموزان برای ما بسیار مهم است، بنابراین سعی می‌کنیم تا جایی که امکان دارد، این ارزیابی به صورت آزمون‌های عملکردی و حضوری برگزار شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا آموزش دروس اول و دوم ابتدایی تا پایان اسفند به اتمام خواهد رسید، گفت: این به وضعیت هر کلاس درس و برنامه‌ای بستگی دارد که معلم ارائه می‌دهد. نمی‌توان اظهار نظر قطعی داشت، اما آنچه برای ما مهم بوده، این است که تا وقتی همه محتوای درس تدریس نشده و اهداف یادگیری محقق نیافته، از نظر ما باید جریان آموزشی ادامه پیدا کند.

کد خبر 587451

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha