بیش از چهل قانون‌گذار جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا با ارائه طرحی ضمن هشدار به دولت کنونی این کشور درباره دور زدن کنگره درباره بازگشت به برجام، با هرگونه رفع تحریم‌های ایران مخالفت کردند.

كنگره آمريكا آماده مراسم تحليف بايدن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، تعدادی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا،‌ طراحی را در مخالفت با رفع تحریم‌های ایران توسط «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده، ارائه کردند.

به نوشته وبگاه «بلومبرگ»، این طرح که توسط «تام کاتن» سناتور تندرو و ضد ایرانی جمهوری‌خواه ارائه شده، به دولت بایدن هشدار می‌دهد که در برابر هرگونه بازگشت به توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های ایران با مقاومت در کنگره مواجه خواهد شد.

در نسخه‌ای از این طرح که به دست بلومبرگ رسیده و توسط بیش از ۴۰ قانون‌گذار جمهوری‌خواه دیگر نیز امضا شده، با هرگونه «بازاعمال تخفیف تحریم‌ها برای ایران مخالفت شده» و هر اقدامی برای لغو محدودیت دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا غیرقابل تایید عنوان گردیده است.

این طرح با تکرار ادعاهای بی‌اساس و نخ‌نما شده علیه جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید: «ایالات متحده باید تحریم‌ها بر رژیم ایران را حفظ کند تا زمانی که این کشور دست از جاه‌طلبی‌های اتمی کشیده و حمایت از خشونت و تروریسم در منطقه را پایان دهد».

در ادامه این بیانیه قانون‌گذاران جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و سنای آمریکا ادعا شده است: «ایران از سیاست‌های ضعیف دولت [باراک] اوباما سوءاستفاده کرد و رئیس‌جمهور بایدن نباید همان اشتباهات را تکرار کند».

بلومبرگ نوشت که این طرح بیشتر نمادین است و شانس کمی برای تایید شدن دارد زیرا مجالس دوگانه آمریکا اکنون در اختیار دموکرات‌ها است. البته به دولت بایدن نیز هشدار می‌دهد که هرگونه دور زدن کنگره، توافق آتی با ایران را به خطر می‌اندازد.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد. 

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران اخیراً از روز پنج اسفندماه اعلام کرد اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند. اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.
بامداد پنجشنبه همچنین یک مسئول دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل به شبکه «الجزیره» گفت که تهران خواستار برداشته شدن تحریم‌ها توسط آمریکا طی ۳ ماه آینده است و بعد از آن ایران نیز به تعهداتش عمل می‌کند.

کد خبر 587206

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha